نشست خبری پانزدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی سال صبح امروز با هدف تشریح برنامه‌های این جشنواره برگزار شد.

اهداف برگزاری جشنواره پژوهش فرهنگی سال تشریح شدبه گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، نشست خبری پانزدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی سال، صبح امروز (سه شنبه ۲۷ آذر) با حضور محمد سلگی رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و دبیر جشنواره و حسین دهقان دبیر علمی جشنواره برگزار شد. این جشنواره بعد از دو سال وقفه برگزار شده است و تنها جشنواره ای است که تمام آثار پژوهشی حوزه فرهنگ و هنر را پوشش می‌دهد.

سلگی دبیر این جشنواره، با اشاره به سابقه برگزاری آن گفت: جشنواره پژوهش فرهنگی سال، از سال ۱۳۷۵ آغاز شده و بالغ بر ۱۴ دوره را گذرانده است. در دو سال اخیر این جشنواره محدودتر و خلاصه‌تر و با کارکرد درون رسانه‌ای برگزار می‌شد. امسال با پذیرش آثار از دیگر محققان، جشنواره را با حضور دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و ... شروع می‌کنیم.

وی در خصوص اهداف برگزاری این جشنواره گفت: هدف اولیه جشنواره تشویق پژوهشگران و اندیشمندان داخلی و خارجی است. هدف ما در واقع معرفی و شناسایی آثار در حوزه پژوهشی و فرهنگی، زمینه سازی برای انجام پژوهش‌های فرهنگی در جهت نیاز فرهنگی جامعه، گسترش و توسعه پژوهش‌های فرهنگی در حوزه فرهنگ و تمدن اسلامی، شناسایی و تقویت تمدن ایران با سایر کشور‌ها و آشنایی با تاثیرگذاری فرهنگ و تمدن اسلام و ایران است.

سلگی با ارائه تعریفی از پژوهش فرهنگی گفت: پژوهش‌ به آثار مکتوبی گفته می‌شود که به چند پرسش در جامعه پاسخ و با تحلیل علمی آثار به نتایج درست و کاربردی دست یابد. با توجه به اهداف اعلام شده انتظار داریم، کمکی به رونق در این حوزه باشیم. ما عملاً یک جشنواره محدود داخلی داشتیم، ولی امسال قصد برگزاری گسترده‌تر جشنواره و معرفی آثار برگزیده را داریم. قصد داریم امکاناتی مانند تبدیل پایان نامه‌ها و طرح‌های پژوهشی منتخب به کتاب را ایجاد کنیم. اگر کتابی از پژوهشی اقتباس شده، بیشتر حمایت می شود.

دبیر جشنواره پژوهش فرهنگی سال ادامه داد: این جشنواره پتانسیل بین المللی شدن را دارد. امسال در حال مذاکره و برطرف سازی موانع هستیم تا حوزه ایران شناسی و اسلام شناسی را در سطوح بین المللی و در نشست‌های خارجی معرفی کنیم.

در ادامه، حسین دهقان دبیر علمی جشنواره با اشاره به بررسی آثار در ۷ حوزه گفت: تلاش شده تا با مطالعات انجام شده یک پوشش حداکثری در پژوهش‌های فرهنگی ایجاد و مجموعه آثار فرهنگی و کار‌های ارزنده پژوهشگران دیده شود. یکی از کارکرد‌های درونی جشنواره تشویق و معرفی پژوهشگران و کارکرد بیرونی آن آگاهی بخش فرهنگ پژوهشی است.

دهقان ادامه داد: ۱۰ محور ایجاد شده بعد از جلسات و پژوهش‌های ویژه صورت گرفته است. فرآیند درونی داوری به گونه‌ای دیده شده که طی چهار مرحله رخ خواهد داد. نخست آثار ارسال شده در دبیرخانه بررسی و با موازین و آیین نامه‌ها انطباق داده می‌شود. سپس آثار ارسالی به گروه‌های علمی سپرده خواهد شد. سپس آثار برای دو داور متخصص حوزه ارسال و نتایج حاصل و نمرات کسب شده از داوری به شورای علمی سپرده خواهد شد و در نهایت اثر منتخب معرفی می‌شود.

زهره سعیدی دبیر اجرایی جشنواره هم در این نشست گفت: دبیرخانه طی جلسات متعدد ۱۰ محور نهایی را اعلام و فراخوان جشنواره ۳ آذر اعلام شد.

در پایان از خبرنگاران فعال در عرصه اطلاع رسانی پژوهش‌های فرهنگی تقدیر شد.

انتهای پیام/

 

 

 

برچسب ها: ادبیات ، کتاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار