یکی از بزرگ‌ترین گروه‌های حقوق بشری کره جنوبی اعلام کرد جایزه خود را از رهبر حزب حاکم میانمار به دلیل بی‌تفاوتی او به جنایات علیه مسلمانان روهینگیا پس خواهد گرفت.

کره جنوبی جایزه حقوق‌بشر خود را از آنگ سان سوچی پس می‌گیردبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، بنیاد یادبود 18 مه، یکی از بزرگ‌ترین گروه‌های حقوق بشری کره جنوبی، جایزه 2004 خود را از آنگ سان سوچی، رهبر حزب حاکم میانمار، به دلیل «بی‌تفاوتی» او به جنایات علیه اقلیت مسلمان روهینگیا پس خواهد گرفت.

چو جین تائو، سخنگوی این بنیاد سه شنبه (امروز) گفت: «بی‌تفاوتی او (سو چی) به جنایات علیه روهینگیا خلاف ارزش‌هایی همانند حمایت از حقوق‌ بشر و اشاعه آن است که این جایزه بر اساس آنها بنیانگذاری شده.»

او افزود به این ترتیب دوشنبه هیئت مدیره بنیاد تصمیم گرفت جایزه خود را از سو چی پس بگیرد.

 سو چی در پی کشتار اقلیت  مسلمان روهینگیا در میانمار به طور گسترده به بی‌توجهی و همدستی در این مناقشه متهم می‌شود. ماه گذشته، سازمان عفو بین‌الملل جایزه معتبر سفیر وجدان را از سوچی به دلیل بی‌تفاوتی آشکارش به این جنایت‌ها پس گرفت.

بنیاد یادبود 18 مه برای به یاد ماندن خیزش طرفدار دموکراسی در سال 1980 در گوانگجو تاسیس شد. این خیزش با حمام خونی که نیروهای نظامی به راه انداختند و بیش از 200 نفر را کشتند و یا زخمی کردند، به اتمام رسید. اما شورش‌ها علیه چون دو هوان، رهبر نظامی آن زمان، سبب شد اعتراضات طرفدار دموکراسی افزایش یابد که در نهایت هفت سال بعد اصلاح روند دموکراسی را در کره جنوبی به دنبال داشت.

انتهای پیام/

برچسب ها: آسیا ، حقوق بشر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار