مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان از کشف زیستگاه جدید تنها پستاندار پرنده در بخش اسفندک شهرستان سراوان خبر داد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، وحید پورمردان مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: در طی گشت و کنترل‌های انجام شده توسط مأموران اجرایی یگان حفاظت محیط زیست شهرستان سراوان به اتفاق همیاران و دوستداران محیط زیست در بخش اسفندک این شهرستان یک دهنه غار در این منطقه شناسایی شد.

وی افزود: طول این غار که به نام غار جنگل در بین مردم محلی منطقه معروف است بیش از ۷۰ متر بوده و محل زیست خفاش میوه خوار است.

وی ادامه داد: خفاش‌ها تنها پستاندارانی هستند که بال دارند و می‌توانند پرواز کنند.‍ 

مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان افزود: خفاش میوه خوار بزرگترین خفاش و تنها خفاش میوه خوار ایران است که وزنی معادل ۱۰۰ تا ۱۷۰ گرم دارد.

وی افزود: رنگ بدن این گونه در پشت خاکستری تیره تا قهوه‌ای و در سطح شکمی اندکی روشن‌تر است.

پورمردان اظهار داشت: خفاش‌های میوه خوار شب فعال هستند و فعالیت شان هنگام طلوع و غروب به اوج می‌رسد.

وی بیان کرد: این پستاندار از میوه‌های بسیار رسیده و نرم مانند خرما، انجیر و مرکبات، سیب و کُنار تغذیه می‌کند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: خفاش‌های میوه خوار دارای جمعیت و پراکندگی خوبی در ایران است، اما متاسفانه شایعه خرید و فروش لانه خفاش به مبالغ هنگفت برای مصارف پزشکی موجب شده است برخی افراد ناآگاه با تخریب غار‌ها و برهم زدن زندگی خفاش‌ها آرامش این گونه‌های آرام و شب زی را مختل کنند.

وی ادامه داد: شایعه گرانبها بودن لانه خفاش‌ها در شرایطی که این گونه اصولا لانه‌ای در محیط‌های طبیعی ندارد موجب تخریب زیستگاه‌ها و غار‌ها می‌شود از این رو اجرای برنامه‌های مدیریت حفاظت از زیستگاه و خوابگاه‌های این گونه ضروری است.

انتهای پیام/پ

کشف زیستگاه جدید خفاش در سراوان 

برچسب ها: محیط زیست ، حیات وحش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار