قائم مقام رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور گفت: موضوع مناسب سازی شهری، نقش محوری در حقوق شهروندی ایفا می‌کند.

مناسب سازی شهری، حق مسلم همه‌ی شهروندان جامعه/ مناسب سازی شهری یعنی حق شهروندیبه گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، سیدحسین خادم الحسینی قائم مقام رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور در اختتامیه نخستین جشنواره ملی کاریکاتور معلولین در مشهد گفت: موضوع مناسب سازی به عنوان یک حق در بین عموم مردم قرار دارد، چرا که تحرک حق عمومی شهر است.

وی افزود: مناسب سازی بیشتر از آن که معطل اعتبارات مالی باشد، بیشتر معطل اقدامات فرهنکی است.

خادم الحسینی تصریح کرد: اصلاح قانون جامع حمایت از حقوق معلولان، در قانون پیشین، ماده دو بود که مناسب سازی را بیان می‌کرد که اکنون به جای این بند، فصل مناسب سازی آمده است.

وی با اشاره به اینکه جلسه مقدماتی تدوین آئین نامه تمام شده اظهار داشت: مهمترین فصل آئین نامه ضمانت اجرایی است و حق مطالبه‌ای برای آحاد جامعه و نه فقط معلولان در مناسب سازی دیده شده است.

قائم مقام رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور ادامه داد: برای اولین بار در کنار مناسب سازی، دسترس پذیری را نیز ذکر کرده ایم و این آئین نامه جامع الطراف است و اکثر شکاف‌ها در این آئین نامه دیده شده است.

وی گفت: وظایف شهرداری‌ها نیز در خصوص مناسب سازی تدوین شده که این از طرف ستاد نظارت، در صورت تخلف در دادن پروانه به ساختمان‌ها وفضا‌های شهری نامناسب پیگیری حقوقی خواهد شد.

خادم الحسینی افزود: متاسفانه مهندسان ما آگاهی از قواعد و ضوابط دسترس پذیری ندارند و همچنان شاهد این هستیم که مهندسان هنوز اطلاعی از مناسب سازی ندارند و در ضوابط آئین نامه این موضوع دیده شده است.

وی ادامه داد: بسیاری از دستگاه‌های اجرایی وظایف خود را در این امر نمی‌دانند و هر روز موانع را می‌آفرینند؛ برای مثال، چون پلیس راهور توانایی مقابله با موتور سیکلت‌هایی که در پیاده رو‌ها می‌روند را ندارند، میله‌هایی در ورودی پیاده رو‌ها زده اند که این برای معلولان به خصوص دارای ویلچر مشکل ایجا‌د می‌کند.

قائم مقام رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور تصریح کرد: سامانه‌ای طراحی شده که این سامانه مصوبات را در سطح هر شهرستان پیگیری خواهد کرد که این سامانه تا پایان سال به بهره برداری خواهد رسید؛ همچنین اپلیکیشن رهیاب ویژه معلولان ایجاد شده که معلولان بتوانند مسیر‌های عبور و مرور خود را از روی نقشه انتخاب کنند تا شاید با مشکلات کمتری مواجه باشند.

در پایان مراسم اختتامیه نخستین جشنواره ملی کاریکاتور معلولین از ۱۸۰ اثر ارسالی به این جشنواره در دو بخش افراد دارای معلولیت و افراد غیر معلولیت قدر دانی شد.
افراد برگزیده بدون معلولیت به ترتیب از اول تا سوم: مهدی عزیزی از گلستان، ژاله یوسفی نژاد از سنندج و ایمان نوری نجفی از تهران؛ افراد برگزیده دارای معلولیت به ترتیب از اول تا سوم: آسیه خلیلی از اصفهان، فاطمه جهان تیغ از سمنان و معصومه رحیمی از تهران و همچنین از منتخب مشهدی فتانه پورات از اعضای کاروان پاراآسیایی جاکارتا ۲۰۱۸ و برگزید ه.‌ی کاریکاتور جشنواره از مشهد تقدیر و قدردانی شد.
 
در انتهای این  مراسم تئاتر خیابانی با محوریت محدودیت های یک معلول در فضای نامناسب شهری برای حاضران به نمایش گذاشته شد و پس از آن حاضران در جلسه از نمایشگاه کاریکاتور حق دسترسی عادلانه واقع در چهارسوق کوهسنگی مشهد، سالن استاد سلطان علی مشهدی بازدید کردند.

انتهای پیام//آ. ف


مناسب سازی شهری، معطل اقدامت فرهنگی است تا اعتبارات مالی

برچسب ها: معلولان ، بهزیستی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.