حجت الاسلام نوروزی گفت: وحدت حوزه و دانشگاه از دستاوردهای مهم انقلاب است و طراحی نظام آموزشی باید در این راستا باشد.

حوزه و دانشگاه ۲ بال پیش رونده انقلاب اسلامی/ لزوم طراحی نظام آموزشی مبتنی براهداف انقلابحجت الاسلام والمسلمین محمدجواد نوروزی مدرس حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره وحدت حوزه ودانشگاه گفت: یکی از دستاورد‌های بزرگ انقلاب اسلامی در نظام آموزشی کشور، وحدت حوزه ودانشگاه است؛ زیرا دوران قبل از انقلاب اسلامی همواره بین نظام آموزشی حوزه و دانشگاه فاصله وجود داشت.

وی ادامه داد: نظام جمهوری اسلامی ایران اهداف و آرمان‌های مشخصی را مد نظر دارد و در راستای آن‌ها حرکت می‌کند؛ بنابراین بخشی از وحدت حوزه و دانشگاه به مبانی فکری و آرمان‌های انقلاب اسلامی برمی گردد.

مدرس حوزه و دانشگاه گفت: از طرفی نظام جمهوری اسلامی مبتنی بر بنیان‌های فکری و خاص است و لازمه توجه به این مبانی و آرمان‌ها اقتضا می‌کند، نظام آموزشی طوری طراحی شود که به این مبنا و اهداف توجه داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین نوروزی بیان کرد: بخشی از نظام و ساختار آموزشی به تدوین ابعاد مختلف دین پرداخته که طبیعتا جایگاه آن در حوزه‌های مقدس علمیه است و بخش دیگر آن به نیاز‌های بسیار فراوان نظام اسلامی چه دربعد انسانی و سلامت جامعه و چه دربعد مدیریت کلان آن می‌پردازد.

ثمره مهم وحدت حوزه و دانشگاه

وی درباره مهم‌ترین دستاورد وحدت حوزه و دانشگاه گفت: پاسخگویی نظام‌مند به نیاز‌های جامعه اسلامی مهم‌ترین دستاورد این وحدت است؛ جامعه امروز دارای نیاز‌های فراوان در ابعاد مختلف است و وحدت حوزه و دانشگاه می‌تواند برای پاسخگویی به این نیاز کلان جامعه دربعد مادی ومعنوی موثرباشد.

این مدرس حوزه و دانشگاه اظهار کرد: هرچه دانشگاه‌ها برای ایجاد این وحدت به سمت بنیان‌های فکری انقلاب اسلامی گرایش پیدا کنند باعث مانوس شدن نظام دانشگاهی با حوزه‌های علمیه خواهد شد؛ درحقیقت حوزه و دانشگاه ۲ بال پیش رونده انقلاب اسلامی است و کاستی در هر یک ازآن‌ها می‌تواند به حرکت بلند انقلاب اسلامی و دستاورد آن یعنی نظام جمهوری اسلامی لطمه وارد کند.

وی گفت: تاکنون اقداماتی برای ایجاد این وحدت انجام شده است، ولی به نظرمی‌رسد تا رسیدن به آرمان وحدت حوزه ودانشگاه، هنوز فاصله داریم؛ چه بسا بسیاری از دانش آموختگان دانشگاه در علوم حوزوی ورود پیدا کنند و این یکی از نماد‌های مهم وحدت حوزه و دانشگاه و حاصل انقلاب اسلامی است.

حجت الاسلام والمسلمین نوروزی بیان کرد: باید تلاش کرد تا به تعمیق اندیشه‌های اسلامی در نظام دانشگاهی و متقابلا توجه حوزه‌های علمیه به بعد نیاز‌های واقعی و میدانی جامعه اسلامی برسیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.