سرپرست استانداری فارس گفت: مبارزه با قاچاق فرآورده‌های نفتی از اولویت‌های اصلی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز است.

مبارزه با قاچاق فرآورده‌های نفتی اولویت است/ استان فارس در خصوص سامانه جامع انبار‌ها و مراکز نگهداری کالا در کشور پیشرو استبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، یداله رحمانی، سرپرست استانداری فارس در جلسه کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان گفت: قیمت فرآورده‌های نفتی در ایران و کشور‌های همسایه اختلاف بسیاری دارد و این موضوع برای قاچاقچیان سوخت صرفه اقتصادی دارد بنابراین مبارزه با قاچاق فرآورده‌های نفتی از اولویت‌های اصلی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز است.

وی ادامه داد: بازرسی از سهمیه بگیران سوخت به ویژه ناوگان حمل و نقل در استان توسط شرکت پخش فرآورده‌های نفتی استان و اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان با جدیت انجام و با متخلفان به شدت برخورد می‌شود.

رحمانی افزود: استان فارس در خصوص سامانه جامع انبار‌ها و مراکز نگهداری کالا در کشور پیش قدم و پیشرو است و با توجه به اتمام فاز اول طرح و ثبت انبار‌ها در این سامانه، فاز دوم پروژه با عنوان «ثبت رسید و حواله در سامانه جامع انبارها» قابل اجرا شده است.

وی با اشاره به اجرای سامانه جامع انبار‌ها در استان، بر همکاری دستگاه‌های مرتبط استانی در این خصوص تاکید کرد و خواستار پیگیری مشکلات و نواقص اجرای مطلوب این طرح توسط اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان شد.

رئیس کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان با بیان همجواری استان فارس با استان‌های مرزی و اینکه استان فارس یک استان بارانداز برای کالا‌های قاچاق است، افزود: باید اولویت بندی در خصوص موضوعات اصلی در حوزه مبارزه با قاچاق کالا و ارز با توجه به شرایط اقتصادی، اجتماعی و ... توسط دستگاه‌های عضو کمیسیون استان صورت پذیرد.

وی ادامه داد: برای مدیریت و جلوگیری از قاچاق کالاها، باید دستگاه‌های متولی از جمله پخش فرآورده‌های نفتی، دانشگاه علوم پزشکی، دامپزشکی، راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و صنعت، معدن و تجارت، وظایف و برنامه‌های اجرایی خود برای چند ماه باقی مانده از سال همچنین سال آتی را در جلسه بعدی این کمیسون ارائه دهند.

سرپرست استانداری فارس اظهار داشت: این برنامه‌ها باید به گونه‌ای باشد که بتوان بر اساس آن میزان عملکرد و موفقیت دستگاه‌ها را پایش و ارزیابی کرد.

وی، ضمن تاکید بر ضرورت حساسیت بیشتر نسبت به مساله مبارزه با قاچاق دارو و کالا‌های سلامت محور گفت: قاچاق در هر نوع آن قابل چشم پوشی نیست و باید با جدیت برخورد شود، اما وقتی پای سلامت مردم به میان می‌آید این مساله به مراتب حساس‌تر و حیاتی‌تر می‌شود بنابراین متولیان امر باید با جدیت و حساسیت بیشتری با قاچاق دارو و کالا‌های سلامت محور برخورد کنند.

سید احمد احمدی زاده سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس نیز گفت:: اولویت ستاد مرکزی، متصل کردن و پیاده سازی سامانه‌ها و زیرسامانه‌های موجود در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز بوده و اتصال سامانه‌های الکترونیکی مرتبط به یکدیگر باعث ایجاد زنجیره تامین شفاف می‌شود.

وی با بیان این که هدف اصلی از ایجاد سامانه جامع انبارها، افزایش ریسک انبارش و نگهداری کالای قاچاق در سطح کشور است افزود: پس از پیاده سازی این سامانه، شناسایی کالای قاچاق به ویژه در حجم بالا و تجاری در انبار‌ها و مراکز نگهداری کالا تسهیل می‌شود.

دبیر کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان در ادامه بیان کرد: اولویت ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و کمیسیون استان بر مبحث پیشگیری و فرهنگ سازی است و باید اطلاع رسانی مناسب در خصوص مضرات استفاده از کالا‌های قاچاق به ویژه کالا‌های سلامت محور قاچاق به عموم مردم داده شود.

وی اظهار کرد: رویکرد کمیسیون استان شفاف سازی عملکرد‌ها در حوزه پیشگیری و مقابله با قاچاق کالا و ارز است و پس از ارزیابی عملکردها، اطلاع رسانی لازم انجام خواهد شد.
انتهای پیام/م

برچسب ها: استانداری ، قاچاق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار