بعید است آمریکا مجوز حمله به سوریه را به اردوغان بدهدکارشناس مسائل منطقه گفت: ترکیه تعهدات سوچی را به طور کامل محقق نکرده است، چراکه نیروی جبهه النصره از قدرت زیادی برخوردار هستند.


به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، 27 آبان نشست آستانه در ژنو سوئیس با حضور وزرای خارجه کشورهای ایران، روسیه . ترکیه با محوریت تدوین قانون اساسی سوریه تشکیل شد.

 

ابراهیم فراهانی کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،در زمینه‌ی حرکت سوریه به سمت ثبات در کشور خاطرنشان کرد: تقریبا تمامی اعضا داعش در سوریه از بین رفته، اما قسمت کوچکی از این گروهک تروریستی حضور داشته و بخش کوچکی از خاک سوریه را همچنان در دست دارند؛ اما بعد از دوران پسا داعش معمولا کشور‌هایی که در زمینِ سوریه نقش میدانی، سیاسی، نظامی و امنیتی داشتند، به دنبال گرفتن سهمی از آینده سوریه هستند و معمولا در این زمان بحران پیچیده‌تر می‌شود و مذاکرات سیاسی و قدرت چانه زنی این کشور‌ها به نفوذ میدانی در سوریه بستگی دارد.

وی در رابطه با نقش ترکیه در موضوع سوریه گفت: ترکیه از سال ٢٠١٦ که این کشور وارد بلوک آستانه شد و با ایران و روسیه پس از آزاد سازی حلب همکاری کرد و همواره به دنبال این بود که در مرز‌های جنوبی خود یا همان شمال سوریه از قدرت گرفتن کرد‌ها جلوگیری کند. شمال سوریه را می‌توان به دو بخش تقسیم کرد، یک بخش غرب سوریه و یک بخش دیگر ممبج در غرب فرات و کلیه‌ی مرز‌های شرق فرات که اینک در تسلط آمریکاست. ایالات متحده هم با توجه آنکه تمام قدرت و تسلط خود را توسط نیرو‌های اس دی اف که بدنه‌ی اصلی آن را مدافعان خلق تشکیل می‌دهند به پیش برده، در حال حاضر در زمینه بازرسی‌ها با ترکیه همکاری می‌کند. اما در منطقه شرق فرات که شامل دو کانتن کوبانی و جزیره می‌شود، ترکیه خواهان آن است که کرد‌ها را در یک محوری حدود ٢٠ کیلومتر، از آن مکان دور کند، اما آمریکا تاکنون اجازه نداده و بار‌ها اردوغان هشدار داده که قصد دارد به آن مکان حمله کند و واشنگتن هم هشدار داده است که مقابله خواهد کرد.

فراهانی در ادامه افزود: البته اردوغان به تازگی ادعا کرده در تماس تلفنی که با ترامپ داشته مجوز این حمله را گرفته است، اما نمی‌توان به حرف اردوغان اعتماد کرد، همانگونه که سال گذشته یکی از روزنامه‌های ترکیه افشا کرد در خاک سوریه (منطقه دیرالزور) آمریکا هشت پایگاه نظامی احداث کرده و به دنبال حضور بلند مدت در زمین سوریه بود و کرد‌ها هم به عنوان پیاده نظام هایی بودند که جلوی کشته شدن سربازان آمریکایی در جنگ‌های میدانی را می گرفتند و به عنوان نیروی پیاده نظام نیرو‌های ائتلاف به رهبری آمریکا عمل می کردند؛ بنابراین این حمله بسیار بعید است و سهم خواهی برای آینده سوریه بوده است، زیرا الان تنها کشوری که هم با بلوک آستانه که ایران و روسیه در آن قرار دارند هم با نیرو‌های ائتلاف به رهبری آمریکا همکاری می‌کند، ترکیه است که می‌خواهد همزمان از هر دو سمت امتیاز گیری کند. حتی شرط به رسمیت شناختن اسد را حضور تعدادی وزیر اخوان المسلمینی قرار داده است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در رابطه با نشست آستانه اظهار کرد: آخرین نشست سران بلوک آستانه شامل کشور‌های ترکیه، ایران و روسیه (بعد از ١٢ دور نشست کارشناسان در آستانه قزاقستان) در تهران انجام و قرار شد یک عملیات فراگیر به سمت استان ادلب و آزادی آخرین استانی انجام شود که تجمع تروریست‌های رانده شده در آن حضور دارند، اما بعد از یکی دو هفته، اردوغان در سفری که به سوچی داشت در ملاقات با پوتین به نتایجی رسیدند که در دهم و پانزدهم اکتبر بتوانند از یک کریدور  استان لاذقیه را حفظ کنند. البته ترکیه نتوانست این اقدام را انجام دهد و هنوز هم موفق نشده بر تعهدات سوچی خود جامع عمل بپوشاند، زیرا نیروی جبهه النصره بسیار قدرتمند است و حتی ارتش آزاد سوریه که ترکیه آن را سازمان دهی کرده در حمله به شرق فرات  از آن‌ها حمایت خواهد کرد هم در استان ادلب کاری از پیش نبردند و ناموفق بودند.

وی در پایان درباره نشست آستانه توضیح داد:بخشی از تروریست ها  در بخش هایی از ادلب باقی مانده  و سازماندهی شده‌تر از سایر مناطق سوریه هستند، البته در استان‌های دیگر هم گروه‌های کوچکی وجود دارند. این تجمع توسط جبه النصره که جدا شده‌ای از القاعده است و هیئت التحریر الشام هم خوانده می‌شوند، در واقع بزرگترین نیروی تروریستی هستند که بالغ بر سی هزار نیروی آموزش دیده تحت رهبری محمد الجولانی هستند و در ادلب قرار داردند و بیش از شصت تا هفتاد درصد این استان را تحت نفوذ و تسلط خود در آورده اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار