مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان از جمع آوری و کشف ۳۰۰ تله زنده گیری هوبره در دشت‌های ایرانشهر ودلگان خبر داد.

وحید پورمردان مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان درگفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، گفت :ماموران یگان حفاظت محیط زیست شهرستان ایرانشهر طی گشت و کنترل مداوم حوزه استحفاظی این شهرستان و شهرستان دلگان بیش از ۳۰۰ تله زنده گیری پرنده هوبره را از سطح دشت‌های این دو شهرستان جمع آوری کردند.

پورمردان افزود: هوبره، پرنده زیبا متعلق به راسته درناسانان و تیره هوبره می‌باشد که شیوخ عرب علاقه بسیار زیادی به شکار این پرنده توسط باز‌های شکاری خود دارند. اعراب حوزه خلیج فارس از هوبره بعنوان طعمه باز‌های شکاری خود در مسابقات شکار استفاده می‌کنند. به همین واسطه نیز حاضرند برای انتقال این پرنده نادر به کشورشان آن هم به صورت قاچاق هزینه‌های هنگفتی به دلالان و قاچاقچیان هوبره بپردازند.

وی ادامه داد: هر ساله تعدادی از واسطه گران با حضور در منطقه و پرداخت مبلغ بسیار اندک، بومیان محلی استان که از نظر معیشتی به سختی روزگار می‌گذرانند را ترغیب به زنده گیری هوبره می‌نمایند و پس از زنده گیری این واسطه گران با سود هنگفت اقدام به قاچاق این پرندگان به کشور‌های حوزه خلیج فارس می‌کنند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان افزود: متأسفانه، در سال‌های اخیر به دلیل تخریب و کاهش زیستگاه طبیعی و شکار غیرمجاز، جمعیت این پرنده زیبا کاهش زیادی یافته و به همین دلیل در فهرست گونه‌های آسیب پذیر (VU) و در طبقه تهدید شده اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) قرارگرفته است.

وی افزود: شورای عالی سازمان حفاظت محیط زیست به دلیل وجود تهدید‌های جدی در زمینه انقراض این پرنده، برای شکار غیرقانونی هر قطعه از این پرنده حمایت شده بین‌المللی، ۲۰۰ میلیون ریال جریمه نقدی در نظر گرفته است.

پورمردان در پایان گفت: پیشگیری از شکار حیات وحش بخصوص هوبره تنها با آموزش جوامع محلی و آشنایی آن‌ها با لزوم حفاظت از گونه‌های حیات وحش امکان پذیر است در همین راستا برنامه‌های آموزش متنوعی در سطح استان و بویژه در زیستگاه‌های هوبره توسط کارشناسان مجموعه محیط زیست استان انجام می‌شود تا سهم مشارکت و احساس مسئولیت مردم در قبال حمایت و حفاظت از حیات وحش منحصر به فرد در استان افزایش یابد.

 

انتهای پیام/پ

جمع آوری تله های زنده گیری هوبره در دشت‌های جنوب سیستان وبلوچستان

برچسب ها: محیط زیست ، حیات وحش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار