به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت:چابهار میتواند علاوه بر ترانزیت، واردات و صادرات، بخشی از ظرفیتهایش را به حمل کاپوتاژی یا کرانبری غلات و بهویژه گندم اختصاص دهد.
وی افزود: حمل کرانبری یعنی غلات از یک بندر هاب غلات به دیگر بنادر کشور منتقل شوند و از آنجا در کل کشور توزیع شوند؛ درحال حاضر سیلوهای بندر امام خمینی، بندر هاب واردات غلات ایران، ذخیره غلات و گندم زیادی دارند و طبعا انتقال این حجم بالای گندم از طریق جاده و راهآهن به سراسر کشور هزینههای زیادی را ایجاد میکند.
معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: درحال رایزنی با وزارت جهاد کشاورزی، کشتیرانی و سایر مراجع ذیصلاح هستیم تا بتوانیم بخشی از این غلات را به صورت کاپوتاژی (کرانبری) از طریق کشتی به بندرعباس و چابهار منتقل کنیم و از آنجا در سراسر کشور پخش شوند، به زودی چابهار بخشی از ظرفیتهایش را به حمل کرانبری غلات اختصاص میدهد.
راستاد ادامه داد: با این کار ضمن آنکه میتوانیم کمک زیادی به اقتصاد حمل و نقل کشور بکنیم، بخشی از ظرفیت بندر چابهار را نیز پوشش میدهیم تا بتوانیم برای سایر فازهای توسعه بندر انگیزه سرمایهگذاری ایجاد کنیم.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اضافه کرد: طرح توسعه بندر چابهار مجموعا در ۴ فاز با ظرفیت ۷۷ میلیون تن ظرفیت تخلیه و بارگیری در سال اجرا خواهد شد که درحال حاضر فاز اول آن با ۸.۵ میلیون تن درسال بهبهرهبرداری رسیده است، در صورتی که تا ۷۰ تا ۸۰ درصد ظرفیت فاز اول را با کرانبری، صادرات، واردات و ترانزیت به افغانستان و کشورهای CIS عملیاتی کنیم، انگیزه برای توسعه و سرمایهگذاری در سایر فازها نیز ایجاد میشود.
انتهای پیام/پ