چهل چراغ روشن؛

۴۰ سال پیشرفت علمی کهگیلویه وبویراحمد در قاب انقلاب

تعداد مراکز دانشگاهی و تعداد دانشجویان یکی از مؤلفه‌های مهم سنجش توسعه یا پیشرفت هر کشور، استان و شهری محسوب می‌شوند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج ،  عقب‌ماندگی علمی و فناوری کشور ایران در دوران قبل از انقلاب، برای ایرانیان با سابقه فرهنگی و تمدنی بسیار آزاردهنده بود. غلبه بر این عقب‌ماندگی، عبور از مرز‌های دانش و دستیابی به پیشرفته‌ترین فناوری‌ها با هدف ایجاد تمدن نوین اسلامی، از آرمان‌های انقلاب اسلامی است.

در سال‌های گذشته رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، با تمرکز بر روی تولید علم در ایران و مطرح نمودن موضعاتی، چون جنبش نرم‌افزاری و جهاد علمی، زمینه‌های خوبی را برای پیشرفت در عرصه علوم وفنون نوین در کشور فراهم ساختند.

40 سال پیشرفت کارنامه علمی کهگیلویه وبویراحمد در قاب انقلاب

پیشرفت های حیرت انگیز در حوزه فناوری های نوین

پیشرفت‌های علمی و دستیابی جمهوری اسلامی به برخی از فناوری‌های نوین در سال‌های اخیر، به‌گونه‌ای حیرت‌انگیز است که غربی‌ها به شدت نگران شده و یکی علل تشدید فشار‌های آنان بر ایران با بهانه‌هایی از جمله موضوع هسته‌ای، تلاش می‌کنند تا جلوی پیشرفت‌های ایران را بگیرند.

کهگیلویه وبویراحمد از جمله استان‌هایی است که تا پیش از انقلاب اسلامی جز محرومترین استان‌ها بوده به طوری که قبل از انقلاب اسلامی در کهگیلویه وبویراحمد ۶۷۵ کلاس درس در قالب ۲۷۰ مدرسه وجود داشت و بعد از انقلاب بیش از شش هزار و ۵۰۰ کلاس درس در این استان احداث شده است.

توسعه و پیشرفت کهگیلویه وبویراحمد درمسیر علمی

همچنین در دوران طاغوت هیچ مرکز آموزش عالی در کهگیلویه وبویراحمد وجود نداشت و اکنون ۴۰ موسسه واحد دانشگاهی با بیش از ۴۰ هزار دانشجو فعالیت دارند و درصد با سوادی استان ۳۱ درصد قبل از انقلاب به بیش از ۹۰ درصد پس از انقلاب رسیده است.

این دستاورد بیانگر توسعه و پیشرفت کهگیلویه وبویراحمد در مسیر علمی است چرا که تعداد مراکز دانشگاهی و تعداد دانشجویان یکی از مؤلفه‌های مهم سنجش توسعه یا پیشرفت هر کشور، استان و شهری محسوب می‌شوند.

مقایسه تعداد دانشجویان، اعضای هیئت علمی و تعداد رشته‌های تحصیلی در مراکز آموزش عالی استان تفاوت وضعیت و روند این دانشگاه‌ها را نسبت به سال‌های اولیه پس از انقلاب به خوبی نشان می‌دهد.

40 سال پیشرفت کارنامه علمی کهگیلویه وبویراحمد در قاب انقلاب

همچنین  در دانشگاه یاسوج ۶ هزار و ۱۴۹ دانشجو تحصیل می‌کنند و این دانشگاه دارای ۲۳۰ عضو هیئت علمی و ۱۵۲ رشته تحصیلی است.

در دانشگاه علوم پزشکی نیز ۲ هزار دانشجو تحصیل می‌کنند و تعداد ۱۸۰ نفر نیز عضو هیئت علمی این دانشگاه هستند وتعداد رشته تحصیلی در این دانشگاه نیز ۲۴ رشته است.

تعداد ۱۵ هزار دانشجو هم در سطح دانشگاه‌های آزاد استان تحصیل می‌کنند و این دانشگاه ۳۰۰ نفر عضو هیئت علمی دارد و ۸۰ رشته تحصیلی در واحد‌های این دانشگاه وجود دارد.

دانشگاه پیام نور کهگیلویه وبویراحمد نیز تعداد ۷ هزاردانشجو دارد و دارای ۵۰ عضو هیئت علمی و ۸۳ رشته تحصیلی است.

همچنین در دانشگاه فرهنگیان کهگیلویه بویراحمد نیز ۹۳۰ دانشجو مشغول تحصیل هستند و این دانشگاه دارای ۲۰ عضو هیئت علمی و ۵ رشته تحصیلی است.

جانی پور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی کهگیلویه وبویراحمد در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج ، درخصوص وضعیت علمی وپژوهشی این دانشگاه با اشاره به اینکه دو شرکت دانش بنیان در سطح استان وجود دارد بیان کرد: در دانشگاه آزاد اسلامی استان ۴ واحد فناور،۴ مرکز پژوهشی و ۲ مرکز رشد داریم.

40 سال پیشرفت کارنامه علمی کهگیلویه وبویراحمد در قاب انقلاب

سبز معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی به خبرنگار ما نیز درخصوص ارتقای وضعیت علمی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه وبویراحمد گفت: امسال تعداد ۴۰ پزشک متخصص جدید الورود به ظرفیت دانشگاه اضافه شد که جلسه معارفه آنان در آبان ماه برگزارشد.

افتخارات آموزش عالی کهگیلویه وبویراحمد در دانشگاه یاسوج

سجادی رئیس دانشگاه پیام نورکهگیلویه وبویراحمد هم ارائه ۱۴۰ مقاله علمی- پژوهشی از طرف اعضای هیئت علمی این دانشگاه را نشان از ارتقای وضعیت علمی این دانشگاه دانست.

با وجود ارتقای شاخص‌های علمی و پژوهشی و استفاده از ظرفیت افراد علمی وتوانمند در مراکز آموزش عالی اوج افتخارات آموزش عالی استان را باید در دانشگاه یاسوج به عنوان دانشگاه مادر دانشگاه‌های استان جستجو کرد.

دانشگاه نوپای یاسوج توانست دربین ۷۱ دانشگاه جامع کشور رتبه ۱۴ رابه خود اختصاص دهد که این امر بیانگر جهش و توسعه علمی، عمق و کیفیت بالای فعالیت‌های این دانشگاه است.

40 سال پیشرفت کارنامه علمی کهگیلویه وبویراحمد در قاب انقلاب

معاون آموزشی دانشگاه یاسوج درهمین خصوص به خبرنگار   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج ، گفت: چند تن از اعضای هیئت علمی دانشگاه یاسوج به عنوان دانشمندان برتر ملی وجهانی شناخته شوند که از جمله آن‌ها می‌توان به مهر اورنگ قائدی به عنوان یکی از چند محقق برتر دنیا در سال و دکترمنفرد به عنوان یکی از ۵ فناور برتر ملی در سال ۹۵ اشاره کرد.

نوری پور با اشاره به معرفی دانشمندان برتر جهان در دوهفته گذشته افزود: ۱۶ نفر از ایران در بین این دانمشمندان حضور داشتند و یک نفر (پروفسور مهر اورنگ قائدی) از این تعداد از دانشگاه یاسوج بود.

بر اساس تازه‌ترین پژوهش‌های سازمان یونسکو ایران هفتمین کشور دنیا از نظر دانش نانو تکنولوژی است، دانشی پویا که اساتید و دانشجویان چند دانشگاه در کهگیلویه وبویراحمد بخشی از این بار علمی را به دوش می‌کشند.

تقویت استعداد‌های بی‌شمار و غنی کهگیلویه و بویراحمد در حوزه‌های مختلف مرهون انقلاب اسلامی است و این موضوع واقعیتی غیرقابل کتمان است و امروز استان کهگیلویه و بویراحمد در مدار توسعه روزافزون قرار گرفته است.

گزارش از مرضیه السادات غلامی

انتهای پیام/س

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.