مدیر اجرایی مرکز تحقیقات مهندسی دانشگاه امیرکبیر گفت: تا کنون موفق به تولید دو دستگاه کاربردی در حوزه محیط زیست شده‌ایم.

سعید نجفی مدیر اجرایی مرکز تحقیقات مهندسی صنایع و بهره‌وری دانشگاه صنعتی امیرکبیر در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره فعالیت‌های مرکز تحقیقات گفت: مرکز در سه حوزه اصلی منابع انسانی، فناوری‌های نوین (این فناوری در مرحله طراحی قرار دارد) و محیط زیست فعالیت می‌کند.

وی افزود: در بخش محیط زیست دستگاه‌هایی را تولید کردیم که زباله  تر را به کود کمپست تبدیل می‌کند از دیگر‌ کارهای ما در زمینه محیط زیست ساخت دستگاه تصفیه هوا است که در واگن‌های مترو شهر تهران نصب شده و در حال استفاده است.

پروژه جایزه بین‌المللی لجستیک و تأمین زنجیره

نجفی بیان کرد: حوزه بعدی فعالیت ما برگزاری همایش‌ها و نشست‌ها است و تا به حال 18 همایش از جمله همایش سیاست‌گذاران منابع آب کشور را برگزار کردیم و در حال حاضر پروژه جایزه ملی لجستیک و تأمین زنجیره کشور را بر عهده داریم که طی تفاهم نامه با وزارت صنعت، معدن و تجارت این وظیفه به ما سپرده شد؛ این پروژه در خرداد 98 برگزار می‌شود و 150 شرکت داخلی بر اساس یک سیستم تعالی که توسط دانشگاه صنعتی امیر کبیر استخراج شده ارزیابی و رتبه‌بندی می‌شوند  یعنی جایگاه یک شرکت در زمینه زنجیره فنی یا خودروسازی صنعتی تولید ارزیابی می‌شود و تقدیرنامه یا گواهی‌نامه لازم را دریافت می‌کند.

مدیر اجرایی مرکز تحقیقات مهندسی صنایع و بهره‌وری دانشگاه صنعتی امیرکبیر اظهار کرد: حوزه سوم فعالیت‌های پژوهشی ما چاپ مقالات و کتاب است و در حال حاضر کتابی تحت عنوان شبکه‌های اجتماعی در دست ترجمه داریم همچنین چندین مقاله توسط پژوهشگران ما به چاپ رسیده است در طی این 5 سال چیزی حدود 28 مقاله در ژورنال‌های داخلی و خارجی چاپ شده است که 8 مقاله آن بین‌المللی ISI بوده و از 20 مقاله داخلی 5 پژوهشی و 15 کنفرانسی بوده است.

 حمایت مرکز تحقیقات از شرکت‌های دانش‌بنیان

وی گفت: ما دارای یک مجموعه دانش‌ بنیان هستیم که با آن ارتباط و همکاری داریم اما یک نقش این مرکز تحقیقاتی چون از طریق پروژه‌های مختلف در جامعه درآمدزایی خوبی دارد حمایت از شرکت های رشد و دانش‌بنیان در قالب آموزش و فعالیت‌های مشاوره‌ای بود؛ همچنین مرکز تحقیقات از شرکت‌های دارای ایده حمایت‌های مالی محدود در حد 5 تا 10 میلیون تومان انجام می‌دهد به طوری که سال 95 یک جشنواره ایده‌ها برگزار کردیم و 24 ایده ارائه شد پس از داوری نهایتا از سه ایده برتر حمایت مالی در حد 10، 5 و 3 میلیون تومان انجام دادیم.

 توقف همکاری‌های بین‌المللی مرکز تحقیقات به دلیل مشکلات ارزی

نجفی بیان کرد: در حال حاضر تفاهم‌نامه همکاری با دو دانشگاه خارجی یکی در اتریش و دیگری در اسلوونی برای انجام دوره‌های مشترک علمی داریم به طوری که دانشجویان 4 ترم را در ایران و 4 ترم را در کشور اتریش می‌گذرانند، این تفاهم‌نامه‌ها به دلیل مشکلات ارزی چالش‌های نرخ ارز و بالا رفتن هزینه‌ها هنوز عملیاتی نشده اما به دنبال اجرایی کردن آن هستیم اما بعید است تا پایان سال به اجرا برسد و در صورت اجرایی شدن از مهر ماه سال آینده محقق خواهد شد.

دستاوردهای به تولید رسیده مرکز تحقیقات

مدیر اجرایی مرکز تحقیقات مهندسی صنایع و بهره‌وری دانشگاه صنعتی امیرکبیر اظهار کرد: دستگاه صدتن تبدیل زباله به کود کمپست با سرمایه‌گذاری نزدیک به یک میلیارد و 800 میلیون تومان ساخته شده و به بهره‌برداری رسیده و در میدان مرکزی میوه و تره‌بار شهر تهران مستقر شده است سه سال روی این پروژه کار شد ابتدای امسال عملیاتی و دو ماه است که این دستگاه در حال استفاده است همچنین دستگاه تصفیه هوا که توسط مرکز تحقیقات ساخته شده در واگن‌های مترو شهر تهران نصب شده و در حال استفاده است.

رصد محصول از مزرعه تا منزل

وی بیان کرد: پلت فرمی را در زمینه زنجیره بیوتی داریم که این پلت فرم می‌تواند خدماتی را به شرکت‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای و تمام ارگان‌هایی که نیاز به رصد محصولات خدماتی دارند، ارائه بدهد یعنی می‌توانیم از مزرعه تا خانه را برای مشتری رصد کنیم مثلا در مورد گوشت تمام مشخصات آن از جمله نام دامداری، سن گوشت، خوراک دام و حتی یخچالی که در آن نگهداری شده، مشخص است و همه این‌ها از طریق پلت‌فرم قابل رصد است.

نجفی درباره تأمین هزینه ها در مرکز تحقیقات اظهار کرد: هزینه‌های ما از پروژه‌ها دوره‌ها و کنفرانس‌هایی که برگزار می‌کنیم تأمین می‌شود و بخشی از آن مربوط به سرمایه‌گذاری شخصی است.

کمک مهمندسان به صاحبان صنایع برای رهایی از فشار تحریم

مدیر اجرایی مرکز تحقیقات مهندسی صنایع و بهره‌وری دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: تحریم‌ها فرصت خوبی به ما داده است زیرا وقتی تحریم ایجاد می‌شود شرکت‌های بزرگ و کارخانجات که دچار مشکل شده‌اند برای حل مشکل خود به سراغ مهندسان صنایع می‌آیند و کار ما مهندسان صنایع ارائه راهکار به شرکت‌ها برای حل مشکلاتشان است و معتقدیم اگر نگاهشان به داخل و دانشگاه‌ها و مجموعه دانشگاهی که پیشرو و در میدان عمل هستند باشد بهتر و راحت‌تر می‌توانند محصولاتشان را به فروش برسانند.

وی گفت: متأسفانه بخشی از تجهیزات مورد استفاده در مرکز تحقیقات از خارج از کشور تهیه می‌شود به طور مثال در زنجیره محیط زیست زیرساخت‌های لازم برای موتور و تجهیزات هیدرولیک در کشور را نداریم و وارد می‌کنیم اما کار مونتاژ آن‌ها تیغه‌ها و بدنه  تولید داخل است بخشی از تجهیزات داخلی را شاید بتوان با مشارکت کشور دیگری تولید کرد ولی واردات آن‌ها ارزان‌تر تمام می‌شود و ما به دنبال آن هستیم که بهای تمام شده برایمان کمتر باشد.

نجفی درباره برنامه‌های مرکز تحقیقات برای نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی دانشگاه‌ها بیان کرد: حتما در نمایشگاه شرکت  و انشالله محصولاتی در زمینه محیط زیست و فناوری‌های نوین ارائه می‌کنیم.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار