رئیس سازمان نظام دامپزشکی مطرح کرد؛

پیشنهاد بیمه سلامت دام‌ کماکان روی میز است

صفری گفت: با وجود آنکه بیمه سلامت دام نیازمند اختصاص منابع مالی قابل توجهی است، این طرح کماکان در وزارت جهاد مانده است.

پیشنهاد بیمه سلامت دام‌ کماکان روی میز است به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،محمد رضا صفری رئیس سازمان نظام دامپزشکی در نشست خبری امروز با اشاره به اینکه تعرفه خدمات دامپزشکی با خدمات ارائه شده تناسبی ندارد، اظهار کرد: با توجه به ثبات نرخ تعرفه طی چند سال اخیر پیشنهاد داده ایم که خدمات دامپزشکی برابر با تورم امسال افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه نرخ تعرفه توسط وزیر جهاد کشاورزی ابلاغ می شود، افزود: براین اساس حقوق بهره بردار و دامپزشک، هر 2 در تعرفه دیده می شود.

صفری ادامه داد: دامداران برای دام های سنگین‌ و سبک خود همانند بیمه انسان ها نیازمند خدمات بیمه ای هستند تا آنها را در تامین هزینه ها حمایت کنند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه پیشنهاد بیمه سلامت دام کماکان روی میز است، بیان کرد: با وجود آنکه این طرح چند سالی است که در وزارت جهاد مطرح شده است و همواره در برنامه ششم توسعه پیشنهاد شده، اما به دلیل کمبود اعتبار تاکنون اجرایی نشده است.

دانشجو دکتری دامپزشکی بیش از حد ظرفیت جذب می شود

وی با اشاره به اینکه جذب بیش از حد دانشجو توسط دانشگاه آزاد یکی از معضلات جدی پیش روی ما به شمار می‌رود، بیان کرد: همچنین بسیاری از واحد‌های دانشگاه آزاد و چند واحد دولتی فاقد صلاحیت، چندین برابر بیش از ظرفیت دانشجو پذیرش کردند که این امر بدان معناست که هیچ استانداردی در آن جا رعایت نمی‌شود.

وی افزود: اگرچه پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی به وزارت علوم و سازمان سنجش برای سال جاری پذیرش ۶۱۰ دانشجوی در واحد‌های دامپزشکی مقطع دکتری بود، اما برآورد می‌شود هزار دانشجو در دانشگاه‌های دولتی و ۴ هزار نفر در دانشگاه‌های آزاد جذب شده باشند که این امر اجحاف بزرگی در حق دانشجویان است چرا که برای این تعداد افراد بازار کار وجود ندارد.

به گفته صفری، در سال‌های ۹۴ و ۹۵ به پنج واحد دانشگاهی در سطح دکتری اجازه تاسیس داده نشده است که انتظار می‌رود با همکاری وزارت علوم واحد‌های فاقد صلاحیت تعریف شده با یکدیگر ادغام شوند.

رئیس سازمان نظام دامپزشکی با اشاره به اینکه قرار نیست مشکلات اقتصادی کشور از جیب دانشجویان مرتفع گردد، بیان کرد: با توجه به آنکه برای این تعداد دانشجو مقطع دکتری دامپزشکی بازار کار وجود ندارد، انتظار می‌رود که وزارت علوم برخورد قاطع و جدی با دانشگاه‌ها داشته باشد.

وی ادامه داد: اگر قرار باشد دانشجویان فارغ التحصیل مقطع دکتری دامپزشکی به کشور‌های پیرامون برای بازار کار بروند، مستلزم این کار تربیت نیروی‌های با کیفیت است.

چهارمین دوره انتخابات شورای نظام دامپزشکی جمعه هفته جاری برگزار می‌شود

صفری در بخش دیگر سخنان خود تعداد اعضای کنونی سازمان نظام دامپزشکی را ۳۸ هزار نفر اعلام کرد و گفت: سازمان نظام دامپزشکی در ۱۸ آبان سال ۷۶ تاسیس شد که در آن زمان تنها ۱۰ هزار نفر اعم از دامپزشک و ... عضو این سازمان بودند در حالیکه طی این مدت ۲۰ سال جمعیت سازمان ۴ برابر رشد داشته است.

وبه گفته وی استان تهران با ۵ هزار و ۸۷۳ نفر بیشترین تعداد دامپزشک و استان هرمزگان با ۲۴۳ نفر کمترین تعداد را به خود اختصاص داده است.

این مقام مسئول ادامه داد: در سال‌های اخیر قانون جامع دامپروری و افزایش بهره وری به تصویب رسید که براین اساس صدور متولی پروانه‌های صنفی دامپزشکی از جمله کلینیک، داروخانه، شرکت‌های فنی و تخصصی و بیمارستان دامپزشکی به سازمان نظام دامپزشکی محول شد.

رئیس سازمان نظام دامپزشکی با اشاره به اینکه صدور پروانه‌های دامپروری به صورت الکترونیکی انجام می‌شود، بیان کرد: با صدور پروانه‌های الکترونیکی دامپزشکی در دو سال گذشته علاوه بر افزایش سرعت عمل، نظارت بر صدور پروانه افزایش می‌یابد.

وی آمار خدمات درمانی دامپزشکی را ۵ هزار و ۵۰۰ واحد اعلام کرد و افزود: براین اساس ۲ هزار داروخانه، ۳۰۰ واحد آزمایشگاهی، هزار واحد مرکز واکسیناسیون و بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ واحد صنفی اعم از کلینیک، داروخانه و بیمارستان صدور و یا تمدید پروانه شده است.

صفری با اشاره به اینکه تا کنون ۱۹ کنگره علمی دامپزشکی با ماهیت بین المللی در کشور برگزار شده است، بیان کرد: بیستمین کنگره در ابتدای بهمن ماه سال جاری برگزار می‌شود.

به گفته وی از سال ۸۷ تا کنون ۱۷۱۰ دوره آموزشی برگزار کردیم که ۶۱ هزار و ۴۰۳ نفر از اعضا در این دوره آموزشی شرکت کرده اند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در برنامه ششم توسعه چند حکم مهم گرفته ایم، گفت: براساس قانون برنامه ششم توسعه مسئولیت تمام زنجیره تولید سلامت غذا، به کارگیری شرکت‌های ممیزی و غیر رسمی تولید واکسن و دارو، بیمه مسئولیت حرفه‌ای به سازمان نظام دامپزشکی محول شد.

وی از برگزاری چهارمین دوره انتخابات شورای استانی نظام دامپزشکی خبر داد و افزود: چهارمین دوره انتخابات دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران در تاریخ ۲۳ آذر ماه برگزار می‌شود که براساس قوانین، چگونگی انتخابات، شرایط کاندید‌ها و انتخاب شدگان را بر اساس دستورالعمل‌ها اعلام کردیم و بدین منظور مقدمات کار تا شهریور توسط استان‌ها آماده شد.

رئیس سازمان نظام دامپزشکی ادامه داد: در چهارمین دوره انتخابات ۷۹۸ نفر در کل کشور به عنوان نامزد ثبت نام کرده اند که از این تعداد ۳۰ نفر انصراف داده و ۷۲ نفر احراز صلاحیت نشده اند از اینرو در مجموع ۶۹۶ نفر در انتخابات شرکت می‌کنند.

صفری در پایان با اشاره به اینکه چهارمین دوره انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود، تصریح کرد: در چهارمین دوره انتخابات، ۹۲ صندوق اخذ رای الکترونیک و ۶۶ دستگاه ثبت هویت در کشور وجود دارد که براین اساس هیچ فردی نمی‌تواند دوبار رای دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار