بازی‌های رایانه‌ای مورد پسند کودکان تنها بر اساس تبلیغاتی که مشاهده می‌کنند انتخاب می‌شود و گاهی آسیب‌های روحی و روانی فراوانی را متوجه آن‌ها می‌کند.

ترویج خشونت و ناسازگاری دستاورد بازی‌های رایانه‌ای اکشنبه گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، بازی‌های رایانه‌ای که این روزها در میان کودکان و نوجوانان طرفداران فراوانی برای خود دارد، با اهداف و مقاصد خاصی از طرف طراحان و سازندگان آن‌ها طراحی و ساخته می‌شوند.

بازی‌های به ظاهر ساده‌ای که از طرف پدر و مادر تنها به عنوان سرگرمی و پر کردن اوقات فراغت کودکان و نوجوانان تلقی می‌شود اما اصل ماجرا چیز دیگری است.

ترویج روحیه خشونت‌طلبی و تضعیف صلح‌طلبی از جمله مواردی است که برخی از طراحان بازی‌های رایانه‌ای به سفارش جنگ‌طلبان و جنگ‌افروزان دنیای امروز به عنوان هدف دنبال می‌کنند.

کودکان برای رشد مطلوب و همه‌جانبه مانند غذا، مسکن، پوشاک و آموزش به بازی هم نیاز دارند و باید برای آن‌ها امکان بازی‌های مهیج و نشاط‌‌آور را فراهم کرد.

خانواده نخستین پایگاهی است که کودک در آن قرار می‌گیرد و پس از آن گروه‌های کوچک هم‌بازی و هم‌سن‌وسال‌ از اولویت زیادی برخوردار است.

بازی‌ها باید به گونه‌ای باشند که کودکان در آن تجاربی چون فعال بودن، خوشحالی، خیال‌پردازی، شلوغ کردن و پرسشگر بودن را کسب کنند و به گفته جامعه‌شناسان هدف عمده بازی، تخلیه نیروی اضافی بدن کودک و ایجاد شادمانی حقیقی است.

تسخیر بازار اسباب بازی و بازی‌های سنتی توسط بازی‌های رایانه‌ای!

شرایط زندگی در دنیای مدرن امروز تفریحات کودکان و نوجوانان را نیز تحت تأثیر قرار داده و بازی‌های رایانه‌ای جایگزین بازی‌های سنتی و فیزیکی شده است.

امان‌اللّه قرائی‌مقدم جامعه‌شناس و آسیب‌‌شناس اجتماعی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار داشت: بازی باید فرصت همدلی و چگونگی حضور در کار جمعی را  برای کودکان فراهم بیاورد و همچنین طوری باشد که به نوعی کودک را به طور غیرمستقیم تحت  آموزش کوچکترین نکات و ملزومات اجتماعی شدن قرار دهد.

قرائی‌مقدم تصریح کرد: بازی‌های سنتی و فیزیکی که در گذشته‌ای نه چندان دور میان کودکان و نوجوانان رواج داشتند، عامل اصلی نشاط و شادابی آن‌ها و همچنین علت حفظ تمرکز در دوره‌های مختلف زندگی محسوب می‌شدند.

وی اضافه کرد: شرایط زندگی در دنیای مدرن امروز تفریحات کودکان و نوجوانان را نیز تحت تأثیر قرار داده و بازی‌های رایانه‌ای جایگزین بازی‌های سنتی و فیزیکی شده است.

این جامعه‌شناس تأکید کرد: جذابیت ظاهری بازی‌های رایانه‌ای، کودکان و نوجوانان را چنان شیفته خود کرده که بازار اسباب‌بازی‌های دستی و فکری را تسخیر کرده و ذائقه آن‌ها را به کلی تغییر داده است.

قرائی‌مقدم یکی دیگر از عوامل پرطرفدار بودن بازی‌های رایانه‌ای را قیمت مناسب آن‌ها برای مصرف کننده دانست و تصاویر و صداهای مهیج این بازی‌ها را نیز عامل دیگر استقبال کودکان و نوجوانان از بازی‌های رایانه‌ای برشمرد.

وی تصریح کرد: سرگرمی بیش از حد کودکان و نوجوانان با بازی‌های رایانه‌ای و عدم نظارت والدین بر نوع بازی‌هایی که انتخاب می‌کنند، عامل کاهش تمرکز و همچنین کاهش روابط خانوادگی، اجتماعی و عاطفی آن‌ها است.

این آسیب‌شناس اضافه کرد: بازی‌های رایانه‌ای کودکان را به دنیایی وارد می‌کنند که در مدیریت زمانی و نحوه پیشبرد آن کنترل دارند و به عبارتی کودکان و نوجوانان در این بازی‌ها هر یک به نوعی تصمیم گیرنده هستند و به همین دلیل از بازی‌های رایانه‌ای بیشتر استقبال می‌کنند.

قرائی‌مقدم تاکید کرد: جاذبه سحرآمیز بازی‌های رایانه‌ای جنگی، اکشن و خشونت آمیز، کودکان و نوجوانان را به بروز رفتارهای خشونت‌طلبانه و شبیه‌سازی به شخصیت‌های خشن بازی‌ها وادار می‌کند و این قبیل رفتارها به تدریج در زندگی عادی کودکان نیز ظهور پیدا می‌کنند.

والدین باید برای پیشگیری از بروز رفتارهای خشونت‌طلبانه و ناسازگارانه در فرزندان که نتیجه و دستاورد بازی‌های رایانه‌ای خشن است، کودکان و نوجوانان را به انجام بازی‌های دسته‌جمعی فیزیکی و یا بازی‌هایی که سبب تشویق کودکان به بهره‌گیری از هوش و خلاقیت خود می‌شود، ترغیب کنند و آن‌ها را از تنش‌های روانی و عصبی این قبیل بازی‌ها دور نگه دارند.

گزارش از فرزانه فراهانی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۹ ۲۵ آذر ۱۳۹۷
اصلا ربطی نداره الکی جو ندید کسی ک بخواد با بازی مشکل بخوره تو زندگیشم می خوره و اینک چرا همش از ضرر بازی می گید چرا از سودشم نمی گید
آخرین اخبار