مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: طرح پایش مستمر دامپزشکی استان در تمامی واحد‌های پرورش طیور به منظور جلوگیری از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در حال انجام است.

پایش مستمر دامپزشکی به منظور جلوگیری از آنفلوانزای فوق حاد پرندگانبه گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد  ،احمد شریعتی، مدیر کل دامپزشکی استان خراسان رضوی گفت:طی اجرای طرح پایش هدفمند آنفلوانزای پرندگان و نیز مراقبت فعال این بیماری در سال جاری، عدم وجود آنفلوانزای فوق حاد پرندگان که جزء بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است،  به اثبات رسید.

وی افزود:در این طرح ۱۳ هزار بازدید از مراکز مختلف سنتی و صنعتی پرورش طیور و بیش از ۱۹ هزار مورد نمونه برداری از طیور انجام شده است. نتایج آزمایشگاهی بیش از ۲۲ هزار نمونه در آزمایشگاه‌های تحت پوشش این اداره بیانگر عدم وجود بیماری یادشده درکل جمعیت طیور استان می‌باشد.

شریعتی اظهار داشت: شیوع آنفلوانزای پرندگان در طیور صنعتی و بومی کشور‌های مختلف جهان وهم چنین برخی استان‌های کشور طی سال‌های گذشته احتمال وجود آلودگی تیپ‌های مختلف ویروس آنفلوانزا در طیور بومی، صنعتی و حتی وحشی کشور را بالا برده است. هم چنین هرساله با مهاجرت و جابجایی پرندگان، احتمال ورود ویروس‌های جدید و حتی تیپ‌های نامتعارف در کشور وجود دارد.

مدیر کل دامپزشکی استان خراسان رضوی بیان داشت: پرندگان بومی وسنتی در صورت آلوده شدن از طریق مجاورت با پرندگان مهاجر، موجب تکثیر و انتشار ویروس عامل بیماری در محیط می‌شوند.

وی افزود: در صورت وقوع چنین اتفاقی احتمال انتقال ویروس به طیور صنعتی بسیار بالا رفته و صنعت مرغداری به صورت جدی تهدید خواهد شد، لذا لازم است با اجرای طرح‌هایی نظیر طرح پایش هدفمند آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از عدم وجود تیپ‌های فوق به طور مستمر آگاه بوده و اقدامات لازم را انجام داد.

شریعتی گفت: با توجه به بررسی‌های انجام شده در سال جاری، موردی از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان تا کنون مشاهده نشده است.

مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی در ادامه افزود: مرغداران و دامپزشکان واحد‌های صنعتی پرورش طیور در صورت مشاهده تلفات نامتعارف در واحد‌های پرورش طیور، مراتب را به نزدیک‌ترین اداره دامپزشکی اطلاع داده و یا با سامانه ۳۰۰۰۰۱۵۱۲ در ارتباط باشند. هم چنین مرغداران نسبت به رعایت دستورالعمل‌های قرنطینه‌ای و بهداشتی دامپزشکی اقدام جدی داشته باشند.

انتهای پیام//م.ص
 

اجرای طرح جلوگیری از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان

برچسب ها: دامپزشکی ، پرندگان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.