شب یلدا یا انقلاب زمستانی از جمله مشهورترین جشن‌ها در طولانی‌ترین شب سال درنیمکره شمالی کره زمین است و دیگر کشور‌ها نیز این شب را با نام‌هایی دیگر جشن می‌گیرند.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، انقلاب زمستانی (نقطه مقابل انقلاب تابستانی) روز ۲۱ دسامبر روی می‌دهد که برابر با ۳۰ آذرماه تقویم شمسی است؛ در این زمان  نیمکره شمالی خورشید در دورترین نقطه از مداری که زمین به دور آن می‌چرخد قرار می‌گیرد وبلند‌ترین شب سال نام دارد.


بسیاری از کشور‌های نیمکره شمالی کره زمین، این روز را جشن می‌گیرند و بسیاری از این جشن‌ها ریشه باستانی و فرهنگی دارند.

جشن انقلاب زمستانی درکشور ایرلند

در کشور ایرلند جشن انقلاب زمستانی با حضور صد‌ها هزار نفر برگزار می‌شود، آثار باستانی فراوانی از دوره نئولیتیک درکشور ایرلند باقی مانده است که در آن  به نجوم و سنت باستانی جشن گرفتن در شب انقلاب زمستانی اشاره شده است.

ازجمله رسوم باستانی جشن انقلاب زمستانی در کشور ایرلند می‌توان آتش بازی، شرکت درمهمانی و بیدار ماندن تا پاسی از شب را نام برد.


ایرلندی‌های باستانی اعتقاد داشتند با بیدارماندن در این شب و جشن گرفتن، مرگ از آن‌ها دور می‌شود.

انقلاب زمستانی درکشور انگلستان درکنار بنای مرموز استون هنج

استون هنج محوطه باستانی پررمز و راز در جنوب انگلستان درفاصله کوتاهی از شهر لندن است. اهالی انگلستان نیز شب انقلاب زمستانی به جشن می‌پردازند. باستان شناسان با بررسی نقوش باستانی در محوطه استون هنج که ساخت آن به عصر نوسنگی باز می‌گردد متوجه وجود تصاویری از خورشید و پرتو‌های آن شده‌اند.

به گفته کارشناسان نورخورشید برای جوامع نوسنگی بسیار با اهمیت بوده، زیرا معیاری برای شناسایی گذر زمان و دگرگونی‌های فصلی بوده است.
برخی از کارشناسان علت ساخت این بنای شگفت انگیز را که امروزه یکی از جاذبه‌های گردشگری مشهور در جهان است را شناسایی دقیق زمان انقلاب زمستانی و تابستانی دانسته‌اند.

انقلاب زمستانی درکشور کانادا، ونکوور- بریتیش کلمبیا

در این کشور نیز مردم در شب انقلاب زمستانی به برگزاری جشن می‌پردازند به ویژهبرگزاری  جشنواره فانوس‌های کاغذی می‌پردازند.


از جمله دیگر مراسم درشب انقلاب زمستانی در کشور کانادا می‌توان برگزاری مهمانی، آتش بازی و خواندن سرود را نام برد.

جشن انقلاب زمستانی درکارولینای شمالی – آمریکا

در این منطقه نیز مردم به برگزاری جشن می‌پردازند و با روشن کردن شمع و پیاده روی در شب و آتش بازی و قراردادن شمع‌ها در کنار هم این پدیده شگفت انگیز را جشن می‌گیرند.

جشن انقلاب زمستانی درکشور ژاپن

این روز در کشور ژاپن کوتاه‌ترین روز سال است و مردم درجشن‌های مختلف شرکت می‌کنند تا آن را گرامی بدارند. فصل زمستان به طور کلی در کشور ژاپن بسیار سرد و پربرف و برگزاری جشن قبل از شروع زمستان، سنتی باستانی در این کشور است.
در شب انقلاب زمستانی مردم کشور ژاپن خوراکی‌های مختلفی در جشن‌ها مصرف می‌کنند که یکی از آنها میوه‌ای به نام YUZUYU است که در دسته مرکبات قرار دارد. طعم آن مشابه گریپ فروت و ظاهرش مشابه نارنگی است.


یکی از تفریحات محبوب در کشور ژاپن استحمام در حمام‌های سنتی چوبی با آب گرم و رایحه این میوه است. ژاپنی‌ها اعتقاد دارند استحمام با آب میوه YUZUYU سبب درمان بیماری‌ها، پاک کنندگی پوست، زیبایی و جلوگیری از چین و چروک صورت و ایجاد رایحه‌ای خوش در بدن می‌شود.

ژاپنی‌های باستانی اعتقاد داشتند استحمام با آب این میوه سبب مبارزه با بیماری‌ها و دفع ارواح شرور می‌شود.

جشن انقلاب زمستانی بین بومیان سرخ پوست آمریکایی

بومیان سرخ پوست آمریکایی نیز جشن انقلاب زمستانی را با نام Soyal گرامی می‌دارند، بومیان باستانی آمریکا از جمله زبردست‌ترین ستاره‌شناسان بودند و در نقوش برجای مانده از تمدن‌های باستانی مایا، اینکا و آزتک تصاویر فراوانی از خورشید، ماه و سایر اجرام آسمانی، خسوف، کسوف و حتی دنباله دار‌ها وجود دارد.

دراین شب نسل امروزی بومیان آمریکایی با پوشیدن لباس‌های سنتی و باستانی خود به برگزاری جشن می پردازند، آنها  معمولاً تا صبح بیدار می‌مانند، اجداد باستانی بومیان آمریکایی اعتقاد داشتند بیدارماندن دراین شب سبب بازگشت خورشید به جهان می‌شود.

انقلاب زمستانی درایران؛ یلدا بلند‌ترین شب سال

مردم ایران نیز انقلاب زمستانی را با نام شب یلدا می‌شناسند و در این شب به جشن و پایکوبی می‌پردازند. این شب آخرین شب از ماه آذر است و از فردای آن شب، زمستان شروع می‌شود.


در یلدا خانواده‌ها و  دوستان در کنارهم جمع می‌شوند و به خوردن خوراکی‌هایی، چون انار، هندوانه، آجیل و شعرخوانی می‌پردازند؛ همچنین تعریف خاطره و یاد کردن از دوستان و اقوام در این شب جزو رسوم است.

انقلاب زمستانی درکشور چین

درکشور چین افسانه‌های فراوانی درباره انقلاب زمستانی وجود دارد که برپایه فلسفه یین و یانگ چینی است. چینی‌های باستانی اعتقاد داشتند، زمانی که نور خورشید شروع به بازگشت به نیمکره شمالی می‌کند، جریانی از انرژی مثبت در زندگی آن‌ها جاری می‌شود به همین دلیل دراین شب به جشن و پایکوبی می‌پرداختند.

جشن انقلاب زمستانی در کشور چین با نام (Dongzhi) نیز شناخته می‌شود و نوعی خوراکی سنتی با همین نام در این شب مخصوص تهیه می‌شود و خانواده‌ها آن را در کنار هم مصرف می‌کنند.


این خوراکی از ترکیب نشاسته برنج، شربت زنجبیل، شکر و برگ گیاه پاندانوس آماریلیفولیوس تشکیل شده است که در آن آرد برنج پخته شده همراه با شکر را به شکل گلوله درمی‌آورند و در شربت تهیه شده از زنجبیل و سایر مواد قرار می‌دهند که از جمله خوراکی‌های بسیار خوش طعم و پرطرفدار در کشور چین و سایرکشور‌های آسیای شرقی است؛  در کشور چین در این شب مردم از معابد باستانی و آرامگاه‌های اجداد خود دیدن می‌کنند و یاد آن‌ها را گرامی می‌دارند.

انقلاب زمستانی درکشور‌های اسکاندیناوی

جشن یول Yule یکی از مشهورترین جشن‌های فصل زمستان در کشور‌های نیمکره شمالی است؛ این جشن درواپسین روز‌های قبل از شروع سال نو برگزار می‌شود و بنا بر آمار‌ها در بسیاری از کشور‌های شمال قاره اروپا همه ساله این شب گرامی داشته می‌شود.


اهالی کشور‌های اسکاندیناوی ازجمله سوئد، نروژ، آلمان و فنلاند در این شب لباس‌های سنتی و باستانی خود را می‌پوشند و به جمع آوری گل و شیرینی و هدیه دادن به همدیگر به ویژه کودکان می‌پردازند.  اسکاندیناویایی‌های باستان اعتقاد داشتند گرفتن جشن در این شب سبب حرارت و گرمی و مقاومت در برابر سرمای زمستان می‌شود.
منبع: spacetourismguide
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار