رئیس سنای افغانستان:

مذاکره با طالبان باید از مجرای دولت انجام شود/ توافقنامه صلح برای تایید به رفرندام گذاشته می شود

رئیس مجلس سنای افغانستان ضمن تاکید بر این مطلب که هرگونه مذاکره با طالبان باید از مجرای دولت این کشور انجام شود گفت:در صورت امضای توافقنامه صلح با طالبان، این توافقنامه جهت تایید به پارلمان، لوی جرگه و یا آرای مستقیم مردم ارائه خواهد شد.

 

مذاکره با طالبان باید از مجرای دولت انجام شود/ توافقنامه صلح برای تایید به رفرندام گذاشته می شودبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، «فضل هادی مسلمیار»،‌ رئیس مجلس سنای افغانستان و عضو بور عالی مشورتی صلح اعلام کرد که توافقنامه صلح با طالبان برای تایید مردمی به رفراندوم گذاشته خواهد شد.

وی بیان داشت: بورد مشورتی صلح ضمن تاکید بر آغاز مذاکرات صلح تصریح دارد که در صورت امضای توافقنامه صلح با طالبان، این توافقنامه جهت تایید به پارلمان، لوی جرگه و یا آرای مستقیم مردم ارائه خواهد شد.»

وی افزود: بورد عالی مشورتی صلح در حال حاضر نظرات دولت پاکستان، طالبان، آمریکا و دیگر کشورهای دخیل در روند صلح افغانستان را جمع بندی می کند.

رئیس مجلس سنای افغانستان تاکید کرد که مذاکره با طالبان باید از مجرای دولت انجام شود و هرگونه تلاش جداگانه برای گفتگو با این گروه به معنای تجزیه افغانستان خواهد بود.

این در حالی است که احزاب سیاسی افغانستان به دلیل عدم عضویت نمایندگان خود در بورد مشورتی صلح تلاش دارند تا به گونه مستقلانه با طالبان گفتگو کنند.

گفتنی است که هیات مذاکره کننده آمریکا و طالبان در دو روز گذشته در ابوظبی، پایتخت امارات متحده عربی با هم دیدار کرده اند. منابعی از طالبان به خبرگزاری رویترز گفته است که در این نشست طرح حکومت موقت با حضور طالبان و آتش بس شش ماهه از سوی آمریکا مطرح شده است.

اخبار تایید نشده حاکی از آن است که طالبان در واکنش به طرح آتش بس شش ماه تاکید کرده اند که اگر عربستان سعودی، امارات متحده عربی، پاکستان و آمریکا تضمین کنند فرد پیشنهادی این گروه در راس حکومت موقت افغانستان قرار می گیرد به آتش بس فکر خواهند کرد.

گفتنی است که پس از چند ساعت از نشر این گزارش در رویترز، سخنگوی طالبان مذاکره در مورد آتش بس و حکومت موقت را رد کرد و افزود که تنها بحث شان در ابوظبی درباره خروج نیروهای آمریکایی بوده است.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار