هفته پژوهش به نام محققان و برای توجه به آنها ایجاد شده است اما متاسفانه تبدیل به فرصتی برای وعده‌های پر زرق و برق شده است.

به گزارش خبرنگار   حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، روزگاران دور هر یک از کشورهای جهان برای آنکه بتوانند سری در سرها در بیاورند و قدرت نمایی کنند باید روی منابع زیرزمینی و قدرت نظامی خود تمرکز می کردند و به وسیله نفت نفت، گاز، توپ و تفنگ استعمار خود را بر جهانیان اعمال می‌کردند؛ روزگاری که ارتش های نظامی حرف اول را می زدند و قدرت در بشکه های نفت و تیرهای تفنگ قرار گرفته بود.

اما امروز دیگر آن قدرت های گذشته فراموش شده اند و هر چقدر هم که در داشتن بشکه های نفت قوی باشیم باز هم نفر آخر صف ایستاده ایم؛ با یک نگاه کوتاه میان دیگر کشورهای جهان به راحتی در میابیم که قدرت از بازو ها خارج شده و در مغز افراد رخنه کرده است.

تاج سلطنت بر سر کشوهای دانش پژوه


شاید سالها پیش کشورهایی که منابع زیر زمینی بسیاری داشتند قدرت اول جهان بودند؛ اما رفته‌رفته قدرت از آنها گرفته شد و تاج سلطنت بر کشورهای دانش پژوه گذاشته شد.

اگر رشدی در کشوری اتفاق افتاده و اگر توانست است پیشرفت کند فقط و فقط به دلیل نخبگان آن بوده؛ صنعت از دل دانشگاه‌های کشور بیرون می آید و اگر محیط پژوهشی و دانشجویی دانشگاه ها درست باشد می توان انتظار صنعتی پررونق را داشت.

تعداد دانشگاه های کشور ما کم نیستند و در هر شهری که قدم بگذارید هر مدل دانشگاهی را می بینید مشکل اصلی کشور ما نبود توجهات لازم به بحث پژوهشی و صنعت است.

از وعده‌های پر زرق و برق در هفته پژوهش تا فراموشی نخبگان توسط مسئولان/ سرانجام قطار علمی کشور در مسیر پر پیچ و خم حاشیه چه می‌شود؟

کشوری که صنعت ندارد دانشگاه نمی‌خواهد

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری معتقد است کشوری که صنعت نداشته باشد به دانشگاه احتیاجی ندارد و اگر قرار باشد کارخانه‌های ما کار مونتاژ را انجام دهند دیگر چه نیازی به محیط آکادمیک داریم زیرا با چند تکنیسین ساده هم کار ما پیش می‌رود.

اما این صحبت ستاری امروز دارای معانی متفاوتی است؛ جوانان ما توانستند فعل خواستن را صرف کنند و فرمان قطار علم و دانش را به دست بگیرند؛ دانشجویانی که می توانند خود محصولات مختلفی را بسازند و شر مونتاژ را از صنعت دور کنند؛ اما همه می‌دانیم که ساخت تجهیزات صنعتی و گذر از مونتاژ به حمایت، زیر ساخت و تجهیزات لازم احتیاج دارد.

چالش اصلی کشور نبود حمایت است

ساخت ربات های صنعتی و نیمه صنعتی، تولید دستگاه های بزرگ، طراحی تجهیزات مهم پزشکی و بسیاری دستاوردهایی که برای اولین بار در کشور ساخته شده اند همه و همه رخداد های بزرگی هستند که از دل دانشگاه های همین مرز و بوم بیرون آمده اند؛ مشکل ما تولید نیست بلکه نبوده حمایت‌ها و توجهات لازم به بحث پژوهش و نوآوری چالش و مشکلات بسیاری را برای ما به وجود می آورد.

دانشجویان تقاضای زیادی ندارند آنها تنها حمایت می خواهند تا مطمئن شوند که مسئولان کشور آنها را می‌بینند؛ تجهیزات بسیار قدیمی، قوانین دست و پاگیر، بروکراسی های اداری بسیار سخت مشکلاتی هستند که سد راه دانشجویان شده‌اند.

از وعده‌های پر زرق و برق در هفته پژوهش تا فراموشی نخبگان توسط مسئولان/ سرانجام قطار علمی کشور در مسیر پر پیچ و خم حاشیه چه می‌شود؟

محمدرضا مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفتگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،  با اشاره به بحث پژوهش و فناوری در کشور ایران اظهار کرد: امروز به مرحله ای رسیده ایم که هیچ یک از کشورهای جهان توان نادیده گرفتن دستاوردهای ایران را ندارند و در منطقه حرف اول را می‌زنیم.

حرکت دانشگاه‌ها به سمت کارآفرینی و اشتغال

منصور غلامی وزیر علوم تحقیقات و فناوری هم در گفتگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به پژوهش های کاربردی اظهار کرد: ما به دنبال این هستیم که پژوهش ها را به سمت کاربردی تر شدن ببریم و این سیاست گذاری و ایجاد مسیر جدی برای تغییر ساختار دانشگاه ها است.

وی ادامه داد: نسل جدید دانشگاه های ما از طریق فناوری به سمت کارآفرینی حرکت می‌کنند.

مسئولان توجه به پارک‌های علم و فناوری و بودجه های پژوهشی را در دستور کار خود قرار دادند و از لازمه تحقق آن ها صحبت می کنند اما هیچ‌یک نمی دانیم که چه زمانی این امر محقق می‌شود.

از وعده‌های پر زرق و برق در هفته پژوهش تا فراموشی نخبگان توسط مسئولان/ سرانجام قطار علمی کشور در مسیر پر پیچ و خم حاشیه چه می‌شود؟

مسئولان گوش شنوای دغدغه های دانشجویی باشند

زمانی بود که حتی چراغ یک اتومبیل هم در داخل ساخته نمی‌شد اما امروز فرزندان هم این مرز و بوم اتومبیل های خورشیدی را ساخته اند و در پی طراحی تاکسی های هوایی هستند افتخاراتی که نشان است راه موفقیت ایران دارد.

هفته پژوهش مجالی برای توجه به دانشجویان نخبه است اما نباید تنها در این هفته به دانشجویان توجه کنیم و پس از آن یادمان برود که پژوهشی هم در کشور وجود دارد و موانعی هم هستند که باید برطرف شوند بلکه در تمام طول سال باید به این دغدغه توجه داشت.

امروز بحث پژوهش بسیار پررنگ شده و تبدیل به مطالبه اصلی مقام معظم رهبری شده است باید گوش شنوایی دغدغه دانشجویان در مسیر علمی و چراغ راه آنها باشیم راهی که پیچ و خم های بسیاری را طی کرده و برای رسیدن به منزل خود با چالش‌های اساسی مواجه است باید منتظر بمانیم و ببینیم که چه زمانی چالش‌های اساسی برداشته می شوند و چه وقت است که نهال جوان پژوهش کشور میوه میدهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۹:۵۸ ۲۹ آذر ۱۳۹۷
ضمانت پشرفت کشور در توجه و حمایت از نخبگان کشور است .همانگونه که پارکهای علم و فناوری و بنگاههای دانش بنیان تا حالا اثبات کرد ه اند.