نخستین جشنواره ملی کاریکاتور معلولین با عنوان شهرمن، شهر مناسب همه در مشهد به کار خود پایان داد.

اختتامیه نخستین جشنواره ملی کاریکاتور معلولین در مشهدبه گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، مسعود فیروزی معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی در اختتامیه نخستین جشنواره ملی کاریکاتور معلولین در مشهد گفت: دیر زمانی نیست که نگاه به افراد دارای معلولیت، یک نگاه اجتماعی شده و از دوران انزوا به دوران حضور اجتماعی افراد معلول در جامعه شده است.

وی افزود: ما نباید از اکوسیستم اجتماعی غافل باشیم و این اکوسیستم سامانه‌ی اجتماعی و زیستی است که هیچ نوعی از انسان را نمیتوان از آن حذف نمود.

وی ادامه داد: اگر بی توجهی نسبت به افراد دارای معلولیت اتفاق بیفتد، به اکوسیستم اجتماعی و زیستی زندگی خود خیانت کرده ایم.

فیروزی افزود: سال ۱۹۸۶ مقاله‌ای تحت عنوان سقف شیشه‌ای در یک مجله معتبر چاپ شد که به موضوع مدیریت زنان اشاره و بیان داشت که زنان باید در تمام مراحل رشد کنند و این مقاله اذعان کر‌د که زنان به خصوص در ایالات متحده آمریکا تا حدی توانایی پیشرفت دارند و بعد از آن مثل یک سقف شیشه‌ای نامرئی بالای سر آنان قرار داردکه امکان بیشتر نیست، واین سقف شیشه‌ای روی سر معلولان است و اولین کسانی که باید بشکنند این سقف را خود افراد دارای معلولیت و گروه‌های مردم نهاد است.

وی با بیان اینکه وقتی بحث مناسب سازی را می‌گوییم، صحبت حق مسلم است؛ معلولان با ده‌ها هزار معایب در فضا‌های شهری مواجه هستند که توانایی استفاده از آن را ندارند، گفت: اگر امروز حضور افراد معلول در جامعه بیان می‌شود، اگر زیر ساخت‌ها مناسب سازی نشوند، فقط شعار داده ایم.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی ادامه داد: ایجاد مطالبه افراد دارای معلولیت، با ایجاد یک گفتمان در بین افراد دارای مسئولیت و استفاده از افراد دارای محبوبیت می‌تواند در فرهنگ سازی جامعه برای پیشبرد مناسب سازی زیر ساخت‌ها برای معلولان موثر باشد.

او عنوان کرد: طبق تحقیقات انجام گرفته مناسب سازی فضا‌های مختلف شهری برای همه‌ی افراد فقط یک درصد به هزینه‌های ساختمانی اضافه می‌کند، اما این یک درصد برای افراد دارای معلولیت می‌تواند بسیار مفید باشد.

انتهای پیام// آ. ف


مناسب سازی فضا‌های مختلف شهری فقط یک درصد به هزینه‌های ساختمانی اضافه می‌کند

برچسب ها: بهزیستی ، معلولان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.