معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و اموزش پزشکی در قزوین گفت: در طرح پرونده الکترونیک سلامت، سامانه خود مراقبتی طراحی و اجرا می‌شود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از قزوین؛ دکتر علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزیربهداشت در جمع خبرنگاران در قزوین از راه اندازی سامانه خود مراقبتی از طریق سیستم اندروید تلفن همراه از اوایل سال آینده خبر داد.

به گفته رئیسی در این سامانه، مردم می‌توانند از طریق تلفن همراه به اطلاعات پرونده الکترونیک سلامت خود دسترسی پیدا کنند.

وی اضافه کرد: برای ایمنی اطلاعات به افراد کد شناسه اختصاصی داده می‌شود و در این صورت با دریافت کد اختصاصی بروی تلفن همراه خود می‌توانند به اطلاعات پرونده الکترونیک خودشان دسترسی داشته باشند.

معاون بهداشت وزیر بهداشت گفت:: همچنین فرد در هر جای کشور که به پزشک مراجعه کند می‌تواند اطلاعات پرونده سلامت خود را ارائه دهد.

به گفته رئیسی، تا سال هزار و ۴۰۰ این سامانه به بیمارستان‌ها نیز متصل می‌شود.

* نظرسنجی در طرح پرونده الکترونیک سلامت

وی گفت:: در طرح پرونده الکترونیک سلامت سامانه‌ای طراحی شده است که در آن خدمات داده شده به شهروندان پیامک می‌شود.

معاون بهداشت وزیر بهداشت گفت: در این پیامک از شهروندان درباره خدمات داده شده نظر سنجی می‌شود که در صورت دریافت نکردن خدمات و یا نداشتن رضایت گزینه ۲ و ۳ را انتخاب می‌کنند.

رئیسی افزود: اگر خدماتی دریافت نشده باشد و یا اگر شهروندان رضایت نداشته باشند کارشناس معتمد با آنان تماس می‌گیرد و موارد و مشکلات را جویا می‌شود و در سامانه وارد می‌کند.

به گفته وی، مردم تا کنون در سطح کشور بیش از ۹۶ درصد از خدمات داده شده، رضایت داشته اند.

*راه اندازی ۳۸ مرکز بهداشت در استان قزوین

معاون بهداشت وزیر بهداشت گفت: تا کنون در استان قزوین ۳۸ مرکز بهداشت - درمانی تحویل داده شده است و ۶ مرکز دیگر نیز تا یک سال آینده راه اندازی می‌شود.

رئیسی افزود: در کشور هم ۳ هزار و ۸۰۰ مرکز بهداشتی درمانی تحویل داده شده است و هزار و ۲۰۰ مرکز دیگر تا پایان امسال تکمیل می‌شود و به بهره برداری می‌رسد.

* وضعیت مناسب خدمات بهداشتی استان قزوین

معاون بهداشت وزیر بهداشت گفت: امروز به همراه ۱۲ مدیرکل از مراکز جامع سلامت استان در حوزه‌های مختلف بهداشت محیط و حرفه‌ای، سلامت کارگران، سلامت آب در سطح شهر و روستا‌ها، سلامت مادران، کودکان و بیمار‌های واگیردار و غیر واگیردار ارزیابی شد.

رئیسی افزود: در ارزیابی‌های انجام شده، نقاط مثبت و منفی به استان‌ها ارائه می‌شود و مدیران موظفند مشکلات موجود را برطرف کنند.

وی اضافه کرد: این پایش سه ماه آینده دوباره انجام می‌شود.

به گفته معاون بهداشت وزیر بهداشت، در بررسی‌های انجام شده، خدمات بهداشتی ارائه شده به ویژه در حاشیه شهر‌ها مناسب بوده است.

رئیسی افزود: استان قزوین در زمینه دندانپزشکی، کارشناس تغذیه، بهداشت روان، ویزیت پزشکان عمومی و بررسی وضعیت مادران باردار در جایگاه خوبی قرار دارد.

* ضرورت توجه به بهداشت محیط

معاون بهداشت وزیر بهداشت گفت: با توجه به افزایش کارگاه‌ها و کارخانه‌های استان، لازم است تا بیشتر به وضعیت بهداشت محیط این استان توجه شود.

*اجرای طرح عاری از پوسیدگی دندان

معاون بهداشت وزیر بهداشت گفت: در این طرح دانش آموزان پایه ششم معاینه می‌شوند و افراد دارای دندان خراب به مراکز دندانپزشکی ارجاع داده می‌شوند.

رئیسی افزود: این طرح در روستا‌ها به صورت رایگان و در شهر‌ها با تعرفه دولتی اجرا می‌شود.

وی اضافه کرد: طبق بررسی‌های انجام شده یک و هشت دهم درصد دندان‌های هر دانش آموز پایه ششم خراب است.

*بیمار‌های قلب و عرق عامل ۴۷ درصد از مرگ و میر‌های در قزوین

معاون بهداشت وزیر بهداشت گفت: ۴۷ درصد از مرگ و میر‌های استان قزوین به خاطر بیمار‌های قلب و عروقی است.

رئیسی افزود: در استان ۷۸ درصد از مردم دچار کم تحرکی، ۷۸ درصد از بانوان و ۷۴ درصد از مردان دچار اضافه وزن و بیش از ۲۴ درصد از افراد بالای ۱۸ سال نیز فشار خون دارند که همه این موارد باعث بیمار‌های قلبی و عرقی می‌شود.

وی اضافه کرد: ۸۲ درصد از علت مرگ و میر‌های کشور، بیماری‌های غیر واگیر دار مانند حوادث جاده‌ای، دیابت، فشار خون و قلبی و عرقی است.

وی اضافه کرد: در کشور، شاخص مرگ و میر نوزادان ۸ و ۹ دهم درصد در هر هزار تولد است.

به گفته رئیسی، در استان قزوین نیز از هر هزار تولد حدود ۶ دهم درصد از نوزادن فوت می‌کنند.

* وضعیت مناسب استان قزوین در بیماری‌های واگیر دار

معاون بهداشت وزیر بهداشت گفت:: در حوزه بیمار‌های واگیردار مانند سل و بیمار‌های عفونی و تنفسی، استان قزوین شاخص خوبی دارد.

رئیسی افزود: در سطح کشور شاخص مرگ و میر مادران باردار باید قبل از سال ۲۰۲۰ به عدد ۳۰ در ۱۰۰ هزار نفر جمعیت می‌رسید که در حال حاضر این میزان به عدد ۱۸ رسیده است.

*نارسی عامل مرگ و میر نوزادان در کشور

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: سالانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار زایمان در کشور انجام می‌شود که نتیجه آن تولد یک میلیون و ۶۰۰ هزار نوزاد است.

رئیسی افزود:بیشترین عامل مرگ و میر در نوزادان نارسی و کم وزنی است و معمولان این اتفاق برای کودکان زیر هزار و ۵۰۰ گرم رخ می‌دهد.

وی اضافه کرد: مرگ و میر‌های نوزادان معمولا در ۴۸ ساعت اول و یا هفته اول بعد از تولد اتفاق می‌افتد.

به گفته وی، نوزادان زیر هزار و ۵۰۰ گرم زودتر از موعد به دنیا می‌آیند.

*تولید ۹۶ درصد زا دارو‌ها در داخل کشور

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر بیش از ۹۶ درصد از دارو‌ها در داخل کشور تولید می‌شود و با توجه به تحریم‌ها کمبود جدی در این زمینه به وجود نیامده است.

رئیسی با اشاره به پسماند‌ها گفت: ۷۵ درصد از بیمارستان‌های کشور دارای امحاء زباله هستند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.