از آنجایی که درمان خاصی برای سرماخوردگی و آنفلوآنزا وجود ندارد پیشگیری بهترین سلاح برای این عوامل ویروسی است.

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد  ،محمد مهدی قاسمی استاد گروه گوش، حلق و بینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: هوای سرد رطوبت را کاهش می‌دهد از این رو باعث خشک شدن مجرای بینی شده و بدین وسیله شرایط برای واگیر کردن ویروس آماده می‌شود ترشحات معمول و طبیعی بینی و گلو یکی از اولین خطوط دفاعی بدن در مقابل ویروس‌های سرماخوردگی هستند، به علاوه بسیاری از ویروس‌های سرماخوردگی با کاهش رطوبت دوام بیشتری پیدا می‌کنند.

وی تصریح کرد: تشخیص سرماخوردگی و آنفلوآنزا از یکدیگر بسیار مهم است خصوصا در مورد بچه‌ها و افراد مسنی که سیستم دفاعی بدنشان دچار اختلال و اشکال است و به بیماری سرماخوردگی و آنفلوآنزا مبتلا شده اند چرا که بیماری سرماخوردگی به آسانی قابل درمان است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: هیچ درمان خاصی برای درمان سرماخوردگی یا آنفلوآنزا وجود ندارد و تنها گذشت دوره بیماری و کارایی سیستم دفاعی بدن بهترین راه حل و درمان است، اگرچه تعداد زیادی از افراد با دیدن علائم سرماخوردگی یا آنفلوآنزا شروع به خوردن آنتی بیوتیک می‌کـنند.

قاسمی افزود: آنتی بیوتیک‌ها برای عفونت‌های باکتریایی استفاده می‌شوند، در حالی که سرماخوردگی عامل ویروسی دارد و آنتی بیوتیک نمی‌تواند ویروس را متوقف کند مصرف خودسرانه و بدون مشورت پزشک باعث بوجود آمدن نوع‌های جهشی جدیدی از باکتری‌ها می‌شود که نسبت به آنتی بیوتیک مقاومت دارند و این امر برای پزشکان مشکلات بسیاری بوجود آورده است.

وی اظهار داشت: بسیاری از مردم بر این باورند که مصرف زیاد ویتامین C. باعث جلوگیری از سرماخوردگی می‌شود یا نشانه‌های سرماخوردگی را کاهش می‌دهد، اما هنوز دلیل قانع کننده علمی برای این موضوع پیدا نشده است  و در درمان و جلوگیری از سرماخوردگی تأثیر بسزایی ندارد در حقیقت مصرف یک دوره زیاد ویتامین C. برای مدت زمانی طولانی می‌تواند مضر باشد و  باعث اسهال و کاهش آب بدن در بزرگسالان و بچه‌ها و باعث نتایج گمراه کننده و اشتباه در آزمایشات خون و ادرار شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: مدارک علمی وجود دارند که قرص‌های مکیدنی روی (Zinc) می‌تواند دوره سرماخوردگی را کاهش دهد تحقیقات پزشکی نشان داده است اگر قرص‌های مکیدنی روی در طول ۲۴ ساعت اول بروز علائم سرماخوردگی مصرف شود، می‌تواند دوره سرماخوردگی را به طور قابل توجهی کاهش دهد.
 
قاسمی ادامه داد: محققان بر این باورند که روی از ارتباط ویروس‌های سرماخوردگی و سلول‌های بدن جلوگیری می‌کند، اما استفاده از قرص‌های روی از ایجاد سرماخوردگی یا آنفلوآنزا جلوگیری نخواهد کرد و اگر این قرص‌ها برای مدت طولانی استفاده شود می‌تواند سیستم دفاعی بدن را ضعیف نماید و باعث افزایش کلسترول خون شود.
 
 مراقبت و درمان پزشکی خاصی برای سرماخوردگی و آنفلوآنزا وجود ندارد در نتیجه بهترین راه درمان استراحت و نوشیدن مایعات به مقدار زیاد است.

انتهای پیام//آ. ح
 

کودکان و سالمندان گروه‌های آسیب پذیر در مقابل بیماری آنفلوانزا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.