مدیر پایگاه محور ساسانی کرمانشاه بااشاره به تخریب بخش‌هایی از قلعه گبری سرپل ذهاب در زلزله‌های یکسال اخیر این شهرستان گفت: ساماندهی بخشی از این قلعه باستانی در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، سیامک خدیوی مدیر پایگاه محور ساسانی کرمانشاه با بیان اینکه قلعه گبری بخشی از یک شهر باستانی مربوط به عهد ساسانیان است که در طول قرن‌های متمادی زیرخاک مدفون شده، گفت : براساس گمانه‌ها به نظر می‌رسد این شهر بر اثر حادثه‌ای همچون زلزله از بین رفته است. البته این فقط یک حدس است و تا زمانی که کاوشی انجام نگیرد نمی‌توانیم بصورت قطعی در این باره اظهار نظر کنیم.

وی بابیان اینکه این شهر باستانی در داخل شهر سرپلذهاب واقع شده، گفت : باتوجه به گستردگی مساحت این شهر مدفون شده تاکنون اقدامی برای کاوش و یا ساماندهی آن انجام نداده ایم، چراکه اعتبار بالا و امکانات بسیاری می‌خواهد.

مدیرپایگاه محور ساسانی کرمانشاه مساحت این شهر را ۱۰ و نیم هکتار اعلام کرد و گفت: حدود هفت هکتار نیز عرصه و حریم آن را تشکیل می‌دهد.

خدیوی بابیان اینکه در طول زمان‌های گذشته واحد‌های مسکونی زیادی روی حریم این شهر باستانی ساخته شده، عنوان کرد: در سال‌های قبل حدود ۱۳۰ پلاک از این وحد‌ها تملک شده است. هنوز هم واحد‌های دیگر روی حریم قرار دارند که هرساله بنا به اعتباری که داریم، واحد‌های دیگری را با لحاظ اولویت‌هایی تملک می‌کنیم.

وی یادآورشد: در زلزله سال گذشته نیز برخی از شهروندان بی خانمان شده سرپلذهابی کانکس‌های خود را روی حریم اثر قرار داده اند.

این مسئول قلعه گبری را مرتفع‌ترین و شاخص‌ترین بخش این شهر باستانی با دیوار‌هایی مستحکم معرفی کرد و افزود: در زلزله‌های یکسال اخیر سرپلذهاب بخش‌هایی از این اثر باستانی - مشرف به جاده - تخریب شده که برای مرمت و ساماندهی آن اعتباری در نظر گرفته شده است.

وی بابیان اینکه این عملیات بصورت اضطراری روی بنا انجام می‌گیرد، خاطرنشان کرد: به محض تخصیص اعتبار عملیات مرمت و بهسازی روی بنا آغاز خواهد شد .

انتهای پیام/د

در سال‌های قبل حدود ۱۳۰ پلاک تملک شده است

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.