اف‌دی‌دی: ترامپ پیروزی را تقدیم ایرانی‌ها کرد

لابی صهیونیستی-آمریکایی «دفاع از دموکراسی‌ها» در یادداشتی اعتراضی اعلام کرد ترامپ با تصمیم خود برای خارج کردن نظامیان از سوریه، پیروزی را تقدیم ایران کرده و تصویری ضعیف از آمریکا به نمایش گذاشته است.

اف‌دی‌دی: ترامپ پیروزی را تقدیم ایرانی‌ها کردبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها (FDD) که روابط بسیار نزدیکی با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی دارد و از نفوذ بالایی نیز در کاخ سفید برخوردار است، در یادداشتی اعتراضی اعلام کرد دونالد ترامپ با تصمیم خود برای خارج کردن نظامیان آمریکایی از سوریه، پیروزی را تقدیم ایران کرده و تصویری ضعیف و در حال عقب‌نشینی از آمریکا نشان داده است.

این اندیشکده در دو سالی که از دولت ترامپ می‌گذرد، بنابر اخبار متعدد، سیاست‌نویس اصلی کاخ سفید در موضوعات سیاست خارجی بوده است. با این حال به نظر می‌رسد تصمیم ترامپ برای خارج کردن نیرو‌های نظامی آمریکا از سوریه به مذاق آن خوش نیامده است، همانطورکه نتانیاهو و کابینه‌اش هم حتی به صورت علنی از این تصمیم انتقاد کرده‌اند.

مارک دوبوویتز، مدیر این اندیشکده و از حامیان تشدید تحریم‌ها علیه ایران، روز دوشنبه در یادداشتی مشترک با مارک رائول گرشت، تحلیلگر نئوکان کهنه‌کار آمریکایی و مدافع حمله به عراق، به انتقاد شدید از تصمیم ترامپ پرداخته و نوشته است که رئیس‌جمهور آمریکا با خارج کردن نیرو‌های نظامی از سوریه، سیاست ضدایرانی خود را با آسیب جدی مواجه کرده و در رقابت میان واشنگتن و تهران در منطقه، پیروزی را به ایران تقدیم می‌کند.

این دو در ابتدای این یادداشت که در نشریه آتلانتیک منتشر شده، با تمجید از سیاست ترامپ علیه ایران در دو سال گذشته، از جمله خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، نوشته‌اند که تاکنون به نظر می‌رسید که دولت کنونی آمریکا آماده است تا با فعالیت‌های منطقه‌ای ایران در سوریه، یمن و حتی عراق مقابله کند. با این وجود، به گفته آن‌ها، تصمیم ترامپ برای خارج کردن نیرو‌های آمریکایی از سوریه و کاهش تعداد نظامیان این کشور در افغانستان و احتمالا به زودی در عراق، تلاش‌های واشنگتن برای مهار ایران را «بی‌نتیجه» کرده است.

آن‌ها مدعی شده‌اند ایران، روسیه، رئیس‌جمهور سوریه، حزب‌الله لبنان، گروه‌هایی از شیعیان عراق و رئیس‌جمهور ترکیه از خروج آمریکا از سوریه منتفع می‌شوند. در ادامه این یادداشت، با یادآوری سخنرانی مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در ابتدای سال 2018 در بنیاد هریتیج که وزیر خارجه آمریکا در جریان آن برای ایران ۱۲ شرط تعیین کرد (اینجا)، عنوان شده است که واشنگتن وعده داده بود برای مقابله با ایران سیاست فشار حداکثری را در پیش گیرد، اما حالا روشن شده که سخنرانی وزیر خارجه برای ترامپ که احتمالا هرگز آن سخنرانی را نخوانده، انتظار بیش از حدی بود.

نویسندگان یادداشت مذکور سپس با بیان اینکه احتمالا افرادی مانند پمپئو، جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید و نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل خواهان ادامه حضور نظامی کشورشان در سوریه بوده‌اند، با کنایه نوشته‌اند که با وجود چنین نظراتی، ترامپ ناگهان در یک مکالمه تلفنی به این نتیجه می‌رسد که داعش شکست خورده و دیگر نیازی به حضور نظامیان آمریکایی در سوریه وجود ندارد.

در بخش دیگری از این یادداشت ادعا شده است: تحریم به عنوان یک ابزار سیاست خارجی، نتایج بسیار زیادی دارد...، اما [به تنهایی] یک استراتژی نیست. تحریم‌ها اگر موجب شوند که آمریکایی‌ها از فکر کردن به دیگر عوامل مورد نیاز برای مقابله با ایران دست بکشند، به یک توهم، به انتخابی جذاب و کم‌هزینه برای کسانی بدل می‌شوند که حاضر نیستند بپذیرند که شهامت شرکت در بازی دشوار خاورمیانه را ندارند. بدون استفاده از ابزار‌های مکمل قدرت ملی، تحریم‌ها صرفا همان هدفی را دنبال خواهند کرد که دیپلماسی هسته‌ای و برجام برای [باراک] اوباما [رئیس‌جمهور سابق آمریکا] انجام دادند: سرپوش گذاشتن بر عقب‌نشینی مداوم ما.

دوبوویتز و گرشت سپس به موضع‌گیری رهبر ایران هنگام انتخاب ترامپ به ریاست‌جمهوری آمریکا اشاره کرده و نوشته‌اند که رهبر ایران آن زمان پیش‌بینی کرد که ممکن است ترامپ به وعده خروج از خاورمیانه عمل کند، گرچه با حضور افرادی مانند بولتون، پمپئو و متیس، وزیر دفاع آمریکا، چنین تصوری بعید به نظر می‌رسید، اما به نظر می‌رسد که این گمانه‌زنی صحیح بوده و ترامپ عمیقا مایل است خود را از درگیری در خاورمیانه خلاص کند.

این دو سپس ترامپ را به نداشتن چشم‌اندازی کلان متهم کرده و نوشته‌اند که او مقام‌های ارشد دولتش را که تلاش می‌کردند نوعی از یکپارچگی و عقلانیت را بر امواج احساسی و منفک از اطلاعات او حاکم کنند، سلب اختیار کرد. سخت می‌توان برهه‌ای را به یاد آورد که یک رئیس‌جمهور آمریکا، این چنین آشکارا ارشدترین مشاورانش را بی‌اعتبار کرده باشد.

