سخنگوی شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان بر اساس قانون نسبت به مصوبات ایراد می‌گیرد و ایرادات ما به CFT سیاسی بود.


ایرادات شورای نگهبان به CFT سیاسی نبود/ اصلاحیه مجلس نسبت به ایرادات لایحه CFT هفته گذشته در شورای نگهبان بررسی شدبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان به منظور بررسی موضوع ایران و لوایح چهار گانه FATF در دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی گفت: جلسه امروز مجمع تشخیص مصلحت درباره پولشویی برگزار شد.

وی افزود: اشکالات شورای نگهبان نسبت به CFT بعد از چند بار رفت و بازگشت میان مجلس و شورا رفع شد، اما ایرادات هیئت نظارت مجمع تشخیص هنوز باقی است و مجلس آنها را به مجمع تشخیص مصلحت ارسال کرده است.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم و پالرمو که جزء قوانین داخلی ما بود، دارای ایراداتی بوده که اکنون ایرادات قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم اصلاح و توسط رئیس جمهور ابلاغ شده اما ایرادات پالرمو را باید دید چه می‌شود.

کدخدایی بیان کرد: CFT مصوبه‌ای است که هنوز در بین شورای نگهبان و مجلس در حال رفت و‌آمد بوده، چهارشنبه اولین جلسه شورای نگهبان در این مورد برگزار و برخی موارد بررسی شد که ادامه آن به جلسات بعد موکول شده است.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه از ابتدای تشکیل مجمع تشخیص مصلحت حدود 130 یا 140 مورد اختلافی بین مجلس و شورای نگهبان به مجمع ارسال شده است، گفت: پس ایرادات شورای نگهبان درباره CFT مورد جدیدی نیست که برخی بگویند به دلیل مباحث سیاسی ایراد گرفته شده پس این ایرادات طبیعی است.

وی افزود: اخیرا مصوبه‌ای در مجلس با نام لایحه خاک داشتیم که از لحاظ سیاسی بسیار خنثی است، اما به دلیل ایراداتی از سوی شورای نگهبان به مجلس ارجاع شد لذا شورای نگهبان نسبت به اختیارات خود بر اساس قانون اساسی می‌تواند ایراداتی را بگیرد و اگر نسبت به ایرادات چشم پوشی کند شما به عنوان شهروندان می‌توانید از شورای نگهبان ایراد بگیرید.

وی اظهار کرد: اگر کشوری می‌خواهد عضو کنوانسیونی شود و قوانین آن را بپذیرد، امکان دارد بخواهد بر اساس مصالح کشور این قوانین را بپذیرد که در این میان مجمع تشخیص مصلحت اعلام نظر می‌کند.

کدخدایی تأکید کرد: اگر می‌خواهیم نسبت به ضرورت الحاق به یک کنوانسیون صحبت کنیم، این مبحث دیگری است و نمی‌توان بر اساس مسائل حقوقی نسبت به آن صحبت کرد؛ آنچه شورای نگهبان اعلام نظر می‌کند در چارچوب قانون و شرع است.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد:‌ کنوانسیون CFT با هفت حق شرط در قالب یک ماده واحده و تبصره آورده شده که مجلس ایراداتی را که در متن معاهده وجود داشت قرار بود به وسیله حق شرطها رفع کند پس یکسری حق شرط در این مصوبه قرار داده شد.

وی اظهار کرد: برخی برای آنکه اعلام کنند بار منفی در ایرادات شورای نگهبان وجود دارد می‌گویند این شورا 22 مورد ایراد نسبت به CFT گرفته است در صورتی که ما تنها 11 مورد ایراد گرفته‌ایم و مابقی به صورت مبنی ایراد گرفته شده است یعنی ایرادی که در یک بند وجود داشته در بند دیگری هم قرار داشته است.

کدخدایی ادامه داد: دو مورد از ایرادات که به صورت شکلی بوده که رفع شد و در جای دیگر هم شورای نگهبان سوالی را درباره عنوان لیست سیاه مطرح کرده بود که این عنوان در کدام اسناد ذکر شده است؟ ما در محاوره و رسانه‌ها اعلام می‌کنیم لیست سیاه، اما این عنوان در متن این کنوانسیون وجود نداشت لذا چرا باید این عبارت ذکر شود؟

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: بر این اساس ایرادات 11 گانه شورای نگهبان که دو مورد آن ساده و شکلی بود که در مجلس رفع شد، 4 مورد آن درباره استرداد مجرمین بود که جزء ایرادات قدیمی است و بقیه هم درباره حق شرط‌هاست.

وی تأکید کرد: کنوانسیون CFT پیوستی دارد که طبق آن چند کنوانسیون قبل و بعد از انقلاب در آن ذکر شده که سه کنوانسیون آن مربوط به قبل از انقلاب است که فقهای شورای نگهبان اعلام کرده‌اند درباره آن نظر می‌دهیم و در صورت وجود ایراد آن را به مجمع تشخیص مصلحت ارسال می‌کنیم.

کدخدایی با بیان اینکه شورای نگهبان جای مجلس و مجمع تشخیص ننشسته اما در جای خودش محکم می‌نشیند، گفت:‌ شورای نگهبان بر اساس وظایف و اختیارات قانونی، جای خود را محکم نگه می‌دارد.

سخنگوی شورای نگهبان بیان کرد:‌ شورای نگهبان درباره مصوبه CFT اعلام کرد در صورت عدم رفع ایرادات، این مصوبه خلاف منافع ملی است و از سوی دیگر می‌گویید حفظ حکومت از اوجب واجبات است پس حفظ منافع ملی مهم بوده و اگر ایرادات در مجمع تشخیص و مجلس رفع شود شورای نگهبان دیگر نسبت به این موضوع بحثی ندارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار