بانوی کار آفرین و مددجوی تحت حمایت کمیته امداد استان اردبیل توانست برای 5 زن سرپرست خانوار اردبیلی اشتغال پایدار ایجاد کند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، مددجوی تحت حمایت کمیته امداد استان اردبیل پس از دریافت 8 میلیون تومان تسهیلات اشتغال و خودکفایی، کار خود را تنها با یک چرخ خیاطی آغاز کرد که با ارائه مشاوره، راهنمایی و نظارت این نهاد به کار خود توسعه داد و توانست برای 5 زن سرپرست خانوار دیگر نیز اشتغال پایدار ایجاد کند.

بانوی کارآفرین اردبیلی که پس از فوت همسرش با مشکلات بسیاری روبه‌رو شد، با حمایت‌های کمیته امداد و کمک‌های خیران توانست بر توانایی‌های خود تکیه کرده و گرفتاری‌های زندگی را یکی پس از دیگری کنار بزند.

او که استعداد نهفته‌ای در خیاطی داشت، با حضور در کارگاه‌های آموزشی توانست تخصص لازم را کسب کرده و با دایر کردن کارگاهی علاوه بر خود و دخترانش، سایر افراد جویای کار را نیز از اشتغال مناسب بهره‌مند سازد.

 شرح زندگی خانوار بانوی کار آفرین اردبیلی خودکفا شد

43 ساله و ساکن شهرستان مشگین‌شهر است که پس از فوت همسرش به تنهایی سرپرستی خانوار را برعهده گرفت تا زیر سایه مادری، آینده‌ای روشن و درخشان را برای کودکانش رقم بزند، سه فرزندی که در غم از دست دادن پدر سر بر گریبان فرو برده بودند و در دل هزاران نگرانی داشتند.

خانه اجاره‌ای و مشکلات پی‌درپی، هر آن روزهای زندگی را تیره و تار می‌کرد هر چه داشتند را برای مداوای بیماری پدر هزینه کرده بودند تا بهبود یابد اما دست سرنوشت او را چون گلی چیده و به دیار دیگر برده بود. پناهی جز خداوند متعال نداشتند که راز و نیاز کنند و توکل، تا که شاید روزنه امیدی پیدا شود و روزهای تلخ به شیرینی تبدیل شود.

سال ۸۴ یادآور لحظه‌های خوشی برای این خانوار است. زمانی که امدادگران کمیته امداد استان اردبیل با ارائه خدمات و کمک‌های خیران شادی‌بخش خانه و کاشانه آنها شدند. امید با شادکامی بر دل‌های کودکان قدم نهاد تا دیگر نگران درس، علم‌آموزی و آتیه خود نباشند.

مددکاران کمیته امداد استان اردبیل پس از ارائه خدمات حمایتی به این خانوار، پی به استعداد نهفته مادر در امر خیاطی بردند. مشاوره‌های لازم شغلی به مادر خانوار ارائه شد تا با حضور در کارگاه‌های فنی و تخصصی، مهارت‌های لازم را برای انجام کار خیاطی کسب کند.با شوق بسیار در کارگاه آموزش خیاطی شرکت می‌کرد و یکی از هنرآموزان ممتاز بود که به خوبی می‌توانست به سئوالات متداول مربی و سایر افرادی که در کارگاه آموزشی حضور پیدا می‌کردند، پاسخ دهد. پس از یادگیری و کسب مهارت‌های لازم شغلی، با دریافت سه میلیون تومان تسهیلات اشتغالزایی از طرف کمیته امداد استان اردبیل، در سال ۸۷ با خرید یک چرخ خیاطی کار خود را آغاز کرد.

دخترانش موقع کار، کنارش می‌نشستند و به دستان مادر تماشا می‌کردند که چگونه پارچه‌ها را به هم می‌دوزد. به قدری در کارش تبحر پیدا کرده بود که بسیاری از فامیل، اهل محل و حتی همسایه‌های دور سفارش دوخت و دوز می‌دادند.

مشتریان که افزایش پیدا کردند، امدادگران کمیته امداد استان اردبیل که زمینه را برای فعالیت دختر بزرگ خانوار فراهم دیدند، با ارائه مشاوره و راهنمایی او را نیز به سمت حضور در کارگاه‌های آموزش شغلی سوق دادند تا پس از کسب مهارت‌های لازم، همراه با مادر خود به کار خیاطی توسعه دهند.

فرزند بزرگ خانوار که مدرک خیاطی را از سازمان فنی و حرفه‌ای کسب کرد، پنج میلیون تومان تسهیلات خوداشتغالی از کمیته امداد استان اردبیل دریافت کرد و او نیز وارد چرخه تولید شد. آنها سه چرخ خیاطی دیگر هم خریداری کردند تا با روی کار آمدن دیگر زنان سرپرست خانوار، همگی به درآمدی پربرکت دست پیدا کنند.

کم کم دیگر دختر کوچکتر خانوار نیز که دیپلم خود را اخذ کرد، به مادر و خواهر بزرگ‌تر خود پیوست تا با یاری یکدیگر شاهد آینده‌ای روشن و پرامید باشند. هر روز صبح از ساعت هشت در کارگاهی کوچک گرد هم جمع می‌شدند و تا ساعت ۹ شب به دوخت و دوز می‌پرداختند.

تولیدات آنها به لحاظ مرغوبیت و کیفیت بالا، مشتریان بسیاری را جذب کرده بود که حتی از استان‌های همجوار هم سفارش‌های بسیاری دریافت می‌کردند.

اینک با گذشت حدود ۱۰ سال از آن روزهای سخت و طاقت‌فرسا، زن سرپرست خانوار با تکیه بر توانایی‌های خود توانست جهیزیه کامل هر دو دختر خود را فراهم کند تا راهی خانه بخت شوند. فرزند ذکورش هم که در آن روزها کودکی کوچک بود که کنار مادر می‌نشست و چرخیدن چرخ خیاطی را به تماشا می‌نشست، اینک در آستانه ورود به دانشگاه قرار داد و یاور مادر در پستی و بلندی‌های زندگی است.

چرخ خیاطی این بانوی کارآفرین، چرخه‌های زندگی خیلی‌ها از جمله پنج زن سرپرست خانوار را می‌چرخاند. پس از رسیدن این خانوار به خودکفایی و توانایی در تأمین نیازهای اساسی، طرح اشتغال آنها حدود دو سال است که از نظارت کمیته امداد استان اردبیل خارج شده اما همچنان این نهاد یاریگر خانوار در گرفتاری‌ها است.

انتهای پیام/ح

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.