در پایان این یادداشت آمده است: خروج آمریکا از سوریه، سیاست ترامپ در قبال ایران را به شدت تضعیف کرده و پیامی حاکی از خستگی، بی‌ثباتی، وادادگی و ترس صادر می‌کند. او متحدان آمریکا در منطقه را تضعیف کرده و احتمالا کُرد‌هایی را که همراه با ما در سوریه جنگیدند را وادار می‌کند که از ایران و روسیه بخواهند از آن‌ها محافظت کنند. به نظر می‌رسد اکنون طناب‌کشی ایران و آمریکا به پایان رسیده باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۴:۵۰ ۰۵ دی ۱۳۹۷
درود بر سپاه عزیز و همة کسانی که به ایران عزیز واقعاً عشق می ورزند و برای آزادی و استقلال و پیشرفت آن تلاش می کنند ، ارتش قهرمان و سپاه جان بر کف و بسیج مخلص و همة حافظان و مدافعین امنیت کشور ، در داخل و مرزها و خارج از کشور برای همه شون آرزوی سلامتی و سربلندی می کنیم و به کسانی که ایران ایرانشان گوش فلک را کر کرده ولی برای ضربه زدن به کشور عزیزمان کاسه لیسی ترامپ را می کنند می گوییم که این آرزو را بگور خواهید برد که این کشور عزیز اسلامی را از دست ملت ایران در آورده و تقدیم آمریکا و اسرائیل نمایید .
Hong Kong
ناشناس
۱۲:۲۸ ۰۵ دی ۱۳۹۷
سلام به همه عزیزان. چند روزیه من و همسرم جذب یک خبر شدیم. اینکه سپاه پاسداران کشور عزیمون با استفاده از قابلیت پلاسما موفق به ساخت سفینه یا همون بشقاب پرنده یا همون یوفو در اندازه های مختلف شده. کلی دنبال اطلاعات گشتیم. کافیه تو نت سرچ کنین کلی مطلب میاره.آمریکا به این توانایی پی برده و حتی اذعان کردن که اگه از همین امروز شروع کنن با کلی هزینه های سنگین بعد از پنجاه سال میتونن همچین چیزی بسازن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۰ ۰۵ دی ۱۳۹۷
درود بر سپاه عزیز و همة کسانی که به ایران عزیز واقعاً عشق می ورزند و برای آزادی و استقلال و پیشرفت آن تلاش می کنند ، ارتش قهرمان و سپاه جان بر کف و بسیج مخلص و همة حافظان و مدافعین امنیت کشور ، در داخل و مرزها و خارج از کشور برای همه شون آرزوی سلامتی و سربلندی می کنیم و به کسانی که ایران ایرانشان گوش فلک را کر کرده ولی برای ضربه زدن به کشور عزیزمان کاسه لیسی ترامپ را می کنند می گوییم که این آرزو را بگور خواهید برد که این کشور عزیز اسلامی را از دست ملت ایران در آورده و تقدیم آمریکا و اسرائیل نمایید .
Iran (Islamic Republic of)
Sarbaz iran
۰۲:۲۰ ۰۵ دی ۱۳۹۷
نمی‌دونم چرا ، ولی از زمانی که ترامپ دستور خروج نظامیهاش از سوریه رو داده ، همش توی ذهنم این موضوع تداعی میشه که پشت این تصمیم ترامپ ، یک افکار و توطئه ی بزرگتر و پلیدتری برای جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته . نه اینکه بترسم . بخدا نه ! فقط اینجوری احساس میکنم که ترامپ نقشه ی شومی داره توی سرش میپرورونه . وگرنه ، خدایی نکرده اگه جنگی دوباره تحمیل بشه . به شخصه ، من جز اولین افرادی هستم که به فرمان مقام معظم رهبری لبیک میگم و برای دفاع از اسلام و ناموس و این مرز و بوم ، سینه جلوی دشمن سپر میکنم . هرکس میخواد باشه .
Hong Kong
ناشناس
۱۲:۳۰ ۰۵ دی ۱۳۹۷
پیروزی حق بر باطل نزدیکه. ساز و کار ظهور آقامون داره فراهم میشه. زمانش رسیده تا سنت خدا به انجام برسه. زنده باد ایران و مظلومان جهان
Iran (Islamic Republic of)
مبین
۰۰:۵۸ ۰۵ دی ۱۳۹۷
هر چند برنامه های پشت پرده هنوز کاملاً مشخص نیست اما این واقعیت اثبات شده است که اگر پیروان جریان حق مقاومت و استقامت کنند خداوند پیروزی را نصیب آنها می کند طوری که خیلی ها تصور نمی کردند و با حساب و کتاب های مادی قابل پیش بینی نبود .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۳ ۰۵ دی ۱۳۹۷
زنده باد ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۷ ۰۴ دی ۱۳۹۷
امریکایی ها حتما نقشه های شومی دارند
Iran (Islamic Republic of)
عباس فیروزپور
۲۰:۱۳ ۰۴ دی ۱۳۹۷
ترامپ اگر این کار را نمی کرد چکار می توانست بکند
Iran (Islamic Republic of)
روح الله
۱۹:۳۴ ۰۴ دی ۱۳۹۷
این شعبده بازی ها فقط برای ترساندن عربی سعودی و دیگر اعراب است تا سعودی را بدوشند وگرنه کدام آدم عاقلی بدون گرفتن کوچکترین هدیه ای میدان رو ترک می کند
Iran (Islamic Republic of)
ehsan
۱۹:۱۹ ۰۴ دی ۱۳۹۷
سردار سلیمانی یعنی اینکه ابرقدرتی مثل روسیه رو وارد جنگ مستقیم با امریکا کنه بعد کاری کنه که امریکایی که جنگ راه انداخته رو بیرون کنه خدایی یکم فکر کنید که چه کسی میتونه این کارها رو انجام بده
Germany
ناشناس
۱۸:۳۳ ۰۴ دی ۱۳۹۷
سلام به هموطنان عزیز
با خارج کردن نیروهای نظامی امریکا از افغانستان و سوریه ممکن است خیالات دیگری داشته باشند و انتقادصهیونیستها ازامریکا و ترامپ تاتکیکی برای منحرف کردن باشد لذا امادگی لحظه ای ضروری است .
دشمنان اسلام از نادان ها هستند لیکن از نادان ها باید ترسید چون تصمیمات احمقانه گاهی ملتی را بزحمت می اندازد .
التماس دعا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۱ ۰۴ دی ۱۳۹۷
مرگ بر آمریکا و متحدان منطقه ایش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۱ ۰۴ دی ۱۳۹۷
ترامپ يك تاجر بيشتر نيست و همه چي رو در پول مي بينه . از سياست بين الملل هم چيزي سرش نميشه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۵ ۰۴ دی ۱۳۹۷
ترامپ بمیریی تو حی
Iran (Islamic Republic of)
ا. غ
۱۳:۰۶ ۰۴ دی ۱۳۹۷
فواره چون بالا رود سر نگون شود
منظور قدرت امریکا که به اوج خود رسید و حالا و حالا زمان سر نگونی اش می باشد چه بخواد چه نخواهد زمان فرو پاشی فرا رسیده , اه خانواده های آواره بیابان ها , آه و اشک و سوز جگر بچه های مهاجرینی که در امریکا زندانی و از پدر و مادرشان فرسنگها دور افتاده اند . نفرین تمام مردم مناطق اسیا و خاورمیانه و آفریقا , نفرین خانواده های زندانیان ابو قریب و گوانتاناما و همه اسرای بی گناه , آه و سوز و گداز همه مادران شهدای مدافع و حججی ها سر بریده وووو........... هزاران گناه به چشم دیده و ندیده . مررررررررررگ بر نظام و دولت های کفر آمریکا و همه هم پیمانانش .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۵ ۰۴ دی ۱۳۹۷
امام علی (ع) فرموده اگر سوار دشمن شدی احتیاط کن پات گاز نگیرد ما باید هوشیار تر از گذشته باشیم چون می دانیم روبا ه مکار هر وقت بخواهد شکار کند خودش به مردگی می زند راه دقیقتر اگر ترامپ دو سال ریاست جمهوریش یه تصمیم درست وعاقلانه داشته باشد همین خروج از خاورمیانه است چون می داند هیچ اقدامی در این قلمرو نمی تواند انجام بدهد و تمام پایگاهای امریکا در تیر رس انواع موشکهای ایرانیست تعدی از این موضوع مانند لشکری که از کمین دشمن عبور دهند
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۱۱:۴۹ ۰۴ دی ۱۳۹۷
شکست خوردن روشون نمیشه بگن. این اندیشکده هم اینجوری میگه مثلا ما مخالفیم. تصور کنید کشور بزرگی مثل آمریکا یهویی یه شبه همچین تصمیمی بگیره. نخیر. شکست خوردن..
40سال میخوان حمله کنن . کو
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۱۲:۴۶ ۰۴ دی ۱۳۹۷
هان ای دوست عزیز
بدان و آگاه باشید که ترامپ کله شق تر و خود رای تر از این حرفهاست
آیا طی این دو سال ریاست جمهوری ایشان ایمان نیاوردید به این موضوع؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۶ ۰۴ دی ۱۳۹۷
این سرنوشت تمام قدرتهای پوشالی است که با میلیونها مبارز مصمم ایرانی ودیگر مسلمانهای همسو که ایمان بخدا وحرکت برای رضای او سر لوحه مبارزاتشون است ،وخیلی زود نوبترنوکران وجیرهرخواران مستبد مانند ال سعود بحرین ،مصر ودیگر حکومتهای دیکتاتور فرا خواهد رسید وخواهیم دید که چقدر انها خوار وذلیل وضعیف هستند وبه اتکای امریکا اربده کشی وادعای قدرت میکردند ودیر یا زود یا باید برای دستبوسی وبستنرقراردادهای امنیتی به تهران بیایند ویا نابود شوند ،این همان وعده صادق خداوند است که فرموده مجاهدین راهرحق را هدایت وحمایت میکند تا مستضعفین بر ظالمینر غلبه ووارس زمین شوند،
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۰:۵۹ ۰۴ دی ۱۳۹۷
به اطلاع مسئولین ایران برسانید،خدا میداند نقشه آمریکا چیست همه جوانب را بسنند تا در تله اختمالی آمریکا نیفتند،خروج آمریکا پشت پرده های مشکوکی دارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۶ ۰۴ دی ۱۳۹۷
پس شاخ به شاخ شدن رو در رو نزدیکه !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۴ ۰۴ دی ۱۳۹۷
