نظم و انضباط و رعایت قانون در همه جا بر عهده شهروندان است و در جامعه‌ای که زندگی میکنیم بایستی به قانون احترام گذاشت.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان،  ایجاد ترافیک، هنجار شکنی و نادیده گرفتن قانون توسط عده‌ای محدود و اندک در جامعه سبب می شود ارائه خدمات به سایرین نیز تحت الشعاع قرار گیرد و عوامل بازدارنده این افرادهم نتوانند به خوبی خدمات خود رادر شهر ارائه دهند.

یکی از مواردی که بیش از سایرموارد هرروز با آن سرو کار داریم و شاهد آن هستیم، رانندگی در شهر و قانونمداری است.

مدتی است که طرح ترافیک و کنترل مسیر‌ها و معابر شهری به دوربین‌های الکترونیکی سپرده شه و این فناوری به کمک پلیس آمده، چرایی و چگونگی نصب و معایب و محاسن این طرح را در گفتگویی از علی اکبر نصیری، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی مرکز استان جویا شدیم.

تبدیل پلیس سنتی به مدرن، مهمترین اثر نصب دوربین‌های شهری

علی اکبر نصیری رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی مرکز استان در گفتگویی صمیمی با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان در مورد چرایی نصب و راه اندازی دوربین‌های ترافیک شهری پاسخ می دهد.

کنترل ترافیک، توسط پلیس راهنمایی و رانندگی به خوبی مدیریت میشود و تا حد توان از بروز حوادث نیز جلوگیری میشود، اما مدتی است شرایط به گونه‌ای رقم خورده است که علاوه بر پلیس تکنولوژی هم به کمک کنترل این امر مهم در شهرآمده است.

علی اکبر نصیری بیان کرد:نصب دوربین‌های ترافیکی به عنوان نظارت و با هدف کنترل ترافیک راه اندازی شده است و تا پایان سال تمامی معابر شهر کرمان به این سیستم مجهز می شوند.

نصیری افزود: اکنون در شهرکرمان ۳۰ تا ۴۰ درصد معابر به این سیستم مجهزند و اکثریت میادین به طور صد درصد به این دوربین‌ها مجهز خواهند شد.

تبدیل پلیس سنتی به مدرن، مهمترین اثر نصب دوربین‌های شهری

وی بیان کرد:استفاده از این دوربین‌ها به دو منظور است و علاوه بر کنترل ترافیک، موضوع امنیت هم در آن دیده شده است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی مرکز استان گفت: در این طرح هیچگونه مسئله‌ای برای شهروندان پیش نمیآید و به صورت کامل حقوق و حریم شهروندی رعایت شده و می شود.

وی بیان داشت: نصب این دوربین‌ها  تنها در مکان‌های عمومی است و در خصوص جزئیات هیچگونه ورودی به حریم شخصی افراد نمی شود.

تبدیل پلیس سنتی به مدرن، مهمترین اثر نصب دوربین‌های شهری

نصیری بیان داشت:در این طرح، امنیت شهروندان به وسیله این کنترل‌ها تضمین و تامین می شود و اگر موارد ناامنی مشاهده شود از جمله سرقت، درگیری و یا مواردی که در نظم عمومی اخلالی ایجاد شود به وسیله این دوربین‌ها میتوان به راحتی موارد را بررسی کرد.

وی ضریب امنیت و دقت را در عملکرد پلیس با استفاده از این دوربین‌ها را مثبت و بالا عنوان کرد و گفت: نقاط پرتردد و پر ترافیک تا کنون مد نظر پلیس برای نصب این دوربین‌ها بود که اکنون با تایید شورای ترافیک استان بر نصب دوربین در صد درصد معابر، شهر کرمان وبه طور کامل مجهز به این دوربین‌ها خواهد شد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی مرکز استان گفت: رویکرد پلیس در این موارد این است که پلیس و حضور آن در شهر به صورت فیزیکی کمتر باشد و با نصب دوربین‌ها پلیس در کمترین لحظه در محل حاضر خواهد شد و از دورترین فاصله معابر و نقطه و محل وقوع جرم را تحت کنترل خواهد داشت.

وی بیان داشت:علاوه بر پلیس راهنمایی و رانندگی سایر نها‌ها نیز از این امکان برای موارد خود استفاه میکنند.

نصیری بیان داشت:با راه اندازی این سیستم‌ها در شهر نقش پلیس تنها به صورت حضوری و در شهر کمرنگ میشود، اما از لحاظ کنترل، سرعت عمل، رسیدگی و نظارت این موارد به دوبرابر گذشته افزایش می‌یابد.

وی بیان کرد:تجربه ثابت کرده است، عدم برخورد چهره به چهره میتوان رسیدن به هدف، یعنی همان کنترل نظم و انضباط و رعایت قانون را تسریع کرد.

نصیری افزود:در دنیای کنونی و تکنولوژی های روز، پلیس به صورت حضوری کنار رفته وتنها در مواقع نیاز حضور خواهد یافت که این موضوع علاوه بر اینکه از لحاظ اقتصادی هم به صرفه است، بازخورد کار را نیز بهتر کرده است.

وی در بخش دیگری از گفتگوی خود بیان داشت:علت ترافیک شهر کرمان، زیر ساخت‌هایی است که در بخش حمل و نقل هنوز نتوانسته است جوابگوی مردم و حمل و نقل باشد.

نصیری گفت: استاده از خودرو‌های تک سرنشین، نبود وسایل حمل و نقل مناسب برای استفاده شهروندان، نبود ساعات مشخص برای ناوگان حمل و نقل عمومی در شهر، و عدم فرهنگ سازی در استفاده از وسایل نقلیه موجود عمومی برای شهروندان از علل مهم ایجاد ترافیک در شهر است.

وی با ابراز گلایه از شهروندان به جهت استفاده از خودرو به عنوان سرگرمی گفت: برخی از شهروندان متاسفاته از خودرو به عنوان یک تفریح جذاب و سرگرمی استفاده می کنند که این مورد سبب ایجاد مشکلاتی برای پلیس و سایر شهروندان نیز شده است.

تبدیل پلیس سنتی به مدرن، مهمترین اثر نصب دوربین‌های شهری

وی اوج ترافیک درشهر کرمان را مربوط به ۶ تا ۸ و نیم صبح، و ۱ ونیم تا ۲ و نیم عنوان کرد و افزود: به دلیل اینکه در این ساعات پیک ترافیک وجود دارد کنترل ترافیک هم توسط دوربین‌ها و هم خود پلیس صورت می گیرد که اینجاست می‌شود بر اهمیت وجود این تکنولوژی صحه گذاشت.

وی بیان داشت:اکنون شهر کرمان به خوبی تحت کنترل پلیس است و تمامی معابر و خیابان‌ها رصد میشود و تا بتوانیم در کمترین زمان به محل حوادث خواهیم رسید و اقدام خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه هر چه سازمان‌ها کوچکتر باشند، چابکتر است افزود: نصب و به کارگیری این تکنولوژی پلیس را به روز، چابکتر، علمی و در خدمات ارائه شده سرعت عمل بیشتری را سبب شده است.

نصیری گفت: با راه اندازی کامل این دوربین‌ها تا پایان سال در کل معابر شهر کرمان، نحوه کیفیت اقدامات پلیس برای کنترل ترافیک افزایش خواهد یافت.

گزارش از کلثوم نجفی کلیانی
انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار