مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس از ساخت دستگاه تصفیه هوای اطراف منازل توسط دانش آموز شیرازی خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، محمودی مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس اظهار کرد: دانش آموز پایه ششم ابتدایی شیراز موفق به ساخت دستگاه تصفیه هوای آلوده منازل شد.

وی افزود: این دستگاه که هپاپ نام گرفته بر اساس استفاده از انرژی ارزان خورشیدی طراحی شده است.

محمودی اضافه کرد: در این دستگاه هر شهروند می‌تواند معادل هوایی را که آلوده می‌کند، بر اساس وظیفه شهروندی با کمک این دستگاه تصفیه کند و بدون صرف هزینه‌های زیاد به پاکسازی هوای شهری کمک شایانی خواهد کرد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس گفت: دستگاه هپاپ شامل دو بخش مختلف است که در بخشی، سیستم تامین انرژی و در بخش دیگر مکانیزم تصفیه هوای محیط اطراف منازل تعبیه شده است.

در بخش تامین انرژی از طریق انرژی الکتریکی نورخورشید یک پنل خورشیدی روی پشت بام نصب و به کمک دستگاه کنترل ولتاژ به منظور شارژ باتری‌ها و استفاده همزمان به سیستم تهویه هوا هدایت می‌شود.

در بخش تصفیه هوا هم دو فن مکنده هوای اطراف منزل را به درون دستگاه مکیده و پس از عبور از دو فیلتر تنفسی ساده آن را تصفیه می‌کنند.

هوای وارد شده از دو لوله که با کربن اکتیو (ذغال فعال) و یک فیلتر نانو پوشش داده شده عبور کرده و به وسیله یک پمپ هوا ابتدا به آکواریوم تعبیه شده تزریق می‌شود و با دو سنگ اسفنجی به حباب‌های ریز تبدیل و از یک واحد کربن اکتیو در اکواریوم عبور می‌کند و در نهایت از طریق فن بعدی در محیط منزل منتشر می‌شود.

این دستگاه ضمن تامین برق برای تصفیه هوا می‌تواند بخشی از روشنایی منزل را هم تامین کند.

این دستگاه برنده برگزیده جشنواره کشوری جابربن حیان شناخته شده است.

انتهای پیام/چ

ساخت دستگاه تصفیه هوا اطراف منزل در شیراز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.