ابتلا به بیماری «فیل‌پایی» سبب معلولیت شدید و انزوای اجتماعی یک دختر هندی از بدو تولد شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، دختر ۲۱ ساله هندی به نام Tawheeda Jan از بدو تولد مبتلا به بیماری (lymphatic filariasis) یا فیلاریاز (فیل پایی) شناسایی شده است.

عامل بروز بیماری فیل‌پایی

در اثر ابتلا به این بیماری پا‌های او دچار رشد غیرعادی شده است، ابتلا به بیماری فیل پایی درمناطق گرمسیر بین انسان‌ها شایع و علت آن ورود نوعی کرم ناشی از گزش حشره حامل لارو کرم است.
 

بیماری فیل پایی سبب شده تا خانم جان از سن دوازده سالگی دیگر قادر به رفتن به مدرسه نباشد  و در طول عمر خود هرگز نتوانسته کفش بپوشد.
تاکنون پزشکان هندی بار‌ها او را تحت عمل جراحی قرار داده‌ و حتی انگشتان پایش را قطع کرده‌اند تا مانع از گسترش و رشد پا‌های او شوند.
 

افزون بر آسیب‌های جسمی، خانم جان به دلیل ظاهر متفاوت خود ازجامعه طرد و مورد تمسخر افراد نامطلع در طول سال‌ها قرار گرفته است.
 

این بیماری در بسیاری از کشور‌های دنیا شایع است و رقم تکان دهنده حدود ۱۲۰ میلیون نفر را شامل می‌شود، درمان‌های مختلفی برای این بیماری وجود دارد، اما به طور کامل سبب درمان، برگشت اندام‌های بدن به سایز طبیعی و عدم بازگشت بیماری نمی‌شود.
 

به دلیل تورم  شدید پا‌های خانم جان او نمی‌تواند کفش برپای کند و همیشه بدون کفش تردد می‌کند. این مشکل سبب زخمی شدن کف پای او و بروز عفونت‌های جانبی تا کنون شده است.
 

بیماری Elephantasis به دلیل آسیب به سیستم غدد لنفاوی ایجاد می‌شود و نتیجه آسیب به عضله‌های بدن در اثر عفونت انگلی ناشی از نیش پشه است.

به گفته کارشناسان حدود ۸۵۶ میلیون نفر در ۵۲ کشور جهان درمعرض خطر ابتلا به فیل پایی قرار دارند؛ آمار‌های منتشرشده در سال ۲۰۰۰ نشان داده است که بیش از ۱۲۰ میلیون نفر به این انگل آلوده شده‌اند که در اثر آن ۴۰ میلیون نفر دچار اختلال‌های جسمی و بروز انواع معلولیت‌ها شده‌اند.

بروز عفونت ناشی از این بیماری معمولاً در دوران کودکی روی می‌دهد و سبب تورم، ایجاد بافت زائد و در نتیجه معلولیت دائم و انزوای اجتماعی افراد می‌شود.
از جمله روش‌های درمانی و کنترلی این بیماری، شیمی درمانی را می‌توان نام برد که سبب کاهش تعداد انگل در جریان خون بدن افراد می‌شود.
 

برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری به ویژه درمناطق مستعد شیوع بیماری دارا بودن سطح بهداشت بالا، داشتن رژیم خوراکی سالم، استفاده از انواع وسایل برای جلوگیری از گزیده شدن به وسیله حشره‌ها و مشاوره با متخصص درصورت مشاهده آثارگزیدگی می‌تواند سبب پیشگیری یا درمان زودرس این اختلال شود.
 

خانواده این دختر امیدوار هستند پیشرفت‌های پزشکی در کنار استفاده از خدمات درمانی مناسب در کشور هندوستان بتواند سبب مهار این اختلال و درمان او درسال‌های آینده شود.
منبع:Dailymail
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار