دانشیار گروه رادیوتراپی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بی اشتهایی، سیری زودرس و یبوست طولانی مدت ازجمله علائم هشدار دهنده سرطان‌های دستگاه گوارش است که شناسایی زودهنگام آن نقش قابل توجهی در موفقیت درمان دارد.

توجه به علائم و تشخیص زود هنگام سرطان‌های دستگاه گوارشبه گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد  ، دکتر سید امیر آل داوود دانشیار گروه رادیوتراپی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به نشانه‌های سرطان‌های دستگاه گوارش گفت: بلع سخت غذا، گرفتگی صدا بیش از ۲هفته، بی اشتهایی ادامه دار، خونریزی غیر عادی بدون وجود هموروئید، یبوست یا تغییر مزاج طولانی مدت از دیگر نشانه‌های سرطان‌های دستگاه گوارش به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه سرطان از یک سلول منشا می‌گیرد که قوانین طبیعی سلول‌های سالم را نمی‌پذیرد افزود: سرطان بدون قانون پیشروی می‌کند، غیر قابل مهار و کنترل عمومی بدن را دچار اختلال می‌کند.

دانشیار گروه رادیوتراپی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به نقش تاثیر گذار غربالگری در تشخیص زودهنگام سرطان تصریح می‌کند: غرلبالگری یعنی شناسایی افرادی که علائم بالینی ندارند که دراین مرحله، سرطان ایجاد علامت نکرده و شناسایی بیمار ضمن اینکه درمان سبکی را می‌طلبد ۹۰ تا ۱۰۰درصد بیماربهبود پیدا می‌کند.

دکتر آل داوود با بیان اینکه متاسفانه برخی بیماران بعد از آگاهی از بیماری خود درمان را شروع نمی‌کنند و با ترس از این بیماری، زمانی برای درمان مراجعه می‌کنند که شرایط بیماری حاد شده باشد اظهارداشت: تشخیص و درمان به موقع در بهبود بیماری سرطان بسیار موثر است.

وی با اشاره به اینکه تغذیه و سبک نادرست زندگی از عوامل موثر در ابتلا به سرطان، به ویژه سرطان‌های دستگاه گوارش به شمار می‌آید افزود: فست فود‌ها و غذا‌های آماده صنعتی، آب آشامیدنی ناسالم، نحوه نگهداری مواد غذایی، مصرف بیش از حد ترشی‌ها و شوری‌ها، چاقی و کم تحرکی از عوامل اثر گذار در سرطان به شمار می‌رود.

انتهای پیام// ز. م


نقش موثرغربالگری در تشخیص زودهنگام سرطان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.