حر‌یرچی گفت: هزینه توسعه یک دارو برای اینکه وارد بازار شود بین نیم تا یک میلیارد دلار است و ما برای تولید دارو توجه لازم به هزینه آن را نداریم.

میلیارد دلار؛ هزینه توسعه دارو/ بیمه سلامت موظف به توسعه پوشش بیمه ای برای محرومان استبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، ایرج حر‌یرچی سخنگوی وزارت بهداشت صبح امروز در مراسم ر‌ونمایی از سایت مرکز ملی تحقیقات و روز پژوهش که در ساختمان مرکزی برگزار شد، اظهار کرد: تا به امروز پژوهشی مبنی بر وجود افراد بیمه نشده در کشور انجام نشده است که البته من همین‌جا باید بگویم که برخی دیگر از افراد دارای 2 دفترچه‌ بیمه هستند.

وی ادامه داد: سازمان بیمه سلامت به عنوان زیر مجموعه نظام سلامت است و نظام سلامت از چهار هدف محافظت مالی مردم در برابر خطرات ناشی از مسائل مالی بیماری‌ها، افزایش سلامت مردم، پاسخگویی به نیازهای بهداشتی، کیفیت خدمات و کارآیی‌ است و به نظرم اگر سازمان بیمه سلامت پژوهشی را انجام می‌دهد باید این چهار هدف را دنبال کند.

تعداد بار مراجعه و ویزیت

حریرچی‌ بیان کرد: در تحقیق‌ها اطلاعات پایه‌ای نظام سلامت دارای مسائل و مشکلاتی در گذشته بوده است اما خوشبختانه امروزه اینگونه‌ موارد در حال برطرف شدن است، یکی از ابزارهایی‌ که در دست سیاست‌گذار حوزه سلامت بوده این مطلب است که تعداد بار مراجعه و ویزیت‌ را بداند زیرا تا سالیان گذشته این اطلاعات در ایران وجود نداشته است.

وی ادامه داد: در سال 2007 مطالعات خوبی به وسیله بانک جهانی در زمینه بار مراجعه و تعداد ویزیت انجام داده است که نتایج آن در جایی منتشر نشده است؛ در مطالعه بانک جهانی تعداد بار مراجعه رقم خاصی ذکر شده است اما در یک تحقیق دیگری تعداد بار مراجعه هشت و نیم و در پژوهشی دیگر 10.3 برای ایران ذکر شده است و این اختلاف آمار در شرایطی است که در هنگام مطالعه بار مراجعه با بار مواجهه‌ اشتباه تلقی شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت اظهار کرد: رابطه بین بسته خدمات و حق بیمه یکی از بدیهی‌ترین‌ اصول در بیمه است و به نظرم مرکز ملی تحقیقات بیمه سلامت باید به وظایف خود مانند بالا رفتن پوشش بیمه‌ای توجه خاصی داشته باشد، با توجه به قوانین امروزی سازمان بیمه سلامت متعهد به گسترش بیمه درمانی و تحت پوشش قرار دادن همه افراد محروم جامعه باید باشد.

پزشکان از پرداخت نشدن مطالباتشان‌ از سازمان بیمه‌گر گله دارند

وی ادامه داد: در برهه ای از زمان در تعداد بیمارستان‌ها مشکل داشتیم، به طوری که تعداد مراکز درمانی در کشور بین 850 تا هزار و 20 بیمارستان اعلام شده بود؛ در سالیان گذشته اگر بحث مجوز استخدام به وسط می‌آمد مجموعه‌ها به طور مثال تعداد افراد زیر 350 هزار نفر اعلام می‌کردند و در صورتی که بحث‌ منابع پیش می‌آمد همین مجموعه پرسنل خود را بالای 450 هزار نفر اعلام می‌کرد.

حریرچی ادامه داد: بیمه سلامت به طور مستقیم در محافظت مالی مردم در برابر خطرات ناشی از مسائل مالی بیماری‌ها و کارآیی نقش مستقیم و پاسخگویی به نیازهای بهداشتی و کیفیت خدمات و افزایش سلامت مردم نقش غیرمستقیم دارد، ما انتظار داریم مرکز تحقیقات سلامت مهم‌ترین دغدغه‌اش این باشد که چطور مردم را بیمه کنیم که البته در این میان هم پوشانی‌ بیمه‌ای نیز وجود دارد.

سخنگوی وزارت بهداشت اضافه کرد: تصور این است که جامعه پزشکی یک سری خدمات غیرضروری‌ مانند رادیولوژی و غیره را به مردم ارائه می‌دهد و پزشکان از پرداخت نشدن مطالباتشان‌ از سازمان بیمه‌گر گله دارند؛ به طور متوسط در کشورهای اروپایی GPG آنها به ازای‌ یک سال عمر در حدود 6 دهم و برای ایران این رقم بین 3 تا 5 است.

وی ادامه داد: هزینه توسعه یک دارو برای اینکه وارد بازار شود بین نیم تا یک میلیارد دلار است و ما برای تولید دارو توجه لازم به هزینه  توسعه آن  را نداریم، بر اساس قانون بیمه سلامت موظف  به توسعه بیمه برای محرومان است و بالا بردن پوشش بیمه‌ای یکی از وظایف اصلی بیمه محسوب می‌شود، بیمه سلامت باید پاسخگوی‌ سوالات در زمینه تحقیق و پژوهش برای تغییر رفتار و اصلاح امور باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار