مدیرکل میراث فرهنگی استان زنجان گفت: با انتقال امانی و موقت بخشی از دست آورد کاوش‌های باستان­شناسی معدن نمک چهرآباد، آلمان و اتریشی­ها میزبان دستآورد‌های تاریخ و تمدن زنجان خواهند بود.

آلمان و اتريش ميزبان دستآوردهای تاريخی زنجانبه گزارشگروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، یحیی رحمتی مدیرکل میراث فرهنگی استان زنجان گفت :با انتقال بخشی از اشیاء مطالعاتی حاصل از چند فصل کاوش­های مشترک هیئت ایرانی-آلمانی در معدن نمک بخش‌هایی از فرهنگ و تمدن ایران پیش و پس از اسلام و مدارکی از معدنکاوی کهن ایرانی در تعدادی از موزه­های اروپا به نمایش درخواهند آمد.
 
رحمتی افزود: مطابق با تفاهمنامه امضا شده بین اداره کل میراث فرهنگی زنجان، موزه ملی، موزه معدن بوخوم، موزه فرانکفورت و موزه تاریخ طبیعی وین، مقررگردیده تا بخشی از اشیای مطالعاتی معدن نمک شامل قطعات سفال، فلز، پارچه، چرم، یافته­های گیاهی و جانوری جهت برگزاری نمایشگاه به آلمان انتقال یابد. 
 
وی ادامه داد:یافته­ های مذکور مربوط به دوره هخامنشی، ساسانی دوران میانی و متاخر اسلامی بوده و در موزه­های بوخوم، فرانکفورت و موزه وین از سال میلادی آینده به نمایش گذاشته خواهند شد. همچنین بر اساس مذاکرات به عمل آمده تصمیم بر آن است تا پس از انجام مراحل اداری مابین موزه­های آلمانی و اتریشی، بخشی از اشیای مکشوفه از معدن نمک هالشتات اتریش نیزکه تقریباً همزمان با دوران پیش از اسلام معدن چهراباد است، جهت نمایش موقت به موزه زنجان منتقل شوند.
 
گفتنی است: یافته­ های معدن نمک پس از نمایش در نمایشگاه‌های آلمان واتریش، ابتدا به نمایشگاهی در موزه ملی منتقل شده و پس از نمایش در تهران به موزه ذوالفقاری زنجان بازگشت داده خواهند شد.
 
انتهای پیام/ن 
 

آلمان و اتريش ميزبان   میراث فرهنگی زنجان

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.