مدیرکل منابع طبیعی خراسان جنوبی گفت:برداشت آنغوزه‌ی شیرین برای روستائیان سودی معادل ۴۰ میلیارد تومان دارد.

نصرآبادی مدیرکل منابع طبیعی خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛گفت:هر سال به صورت سنتی حدود 50 تن آنغوزه ی شیرین توسط روستائیان از عرصه های منابع طبیعی استان برداشت می شود که سودی معادل 40 میلیارد تومان را برای آنها به ارمغان می آورد.

وی افزود: این استان پتانسیل‌های خوبی برای کشت گیاهان دارویی دارد که در این میان شناسایی عرصه‌های مستعد برای کشت گیاهان دارویی در سطح رویشگاه های استان در حال انجام است.

نصرابادی گفت: به‌ منظور بالا بردن فرهنگ عمومی کشت گیاهان دارویی و توانمندسازی جوامع محلی و در راستای اجرای پروژه‌های مربوط به گیاهان دارویی امسال 18 قرارداد با پیمانکاران بسته شده است.

مدیرکل منابع طبیعی خراسان جنوبی گیاه آنغوزه شیرین را جزء ارزشمند ترین گیاهان دارویی در مراتع این استان عنوان کرد.

وی درباره مساحت تعهد احیای زمین های منابع طبیعی در سال 97 افزود: مساحت 18 قراردادی که برای امسال توسط پیمانکاران تعهد شده به 10 هزار و 121 هکتار می رسد که ویژه ی کاشت گیاه آنغوزه است.

نصرآبادی اظهار کرد: این گیاه بیشتر در عرصه های طبیعی شهرستان های طبس، بشرویه ،قاین و نهبندان کاشت می شود.

وی اظهار کرد: گرایش جهانی به گیاهان دارویی در سال‌های گذشته افزایش‌یافته و کشورها تلاش کردند تا مصرف گیاهان دارویی را در کشور خود افزایش دهند.

مدیرکل منابع طبیعی خراسان جنوبی گفت: بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت ۱۱۰ کشور از ۱۹۳ کشور عضو این سازمان، استراتژی‌هایی را برای ترویج مصرف داروهای سنتی تدوین و اجرا کرده‌اند و این در حالی است که تعداد این کشورها در سال ۱۹۸۶ حدود ۱۴ کشور بوده است.

وی تأکید کرد: خراسان جنوبی پتانسیل‌های خوبی برای کشت گیاهان دارویی دارد و از هزار و ۲۰۰ نوع گونه گیاه دارویی بیش از 800 نوع گونه گیاه دارویی در استان وجود دارد.

نصرآبادی گفت: مهم‌ترین نوع گیاهان دارویی خراسان جنوبی، آنغوزه، وشا(کندل)و آویشن است.

مدیرکل منابع طبیعی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه شناسایی عرصه‌های مستعد برای کشت گیاهان دارویی در خراسان جنوبی در حال انجام است، افزود: توسعه کشت گیاهان دارویی نیاز به آموزش دارد.

وی گفت: خوشبختانه خراسان جنوبی از غنای گونه‌ای زیادی برخوردار بوده و همین امر موجب شده که اهالی استان از گذشته بسیار دور به استفاده از گیاهان دارویی توجه ویژه داشته باشند.

انتهای پیام/غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.