کارشناسان اقتصادی هشدار دادند تصمیم دونالد ترامپ برای بستن مرز میان مکزیک و آمریکا بر اقتصاد این کشور اثراتی بسیار منفی خواهد گذاشت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از نشریه هیل، به دنبال تهدید دونالد ترامپ مبنی بر بستن مرز مکزیک، دو کارشناس مسائل اقتصادی اعلام کردند که این کار می تواند به اقتصاد آمریکا ضربه سنگینی وارد کند.

«کریس ویلسون»، رئیس مؤسسه ویلسون سنتر مکزیک و مسئول پژوهش درباره اقتصاد مرزها اعلام کرد: بستن مرز مکزیک می تواند بر اقتصاد آمریکا تأثیر گسترده و بسیار منفی داشته باشد. روزانه حدود میلیاردها دلار تجارت از طریق مرز جنوبی کشور انجام می شود، بنابراین با بستن یک روزه این مرز، ما صدها میلیون دلار پول را از دست خواهیم داد.

وی افزود: مردم آمریکا این تفاوت را در سوپرمارکت ها می بینند. بسیاری از مواد غذایی از جمله آووکادو، گوجه فرنگی، کاهو، کرفس و انواع توت ها از راه مکزیک وارد آمریکا می شود.

«ریچارد مایلز»، یکی از اعضای ارشد مرکز مطالعات استراتژیک و بین الملل اعلام کرد: نخستین مسئله ای که خواهید دید افزایش قیمت خودروها و ایجاد مشکل برای کارخانه ها خواهد بود. همچنین این مسئله بر حوزه کشاورزی و کشاورزان هم اثرات زیان باری را وارد خواهد کرد؛ کشاورزانی که هنوز هم با فشار حاصل از جنگ تجاری آمریکا با چین دست و پنجه نرم می کنند.

ترامپ روز جمعه در حساب توییتر خود تهدید کرد که در صورتی که دموکراتهای کنگره با بودجه مورد درخواست او برای ساخت دیوار مرزی در امتداد مکزیک موافقت نکنند، وی این مرز را به طور کامل خواهد بست.

ترامپ از کنگره آمریکا درخواست کرده است که بودجه 5 میلیارد دلاری برای ساخت دیوار مکزیک اختصاص دهد تا دولت هم از تعطیلی نجات یابد. این در حالی است که دموکراتها اعلام کرده اند که فقط با مبلغ 1.6 میلیارد دلار بودجه و آن هم برای حفظ امنیت مرزها موافقت می کنند.

مکزیک سومین شریک تجاری بزرگ آمریکا محسوب می شود و اقتصاد دو کشور به شدت به یکدیگر وابسته است. فقط در سال گذشته میلادی 558 میلیارد دلار از کالاهای دو کشور از طریق این مرز مبادله شده است. وزارت بازرگانی آمریکا برآورد کرده است که در سال 2015، حدود 100 هزار شغل مردم آمریکا به مبادله کالاها از طریق مرز مکزیک وابسته بوده است. آمارهای رسمی حاکی از آن است که در ماه سپتامبر سال جاری میلادی، حدود 8 میلیون خودرو و 15 میلیون مسافر از طریق مرز مکزیک به صورت قانونی جابجا شده اند.

دولت ترامپ از شنبه هفته گذشته تاکنون به دلیل بی نتیجه ماندن رایزنی میان مقامات کنگره و کاخ سفید بر سر بودجه مورد نیاز برای ساخت دیوار مکزیک، تعطیل شده است. این سومین دوره تعطیلی دولت ترامپ محسوب می شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار