هاآرتص: پس از استعفای متیس، اسرائیل یک جزیره امن را در دریای مواج دولت ترامپ از دست داد

روزنامه صهیونیستی هاآرتص در مطلبی به استعفای ناگهانی وزیر دفاع آمریکا پرداخت و آن را عامل نگرانی تل‌آویو دانست.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه صهیونیستی هاآرتص در مقاله‌ای نوشت: ­استعفای وزیر دفاع آمریکا از سمت خود و خارج شدن نیرو‌های آمریکایی از سوریه، اسرائیل را به شدت نگران کرده است.

در این مطلب آمده است: کناره‌گیری جیمز متیس از سمت خود به عنوان وزیر دفاع آمریکا از بروز آشفتگی خبر می‌دهد که حتی در دولت دونالد ترامپ هم که همانند یک ترن هوایی است، بی‌سابقه به نظر می‌رسد. 

نویسنده این مقاله با بیان این که متیس از نظر بسیاری از افراد از جمله آشنایانش در نهاد امنیتی اسرائیل، به منزله یک جزیره امن و با ثبات در دریای مواج به شمار می‌رفت، افزود: نامه استعفای وی خطاب به رئیس جمهور که کمی بیش از یک صفحه بود، حاوی نکات آموزنده‌ای است. متیس در این نامه اصولی را که در چند دهه اخیر سیاست خارجی آمریکا را تعیین کرده برای ترامپ توضیح داده است، درست به همان شیوه‌ای که یک فرد نکاتی را برای یک کودک کند ذهن تشریح می‌کند. اصولی مانند مسئولیت آمریکا در زمینه ارتقای یک نظم بین‌المللی دموکراتیک و توضیحاتی درباره متحدان مهم و دشمنان راهبردی آمریکا یعنی (چین و روسیه).

در این نامه، متیس اینگونه نتیجه‌گیری کرد که ترامپ حق دارد وزیر دفاعی داشته باشد که دیدگاه‌هایش با وی نزدیکتر باشد. در این استعفانامه کوچکترین عبارت محبت‌آمیزی به فردی که متیس را به عنوان وزیر دفاع انتخاب کرده بود، وجود نداشت و نمی‌توان باور کرد این نامه نتیجه تغییر دیدگاه ناگهانی متیس درباره ترامپ باشد.

به نوشته هاآرتص، علت اصلی استعفای متیس تصمیم ترامپ مبنی بر خارج کردن نیرو‌های آمریکایی از سوریه و پس از آن اعلام خبر کاهش نیرو‌های آمریکایی در افغانستان بود. در هر دو مورد رئیس جمهور به وعده‌های انتخاباتی خود عمل می‌کند.

نویسنده در بخش دیگری از این مقاله افزود: تصمیم ترامپ مبنی بر خارج کردن نیرو‌های آمریکایی از سوریه احتمالا دلایل سیاسی فوری داشته است. تحقیقات درباره رئیس جمهور در حال پیشروی است. ماه آینده اعضای مجلس نمایندگان آمریکا که اکثریت آن مخالف ترامپ هستند، سوگند یاد می‌کنند و اینگونه تاثیرگذاری بر سیاست‌های داخلی برای ترامپ دشوارتر می‌شود. به همین دلیل وی باید برای راضی نگه‌داشتن پایگاه خود اقدامی سریع به انجام برساند؛ اما بدیهی است که آن‌ها تنها افرادی خواهند بود که احساس رضایت می‌کنند. حضور کوتاه ترامپ در برابر رسانه‌ها و بیان این موضوع که داعش شکست خورده است و پس از آن اشاره کردن به آسمان و بیان این موضوع که سربازان کشته شده در نبرد از شنیدن خبر خروج از سوریه خرسند خواهند شد، نگرانی‌های زیادی ایجاد کرد.

از آن نگران کننده‌تر گزارش مبسوط آسوشیتدپرس بود که بر اساس آن ترامپ پس از آنکه رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، در یک مکالمه تلفنی به وی گفت «داعش از ۹۹ درصد مناطقی که تحت کنترل داشتند، خارج شده‌اند» تصمیم گرفت نیرو‌های کشورش را از سوریه خارج کند.

رسانه‌های آمریکا از ۴۰ مقام دولتی ارشد نام برده‌اند که از زمان تحلیف ترامپ در ژانویه ۲۰۱۷ تاکنون از سمت خود کناره‌گیری کرده‌اند. این رقم بی‌سابقه است. به نظر می‌رسد بدون متیس، جان کلی، رئیس کارکنان کاخ سفید، و رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه سابق،  رئیس جمهور آخرین افرادی را که با نظارت و ایجاد توازن، وی را در مسیر نگاه می‌داشتند، از دست خواهد داد.

نویسنده در ادامه به اشاره به خروج آمریکا از توافق‌نامه‌های بین‌المللی نوشت: ترامپ پیش از این هم درباره عضویت آمریکا در ناتو و حضور نظامی در کره جنوبی و ژاپن ابراز تردید کرده بود؛ در نتیجه انتظار می‌رود در دو سال آینده خبر‌های عجیب بیشتری به گوش برسد.

در انتهای این مطلب آمده است: از نظر اسرائیل خارج شدن نیرو‌های آمریکایی از سوریه و استعفای متیس به معنی کاهش نفوذ آمریکا در خاورمیانه است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار