خشکی دهان به عنوان یکی از مشکلات مهم دوران سالمندی، باعث سخت شدن در جویدن و قورت دادن غذا و کاهش احساس مزه غذا‌ها می‌شود.

راهکار‌هایی برای برطرف کردن خشکی دهان در دوران سالمندیبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، فاطمه طالعی دندانپزشک مرکز بهداشتی درمانی شهید مفتاحی تحت پوشش مرکز بهداشت شهدای انقلاب، افزایش سن را موجب کاهش طبیعی آب دهان و در نتیجه خشکی دهان در سالمندی عنوان کرد و گفت: در بعضی مواقع مصرف دارو‌هایی مانند ضدافسردگی و خواب آورها، می‌تواند باعث خشکی دهان شود.

وی افزود: از دیگر اختلالات شایع دهان در سالمندی، عوارضی همچون خشکی دهان، برفک و بیماری‌های قارچی، ضایعات التهابی مربوط به دندان‌های مصنوعی و شقاق گوشه لب است؛ همچنین افزایش سن باعث تغییر شکل و ساختار دندان‌ها شده و تیره شدن دندان‌ها به علت تغییر در ضخامت و ترکیب عاج زیرین اتفاق می‌افتد.

او ادامه داد: از راهکار‌های برطرف کردن خشکی دهان، می‌توان به غرغره کردن آب نمک چندین بار در روز، مصرف حداقل شش تا هشت لیوان آب و مایعات ساده، خودداری از مصرف خودسرانه دارو، پرهیز از دخانیات و مصرف میوه و سبزی کافی اشاره کرد.

این دندانپزشک، استفاده از دهان شویه‌های حاوی فلوراید را برای جلوگیری از پوسیدگی و کاهش اختلالات شایع دهان و دندان، مرطوب نگه داشتن دهان و استفاده از دارو‌های تجویز شده از سوی پزشک موثر دانست.
انتهای پیام/م

سالمندی و پیامدهای آن در دهان

برچسب ها: درمان ، اخبار سلامت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.