ما برای ۱۰۰ سال دیگر هم در مقابل اردوگاه دشمن مستحکم ایستاده ایم و از خداوند متعال میخواهیم مکر و حیله بدخواهان و دشمنان اسلام و انقلاب اسلامی ایران را به خودشان برگرداند آمین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۰ ۰۴ دی ۱۳۹۷
برای نتیجه گیری شاید کمی زود باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۸ ۰۴ دی ۱۳۹۷
مرگ بر آمریکا
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۰:۳۴ ۰۴ دی ۱۳۹۷
عجب .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۴ ۰۴ دی ۱۳۹۷
مرگ بر ترامپ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۹ ۰۴ دی ۱۳۹۷
مرگ بر امپریاسم امریکا ،همه انها سراپا یک کرباسند ،سگ زرد برادر شغاله،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۴ ۰۴ دی ۱۳۹۷
پیروزی موقعی می باشد که حتی یک نیروی امریکایی از منطقه زنده بیرون نرود . امریکا خلاف قوانین بین المللی وارد خاک سوریه شده بود و در اینده دولت سوریه طبق قوانین بین المللی شکایت و درخواست خسارت میکرد و امریکا به این قضیه اگاهی کامل دارد و از طرفی بازار بازسازی پس از جنگ سوریه را از دست میدهد ، عربستان هم اعتبار خود را از دست داده و با شرایط باج خواهی بیشتر از امریکا حاضر به پرداخت پول به امریکاییها هستند و امریکایی‌ها هم می‌دانند که عربستان ممکن است گاو ۹ من شیر باشد ( شیر میدهد ولی اخر بار با یک لگد به ظرف شیر همه را می ریزد) در ضمن اینکه این گاو پیر شده است ... در نهایت دوران لشکرکشی نظامی روبه پایان است و این لشکرکشی مشکلات داخلی امریکا را زیاد کرده است و حتی مشکلات داخلی امریکا دیگر اجازه اینکارها را نمیدهد ....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۴ ۰۴ دی ۱۳۹۷
پیروزی موقعی می باشد که حتی یک نیروی امریکایی از منطقه زنده بیرون نرود . امریکا خلاف قوانین بین المللی وارد خاک سوریه شده بود و در اینده دولت سوریه طبق قوانین بین المللی شکایت و درخواست خسارت میکرد و امریکا به این قضیه اگاهی کامل دارد و از طرفی بازار بازسازی پس از جنگ سوریه را از دست میدهد ، عربستان هم اعتبار خود را از دست داده و با شرایط باج خواهی بیشتر از امریکا حاضر به پرداخت پول به امریکاییها هستند و امریکایی‌ها هم می‌دانند که عربستان ممکن است گاو ۹ من شیر باشد ( شیر میدهد ولی اخر بار با یک لگد به ظرف شیر همه را می ریزد) در ضمن اینکه این گاو پیر شده است ... در نهایت دوران لشکرکشی نظامی روبه پایان است و این لشکرکشی مشکلات داخلی امریکا را زیاد کرده است و حتی مشکلات داخلی امریکا دیگر اجازه اینکارها را نمیدهد ....
Iran (Islamic Republic of)
وحید
۰۹:۳۶ ۰۴ دی ۱۳۹۷
ای ایران ای مرز پرگهر ای خاکت سرچشمة هنر
دور از تو اندیشة بدان پاینده مانی و جاودان
....................
ای‌دشمن ارتو سنگ خاره‌ای من آهنم جان من فدای خاک پاک میهنم
مهرتو چون شد پیشه‌ام دور از تو نیست اندیشه‌ام
در راه توکی ارزشی دارد این جان ما پاینده باد خاک ایران ما
....................
سنگ کوهت در وگوهراست خاک دشتت بهتر از زر است
مهرت از دل‌کی برون‌کنم برگو بی مهرتو چون‌کنم
....................
تا گردش جهان و دورآسمان به پاست نور ایزدی همیشه رهنمای ماست
مهرتو چون شد پیشه‌ام دور از تو نیست اندیشه‌ام
در راه توکی ارزشی دارد این جان ما پاینده باد خاک ایران ما
....................
ایران ای خرم بهشت من روشن از تو سرنوشت من
گرآتش بارد به پیکرم جز مهرت دردل نپرورم
....................
ازآب و خاک و مهر تو سرشته شدگلم مهر اگر برون رودگلی شود دلم
مهر تو چون شد پیشه‌ام دور از تو نیست اندیشه‌ام
در راه توکی ارزشی دارد این جان ما پاینده باد خاک ایران ما
Iran (Islamic Republic of)
m
۰۹:۳۱ ۰۴ دی ۱۳۹۷
با این سیاست امریکا برنامه ریزی میکنه تا جنک رو به داخل برخی کشور ها بکشونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۵ ۰۴ دی ۱۳۹۷
ترامپ یه تاجر هست و هر کاری میتونه بکنه . انشاله خدا سایشو از زمین برداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۱ ۰۴ دی ۱۳۹۷
زنده باد ایران
آخرین اخبار