با حضور رئیس رسانه ملی؛

همایش پژوهشی «اخلاق و رسانه» برگزار شد

اولین همایش پژوهشی «اخلاق و رسانه» در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شد.

آغاز همایش پژوهشی «اخلاق و رسانه» با حضور رئیس سازمان صدا و سیمابه گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، اولین همایش علمی پژوهشی اخلاق و رسانه، امروز صبح چهارشنبه ۲۱ آذر ماه با حضور عبدالعلی علی عسکری ریاست سازمان صدا و سیما، رمضانعلی موسوی مقدم قائم مقام رئیس سازمان صدا و سیما و همچنین علیرضا اعرافی ریاست حوزه‌های علمیه کشور در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شد.

در این همایش که با حضور اساتید دانشگاهی و حوزوی برگزار شد، دکتر حسین رضی معاون پژوهش و نظارت سازمان صدا و سیما اظهار کرد: همه رسانه‌ها در چارچوب کار خود ملزم به رعایت اخلاق هستند و در ضرورت وجود این همایش همین نکته کافی است که دین مبین اسلام برای تبیین اخلاق و رسول گرامی اسلام هم به عنوان شاخص‌ترین چهره این عرصه در جهان شناخته می‌شوند.

وی با بیان اینکه رسانه ملی در جهت گسترش اخلاق اسلامی برنامه‌های مختلفی را در شبکه‌های گوناگون تولید کرده است، بیان کرد: رسانه ملی و برنامه‌های تولیدی آن در حال حاضر جزو پاک‌ترین رسانه‌های جهان به شمار می‌رود که جوامع مختلف اسلامی و غیر اسلامی با خیالی آسوده به آن اعتماد دارند.

رضی ادامه داد: امیدواریم این همایش زمینه ساز رشد علمی و عملی اخلاق رسانه ای در حوزه‌های مختلف رسانه شود و بتوان نگاه همه رسانه‌ها را به این موضوع با اهمیت معطوف کرد.

وی تصریح کرد: آگاه سازی جامعه علمی، دانشگاهی و حوزوی از آسیب‌های اخلاقی که می‌تواند حوزه رسانه در ابعاد مختلف را تهدید کند، از هدف‌های این همایش بود که با کتاب‌ها و پژوهش‌های منتشر شده در این همایش می‌تواند بسیار کاربردی باشد.

وی در پایان درباره استقبال جامعه علمی کشور از این همایش گفت: ۳۵۰ چکیده مقاله به این همایش ارسال شد که ۱۵۰ مقاله پذیرفته و به چاپ رسیدند و امیدواریم منشأ آثار و برکات برای جامعه علمی و اخلاقی کشور باشد.

در ادامه این همایش کلیپ سخنرانی رهبر انقلاب در مجمع عمومی سازمان ملل درباره جنایات قدرت‌های سلطه گر و عدم پایبندی آنان به اخلاق پخش شد.

در ادامه، دکتر علی عسکری رئیس رسانه ملی درباره جایگاه اخلاق در جامعه و رسانه صحبت کرد. متن کامل این سخنرانی را اینجا بخوانید.

علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور در این همایش با بیان اینکه امروز شاهد جمع شدن سه ضلع رسانه، حوزه و دانشگاه برای تبیین جایگاه اخلاق در جامعه هستیم، اظهار کرد: بحث اخلاق در اسلام به اندازه ای مورد توجه قرار دارد که بخش مهمی از رسالت پیامبر گرامی اسلام به این موضوع اختصاص داده شد.

وی عنوان کرد: اهمیت بحث اخلاق در جوامع بشری به اندازه ای نمود پیدا کرده است که بسیاری از کشور‌های پیشرفته در جهان هم به سراغ آن رفته اند و هزینه‌های بسیاری برای ترویج اخلاق در جامعه خود می‌پردازند.

اعرافی تصریح کرد: رسانه‌های جمعی از جمله صدا و سیما نقش پررنگی را در شکل دهی اخلاق در میان مردم دارند و همانطور که امروز به کمک معاونت پژوهشی و اسلامی سازمان صدا و سیما شاهد توجه به این موضوع هستیم، همه‌ دستگاه‌های کشور باید در این زمینه تلاش کنند.

وی ادامه داد: نگاه جمهوری اسلامی به اخلاق مشابه احکام الهی در این زمینه است و جامع ایرانی اسلامی باید در زمینه اخلاق پیشتاز جهان باشد.

رئیس حوزه‌های علمیه کشور همچنین اظهار داشت: نکته قابل توجهی که می‌توان به آن اشاره کرد این است که برای ترویج اخلاق و نکات اخلاقی باید به گنجینه‌های عظیم دینی رجوع کرد؛ زیرا ریشه همه امور به انسان و برنامه زندگی وحی شده از جانب پروردگار باز می‌گردد. این به این معناست که تقلید کورکورانه از غرب نمی‌تواند باعث رشد کشور چه در زمینه اخلاقی و چه در زمینه‌های دیگر شود.

وی در پایان با اشاره به تولیدات رسانه ملی در زمینه برنامه‌های اخلاقی و معارفی تصریح کرد: خوشبختانه صدا و سیما تلاش‌های قابل توجهی در این زمینه انجام داده است، اما همه‌ی دستگاه‌های کشور موظف هستند تا در زمینه فرهنگ و اخلاق کشور کار‌های خداپسندانه و با خلوص نیت انجام دهند.

انتهای پیام /

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.