باقرزاده بااشاره به میانگین سنی افراد در کلاس‌های سوادآموزی از تمدید مهلت ثبت‌نام کلاس‌ها تا ۱۵ دی ماه خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، نشست خبری علی باقرزاده رئیس سازمان نهضت سواد آموزی به مناسبت سالروز تاسیس سازمان صبح امروز در ساختمان اصلی این سازمان برگزار شد.

در این مراسم باقرزاده با اشاره به برنامه‌ها و ماموریت‌های این سازمان برای توسعه سوادآموزی و قرائت بخش‌هایی از پیام امام خمینی (ره) درباره سوادآموزی اظهار کرد: در گروه سنی ۱۵ سال و بالاتر در سال ۱۹۷۶، نرخ باسوادی ایران ۳۶/۱ بوده است در حالی که این نرخ در جهان ۶۹ درصد بوده است و اکنون و با توجه به توسعه سوادآموزی میزان رشد در سال ۲۰۱۶ برای ایران ۴۹/۹ و در جهان ۱۳/۲ درصد بوده است.

مروری بر آمار نرخ بی‌سوادی در ایران

وی ادامه داد: در طول ۳۸ سال گذشته نرخ باسوادی در گروه سنی ۱۵ تا ۲۴ در ایران رشد ۵۷/۸ و در جهان ۲۱/۷ بوده است در حالی که میزان رشد با سوادی در سال‌های انقلاب بین ایران و جهان ۲۱/۵ درصد است.

رئیس سازمان نهضت سواد آموزی گفت: روند توسعه نرخ با سوادی در کشور طی ۳۹ اخیر رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است و در گروه سنی ۱۵ ساله و بالاتر با رشد ۴۹/۹ و در گروه سنی ۱۵ تا ۲۴ رشد ۴۱/۳ مواجه هستیم.

باقرزاده بیان کرد: در گروه ۱۰ تا ۴۹، نرخ با سوادی ۱۱ استان ۹۷ درصد باسوادی است که اتفاق مبارکی محسوب می‌شود و ایران در گروه سنی ۱۵ سال به بالا در رتبه ۸۸ جهان است.

وی گفت: سهم جمعیت اتباع خارجی از کل جمعیت ۳/۳ درصد است، اما حدود ۲۸ درصد بی‌سوادان را اتباع خارجی شامل می‌شوند و در گروه سهم بی‌سوادان ۱۳ درصد است البته با توجه به تلاش برای تحصیل رایگان اتباع خارجی امیدواریم شرایط بهتر شود، اما اکنون میانگین با سوادی افغانستان ۵۰ درصد و افغان‌های مقیم ایران ۶۵ درصد است.

رئیس سازمان نهضت سواد آموزی با اشاره به ۳۸۰ هزار نفر در  برنامه‌های رسمی نهضت ثبت‌نام کردند، اظهار کرد: البته ۱۵ تا ۲۰ روز برای تکمیل چرخه فرصت است و اکنون ۱۳ درصد رشد نسبت به همین ایام در سال ۹۶ داریم و از میان افراد ثبت نام کننده ۱۳ درصد مردان  و ۴۴ درصد جمعیت روستایی است.

باقرزاده بیان کرد: میانگین سنی افراد ثبت نام شده کمتر از ۳۱ سال است و ثبت نام فعالیت‌ها تا ۱۵ دی ماه تمدید شده است البته برای برخی استان‌ها تمدید مجدد داریم.

وی ادامه داد: امکان ثبت نام از امروز فراهم شده است که سواد آموزان از طریق وب و با مراجعه به سایتی که پرونده آموزشی را مشاهده می‌کردند، پیش ثبت نام کنند.

۵ هزار نفر روستایی و عشایری تحت پوشش سوادآموزی 

رئیس سازمان نهضت سواد آموزی با اشاره به اینکه در بخش روستایی و عشایری ۵ هزار نفر تحت پوشش سوادآموزی هستند، گفت: قرار بر این است تا از طریق واحدهای سوادآموزی و امور عشایر کارها را توسعه دهیم.

باقرزاده درباره مراکز یادگیری محلی بیان کرد: ۳۵۰ مرکز در سراسر کشور دایر شده است و مهارت های اساسی زندگی و کسب و کار زود بازده مورد توجه است.

وی درباره طرح حلقه‌های کتابخوانی و خواندن با خانواده بیان کرد: امسال ۱۲۶۵ حلقه و ۱۳ هزار و ۵۴۳ سوادآموز داشتیم همچنین در طرح خواندن با خانواده ۷۹ هزار و ۴۰۷ سوادآموز را تحت پوشش قرار داد.

رئیس سازمان نهضت سواد آموزی گفت: طرح آموزش سربازان، سوادآموزی نیروهای مسلح، سوادآموزی اتباع خارجی، آموزش عملی نماز و مهارت هفت گانه رایانه‌ای از دیگر برنامه‌هایی است که به طور جدی در دستور کار داریم.

باقرزاده به کسب جایزه بین المللی سوادآموزی اشاره کرد و گفت: با وجودی که بیش از ۱۵۰ طرح در مسیر داوری وجود داشت و کارشکنی‌هایی که انجام شد، اما ایران موفق به کسب این موفقیت شده است.

وی با اشاره به اینکه نهضت سوادآموزی در سه شاخص تعاملی بودن برنامه، تراکنش بودن و مشارکتی بودن در رتبه اول است، تصریح کرد: سازمان رتبه ۱۲ در زمینه تحقق دولت الکترونیک را کسب کرده است.

رئیس سازمان نهضت سواد آموزی درباره استخدام آموزشیاران نهضت بیان کرد: وجود آزمون برای آموزشیاران نهضت در قانون لحاظ شده است و باید مجری آن باشیم و اکنون کارگروهی برای رسیدگی به سوابق شغلی افرادی که در سازمان کار کرده‌اند و اکنون اطلاعات آنها در سازمان نیست، تشکیل داده‌ایم و مبنای عمل در شرایط فعلی با افرادی است که حدود ۱۰ سال گذشته با ما فعالیت کردند.

باقرزاده درباره لایحه اجباری کردن آموزش در کشور به ویژه برای کودکان بیان کرد: در این مورد برای تحصیل کودکان اختلاف نظرهای حقوقی وجود دارد که جلساتی برای رفع این اختلاف نظرها برگزار می‌شود، اکنون پیش نویس هنوز نهایی نشده است تا در اختیار کمیسون‌ها قرار بگیرد.

۵۵ هزار نفر گواهینامه آموزشی آموزشیاران نهضت دریافت کرد‌ه‌اند

وی درباره دریافت گواهینامه آموزشی آموزشیاران نهضت بیان کرد: حدود ۶۵ هزار نفر در دوره‌های مجازی شرکت کردند و از این تعداد شرکت‌کننده تاکنون ۵۵ هزار نفر گواهینامه دریافت کردند.

رئیس سازمان نهضت سواد آموزی درباره رتبه ۹۸ ایران در میان کشورهای جهان از حیث نرخ سوادآموزی گفت: سوادآموزی در ایران پس از انقلاب رشد قابل توجهی است و اکنون این رتبه را کسب کردیم و باید بگوییم اختلاف با دیگر کشورها در حد چند صدم است.

باقرزاده ادامه داد: همچنین باید به این موضوع توجه کنیم که برخی از کشورهای موجود در رده بندی آموزش الزامی در کشور دارند در حالی که در ایران چنین شرایطی نیست.

موانع بی‌سوادی در کشور

وی درباره موانع بی سوادی در کشور اظهار کرد: یکی از مواردی که در کشور جزو موانع بی‌سوادی محسوب می‌شود، اختیاری بودن آموزش، شناسنامه دار نبودن برخی افراد و مشکل در شناسایی آنهاست؛ همچنین علی‌رغم آموزش‌های رسمی شاهد خروج کودکان در دوره رسمی است، معضل بازگشت به بی سوادی وجود دارد که غنی نبودن زندگی افراد از جمله مواردی است که علت ترک تحصیل محسوب می‌شود.

باقرزاده با اشاره به اینکه هیچ هفته نامه یا رسانه‌ای خاص افراد کم سواد تولید نمی‌شود، گفت: کتاب‌هایی که در کشور تولید می‌شود اغلب‌ جنبه درسی و کمک درسی دارد یا برای گروه سنی کودکانه یا افراد با تحصیلات کامل تالیف شده است.

انقعاد ۳۵ تفاهم نامه با ارگان‌های مختلف

رئیس سازمان نهضت سواد آموزی با اشاره به اینکه ۳۵ تفاهم نامه همکاری با دستگاه‌ها امضا شده است، تصریح کرد: با انعقاد این تفاهم نامه‌ها از ظرفیت‌های مشترک استفاده کنیم به عنوان مثال در طرح کلید بهشت هیچ هزینه‌ای نمی‌دهیم و صرفا طرح مشترک داریم، اما در برخی موارد هزینه هایی کمی پرداخت می شود و همواره سعی بر این است که منابع مالی اصلی در اختیار دوره‌های اصلی  آموزش باشد.

باقرزاده درباره میزان بدهی آموزشیاران بیان کرد: بدهی خاصی به ۶۳ هزار آموزشیار نداریم و اگر آخرین مرحله تخصیص را توزیع کنیم عملکرد مناسبی خواهیم داشت؛ همچنین نرخ یک ساعت حق التدریس سازمان برنامه و بودجه مشخص می‌کند بنابراین نرخ تدریس را ما مشخص نمی‌کنیم و امسال ۶۰ درصد اعتبارات را سازمان برنامه تخصیص داده است که نسبت به سال گذشته بیشتر است.

وی درباره پایگاه اطلاعات ثبتی یا صدور شناسنامه آموزشی  گفت: اطلاعات این پایگاه جمع آوری شده است و مهم‌ترین پایگاه ما اطلاعات دانش آموزی هم هر ساله  در حال به روز شدن است؛ در گروه ۱۰ تا ۴۹ سال اکنون پرونده آموزشی داریم که  فیزیکی نیست و صرفا استفاده آموزشی دارد.

رئیس سازمان نهضت سواد آموزی با اشاره به اینکه ۱۲۴ هزار کودک بازمانده از تحصیل داریم، بیان کرد:  عمدتا ۶۰ درصد علل بازماندگی از تحصیل اقتصادی و  ۳۰ درصد علل اجتماعی است و اکنون با پدیده‌ای مواجه هستیم که هیچ کشوری سواد آموزی را تعطیل نکرده است و سواد آموزی به عنوان فرصتی دوم است اما اینکه آیا خواندن و نوشتن  برای سوادآموزی کفایت می‌کند یا نه در دنیا بحث بسیاری در این خصوص وجود دارد.

باقرزاده درباره فعالیت با افغانستان درباره توسعه سوادآموزی در این کشور گفت: پیش نویس تفاهم نامه برای امضای وزرای آموزش و پرورش و افغانستان فراهم شده است که چنین مواردی هم در این تفاهم نامه دیده می شود اما اغلب دولت افغانستان  خواهان منابع  هستند هرچند اکنون  سازمان‌های مردم نهاد متعددی برای کمک  به آنها وجود دارد و در ایران هم سعی کردیم سوادآموزی برای افغان ها به زبان خودشان باشد

روزشمار هفته سوادآموزی

هفته سوادآموزی از اول تا هفتم دی ماه در نظر گرفته شده است و در هر روز این هفته نامگذاری های برای توجه به سوادآموزی از ابعاد مختلف در دستور قرار گرفته است.

شنبه، سواد آموزی و رسانه‌های جمعی و انعکاس دستاوردهای ۴۰ ساله انقلاب، یک‌شنبه سوادآموزی، مشارکت و حمایت از کالای ایرانی، دوشنبه، سواد آموزی، خانواده و فرهنگ کتابخوانی، سه شنبه، سوادآموزی و مسئولان، چهارشنبه، تجدید میثاق با آرمان‌های امام خمینی و پنچ شنبه و جمعه: ویژه‌های برنامه‌های فرهنگ ایثار و شهادت و فرهنگ نماز و انتظار در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۴ ۱۲ دی ۱۳۹۹
سلام ‌کلاس‌های‌راهنمایی‌ثبت‌نام‌می‌کنید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۹ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
سلام من میخواهم درکلاسهای نهضت سواداموزی شرکت کنم لطفا ادرس بدین درشهرشیرازکم سوادم اگر راهنمای کنین ممنون میشم
Iran (Islamic Republic of)
میرا
۰۰:۲۴ ۰۱ بهمن ۱۳۹۸
سلام
لطفا زمان ثبت نام رو تمدید کنید. و آدرس محل آموزش یا شماره ای که جوابگو سوال ها باشه بگذارید. پدر و مادر من می‌خواهند در این کلاس ها ثبت نام کنن اما من نمیدونم کجا باید بیام تا ثبت نامشون کنم؟
Iran (Islamic Republic of)
آموزش دهتده
۰۷:۰۷ ۱۰ بهمن ۱۳۹۸
اسمشون با کدملی بده براتون استعلام بگیریم درصورت واجدشرایط بودن خبرت میکنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۷ ۳۰ دی ۱۳۹۸
سلام خسته نباشید لطفا و خواهشمند آدرس نهضت سواد اموزی بگوئید مادر م و پدر م میخواهند شرکت کنند ممنون میشوم راهنمای کنید
Iran (Islamic Republic of)
محبوبه
۱۴:۵۲ ۱۷ دی ۱۳۹۸
سلام. خسته نباشید زمان ثبت بیش اندازه کم بود خواهشمندیم مجددأ سایت باز شود.
Iran (Islamic Republic of)
معصومه رباطی
۱۴:۵۵ ۰۹ دی ۱۳۹۸
آدرس سایت ثبت نام رو لطف کنید اطلاع رسانی بشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۷ ۱۰ آذر ۱۳۹۸
سلام،آدرس سایت ثبت نام رو لطف کنید اطلاع بدید،با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۴ ۲۶ مهر ۱۳۹۸
سلام عرض ادب من هم میخواهم کلاس های نهصت سواد اموزی شرکت کنم نمدونم کجا باید برم لطفا راهنمای کننین
Iran (Islamic Republic of)
M
۱۶:۳۵ ۱۱ خرداد ۱۳۹۸
سلام ادرس دقیق میخواستم
Iran (Islamic Republic of)
نیشابوری
۲۱:۵۸ ۱۰ دی ۱۳۹۷
آقای باقرزاده
با سلام و احترام
زمان شروع ثبت نام که اطلاع رسانی نکردید حالا هم که واسه تمدید مهلت ثبت نام اطلاع رسانی کردید ممنون ولی سایت بسته شده.لطفا پیگیری کنید.