دونالد ترمپ، رئیس جمهور آمریکا دستور آغاز کاهش سربازان آمریکایی در افغانستان را صادر کرد.

 

دستور ترامپ برای خروج 7 هزار نظامی این کشور از افغانستان/ «جیم متیس» استعفا کردبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داده است که روند خروج بیش از هفت هزار سرباز آمریکایی از افغانستان تا چند هفته آینده آغاز خواهد شد. در حال حاضر بیش از ۱۴ هزار سرباز آمریکایی در افغانستان مستقر هستند.

ترامپ در حالی دستور کاهش سربازان آمریکایی در افغانستان را صادر کرده است که زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه واشنگتن برای روند صلح افغانستان اخیرا با نمایندگان گروه طالبان در ابوظبی، پایتخت امارات متحده عربی ملاقات کرده است.

هرچند مذاکرات ابوظبی بدون توافق مشخصی پایان یافت اما منابع آگاه از این مذاکرات به روزنامه وال استریت ژورنال گفته اند که در این مذاکرات درباره احتمال اعلام آتش بس از سوی طالبان در مقابل تعهد آمریکا به تجدید نظر در مورد ادامه حضور نظامی این کشور در افغانستان بحث شده است.

یک منبع دیگر به این روزنامه گفته که ممکن است گروه طالبان در واکنش به کاهش سربازان آمریکایی در افغانستان، به خاطر نشان دادن حسن نیت این گروه به مذاکرات صلح، دست به اقدامی بزند.

استعفای وزیر دفاع آمریکا

لحظاتی پس از نشر خبر کاهش سربازان آمریکایی از افغانستان، جیم متیس، وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا از سمتش استعفا داد.

جیم متیس یکی از حامیان اصلی حضور نظامی قوی آمریکا در افغانستان بود.

جیم متیس در استعفانامه خود نگاشته است که رئیس جمهور آمریکا باید فردی را به عنوان وزیر دفاع جدید آمریکا انتخاب کند که با وی هم نظر باشد.

جیم متیس و برخی اعضای دیگر تیم امنیت ملی آمریکا همچنین مخالف تصمیم دونالد ترامپ مبنی بر خروج سربازان آمریکایی از سوریه بودند.

ترامپ روز چهارشنبه (۲۸ قوس/ آذر) دستور خروج کامل سربازان آمریکایی از سوریه را نیز صادر کرده بود.

دونالد ترامپ در حساب توئیتر خود گفته است که جیم متیس تا آخر ماه فبروری ۲۰۱۹ به عنوان وزیر دفاع این کشور به کارش ادامه خواهد داد.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: افغانستان ، آمریکا ، ناتو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار