به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، دکتر علی عسکری رئیس رسانه ملی در اولین همایش پژوهشی اخلاق و رسانه درباره جایگاه اخلاق در جامعه بیان کرد: اخلاق در همه جوامع فوق العاده با اهمیت است و رسول مکرم اسلام هم یکی از رسالتهای خود را تبیین اخلاق در جامعه بر شمردند. رسولان الهی هریک برای ایجاد جامعه اخلاقی تلاش کردند. امروز هم به دلیل پیچیدگی و وسعت جوامع و ارتباطات جهانی باید به ترویج اخلاق کریمه بیشتر توجه شود.
رئیس رسانه ملی اظهار کرد: درباره اخلاق در رسانه، هم در جوامع اسلامی و هم کشورهای غربی نظریهها و مقالات متعددی منتشر شده است. آنچه امروز من در اینجا بر آن تاکید دارم مدیریت راهبردی و مدیریت بر رسانه است. یک بحث علمی در دانشگاه صدا و سیما در سالهای اخیر انجام شده و نشان داده که همه پژوهشهای منتشر شده در راستای رسانه، بر مدیریت مرسوم راهبردی و تعالی سازمانی و مدیریت مالی و رسانهای بر رسانهها تاکید داشته اند.
علی عسکری عنوان کرد: تکامل اجتماعی و هدایت انسانی بر پایه اخلاق استوار است و اصول اخلاقی هم در رسانه دو بعد مدیریت راهبردی بر رسانه ها و دانش مدیریت بر رسانه ها را شامل می شود. باید به این نکته توجه کنید که بروز اخلاق در یک سیستم و سازمان ناشی از مدیریت عمومی است؛ اما تعریف امروزی مدیریت رسانه صرفا به موضوع مدیریت بر اقتصاد که تعریف تجاری و اقتصادی غیر بومی است، تشبیه میشود.
وی با بیان اینکه تعریف صرفاً تجاری و صنعتی برای رسانهها در فرهنگ اسلامی - ایرانی ما جای شبهه دارد و ما آن را بر نمیتابیم، تشریح کرد: ما مطالعاتی را در دانشگاه صدا و سیما آغاز کردیم و نتایج آن هم به چاپ رسید و رویکردهای برنامه ریزی برای رسانهها و تبیین جایگاه اخلاق در این حوزه مورد بررسی قرار گرفت. چکیده این تحقیق و پژوهش نشان میداد انسان به عنوان یک عنصر با اهمیت در همه رسانهها است و اساسا رسانهها یکپدیده شدیداً انسان گونه هستند و متفاوت با شرکتهای صنعتی و تجاری تعریف میشوند.
رئیس سازمان صدا و سیما ادامه داد: رسانه پدیده ای است انسان واره و نه یک سازمان صنعتی یا تجاری. رسانه دارای ایدئولوژی است و تفاوت ماهوی ما و غرب از اینجا آغاز میشود و همین موضوع تفاوت اساسی ما با غربیهاست.
وی با اشاره به این موضوع که در گذشته و از بدو تاریخ و حضرت آدم انسان یک رسانه بود، گفت: همه رسولان و صالحان، رسانههای جامعه خود بودند و پیام الهی را در میان امت خود منتشر میکردند. وقتی هم رسانههای جمعی خلق شدند، باز انسان محور آن قرار گرفت. اگر تعریف ما از رسانه در طراز جمهوری اسلامی کامل شود، رسانه از مدیریت تجاری خارج و به یک مدیریت اخلاقی وارد میشود. با این تعریف دو محور اصلی اخلاق در رسانه را تشکیل میدهد که شامل ابعاد درونی و ابعاد محیطی رسانه میشود و اخلاق در این دو حیطه قابل بحث است.
رئیس سازمان صدا و سیما عنوان کرد: اخلاق درونی یعنی همانند یک انسان که نیاز به خودسازی و تعالی دارد، رسانه هم باید از درون خودسازی و خودپروری انجام دهد و اول مکارم اخلاقی در درون خودش شکل بگیرد. یعنی همه مدیران اجرایی و خالقان یک پیام باید اخلاقی شوند. به طوری که نویسندگان، تهیه کنندگان و هنرمندان در درونشان اخلاق فاضله شکل بگیرد. اگر این اتفاق افتاد، موجی برای انتشار اخلاق فاضله در جامعه ایجاد میشود.
دکتر علی عسکری تصریح کرد: دشمنان ما چندین شبکه فارسی زبان را راه انداخته اند و برنامه پخش میکنند. آنها فاقد هرگونه اخلاق درونی و کارکردی هستند و هدفشان تخریب دین و تحمیل فساد بر جامعه اسلامی ایران است.
وی ادامه داد: مالک اینترنت کیست؟ آمریکا؛ کلید طلایی آن هم در دست ترامپ رئیس جمهور این کشور است. آنها فرهنگ خودشان را روانه جوامع مختلف میکنند. اینترنت امروز تخریب کننده اخلاق و هویت همه جوامع با اخلاق شده و طبق آمارهای مستند، هفتاد درصد اینترنت را محتواهای مستهجن و پورنوگرافی تشکیل میدهد که بیشترین اثر را برای کشاندن انسانها به اخلاق حیوانی دارد. اگر این محتواها را از اینترنت حذف کنیم، آنها دیگر نمیتوانند به حیات خود ادامه دهند؛ رهبر معظم انقلاب در همین ارتباط گفتند که این فضا قتلگاه جوانان ما شده است. به همین جهت ما باید بتوانیم شبکه ملی اطلاعات را راه اندازی کنیم تا از اخلاق صیانت بشود. ۸۰ درصد مردم آمریکا در سالهای دور به رسانههای خود اعتماد داشتند، اما حدود ۶۰ درصد مردم آمریکا در نظرسنجی سال ۲۰۱۰ به رسانههای خود بی اعتماد شدهاند و چه بسا امروز بیشتر هم شده باشد.این به دلیل فطرت پاک انسانهاست.
علی عسکری همچنین بیان کرد: طبق فرمایشات رهبری در دیدار اخیرشان با اصحاب تلویزیون جنگ نرم غیر قابل انکار است و ما در وسط جنگ نرم قرار گرفته ایم. تهدیدات جامعه ما امروز رسانه پایه شده است. اگر دشمن در زمینه اقتصاد با ما وارد جنگ شده همزمان در حوزه رسانه ای هم وارد میدان شده و همه تجهیزات و عوامل خود را بسیج کرده است.
رئیس رسانه ملی سپس با اشاره به اقدامات صداوسیما در حوزه تنظیم مقررات انتشار صوت و تصویر در فضای مجازی گفت: سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی به فرموده رهبر معظم انقلاب برای اصلاح فرآیند محتوای صوتی و تصویری در فضای مجازی تشکیل شده است تا بتوان مصرف داخلی مردم در بهره مندی از این فضا را بالا برد و آن را رشد داد.
وی در پایان اظهار داشت: سازمان صدا و سیما تلاش میکند با قامت بلند برای حفظ منافع ایران و پیشرفت و عظمت جمهوری اسلامی زیر سایه مقام ولایت نهایت توان خود را به کار گیرد.
انتهای پیام/