در دنیای امروز مدیریت شهری و معماری بدون در نظر گرفتن فناوری‌های روز و تکنولوژی غیرقابل‌باور و البته غیرمنطقی است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، واقعه آخر دقیقا از زمانی شروع می‌شود که «دانش» به نیرویی «مرکزگریز» تبدیل می‌شود؛ نیرویی که در جهانی که احاطه‌اش کرده گسترش می‌یابد و همین دانش به صورت تمام و کمال جذب محیط اطراف می‌شود. اتفاق بعدی تغییرات است؛ تغییرات در دانسته‌ها و عملکردها.


بیشتربخوانید : گردش پرونده های شهروندان از طریق سیستم یکپارچه شهرسازی


واقعه پس از آخر... :

حال نوبت هنر ساخت فضا و معماری و شهرسازی است که بلافاصله از هیئت رشته‌ای مستقل به موضوعی میان‌گستره تبدیل شود. شاید درهم آمیخته‌شدن جهان‌هایی متفاوت و حتی بعضا ناسازگار در بطن یک وجود دیگر از معجزات پیچیده عصر حاضر باشد. در ادامه نکته‌ای بنیادین را کشف می‌کنیم و آن اینکه صدای انسان امروزی که در سیلاب «انقلاب دانش‌بنیان» درحال پیدا کردن مسیری صحیح برای خویش است و شهودی تغییرآفرین در خود نهفته دارد. از این‌رو این انسان به‌عنوان شهروند شهری و فهمنده معماری، در تفرد فراگذاشتن و افزودن نسبت به گذشته خود باید قرار گیرد.

بیایید از زاویه‌ای بازتر یا به قول معماران از پرسپکتیوی وایدتر به این موضوع نگاهی بیندازیم. در مقاطع مختلف و متفاوت تاریخ ما، شهرهای گوناگون با خصوصیاتی کاملا متفاوت نمایانگر اندیشه و روحیه ساکنان و قدرت‌برد و شعاع و تلالو آن بوده‌اند. حال سوال مهمی که مطرح می‌شود، این است که وقتی دانش از حالت بدوی و مرکزگریز خود خارج می‌شود، این روحیه و اندیشه دقیقا تحت‌تاثیر کدام لایه‌های معرفتی قرار می‌گیرد و نمود آن در شهر چگونه باید باشد؟

واقعیت این است که فضای فیزیکی شهر تعامل نزدیکی با فرهنگ آن جامعه دارد. در این میان رشد فناوری و رقابتی که میان جهان واقعی و دنیای مجازی وجود دارد و بسیاری از نگرش‌ها به جهان و مسائل فرهنگی تحت‌تاثیر قرار گرفته است. این به این معناست که گزاره‌هایی که فرهنگ ما را شکل می‌دهند در حال دگرگونی هستند و مهم این است که برای یافتن مسیری صحیح در این جهان، شهروندان نیازمند الگوهای جدیدی هستند. به همین دلیل ایجاد الگوهای جدید و صحیح که اصول هویتی را هدایت کنند، ضروری است. در این صورت اگر فرهنگ را جزئی از واقعیت‌های اجتماعی بدانیم باید هوشمندشدن شهرها و حضور بی‌وقفه تکنولوژی در زندگی‌مان را دنبال کنیم.

بنابراین در شرایط جدید برنامه‌ریزان شهری و معماران به دنبال روش‌های جدیدی هستند تا بتوانند از متاخرترین تغییرات به وجود آمده در پی تحولات صورت‌گرفته و گسترش تکنولوژی به نحوی بهره ببرند که شکاف دیجیتالی موجود مابین «شهروند» و «شهر» و همچنین «مدیریت دانش» به نحوی کاربردی مورد بررسی قرار گیرد و این شاید همان آرمانشهری باشد که همیشه دوست داشتیم بدان برسیم. به عبارتی عوامل متعددی در ساخت محیط هوشمند تاثیر دارند و چشم‌پوشی از قسمت «انسان‌محور» بودن طرح، کاری سخت و احتمالا بی‌نتیجه است؛ چراکه بسیاری از این موارد مفاهیمی ذهنی هستند که با تصمیم‌های مختلف تغییر می‌کنند.

واقعیت این است که اگر به معماری و شهر به‌عنوان آینه تمام‌نما از واقعیت‌های اجتماعی جامعه نگاه کنیم، باید به این نکته توجه کنیم که در دنیای امروز ذهنیت‌ها گذشته از فرهنگ و هویت تغییراتی داشته و به عبارت دیگر افق‌های جدیدی از فرهنگ شهری پیش‌روی ما قرار گرفته است. 

منبع: روزنامه فرهیختگان

انتهای پیام/

برچسب ها: دانستنی ها ، خواندنی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار