به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ؛ احمد اسکندری نسب مدیرکل آموزش و پرورش کرمان در آیین هفته نکوداشت مدارس و مراکز غیردولتی با حضور مدیرکل مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش افزود: بیش از 166 هزار و 246 دانش آموز در مدارس و مراکز غیردولتی استان کرمان مشغول به تحصیل هستند.
وی با بیان اینکه حدود 20 واحد آموزشی در استان کرمان در سال تحصیلی 98 - 97 در قالب 280 باب کلاس درس در بخش غیر دولتی ساخته شده و در اختیار دانش آموزان قرار گرفته است تصریح کرد: تاکنون بیش از 15 هزار نفر در مدارس غیردولتی این استان مشغول به کار شده اند.
اسکندری نسب با اشاره به اینکه در استان کرمان یک هزار و 983 مرکز پیش دبستانی غیردولتی بیش از 48 هزار و 453 نوآموز را تحت پوشش خود قرار داده است گفت: موسسان مدارس غیردولتی بازوان توانمند آموزش و پرورش در امر تعلیم و تربیت هستند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان از فعالیت 960 مدرسه غیردولتی در این استان خبر داد و خاطرنشان کرد: حدود 109 هزار و 550 دانش آموز در مدارس غیردولتی کرمان در حال تحصیل هستند.
وی گفت: هشت هزار و 243 دانش آموز در مراکز آموزش از راه دور در قالب 94 مرکز آموزش در استان کرمان فعالیت می کنند.
اسکندری نسب گفت: 109 مدرسه در استان کرمان با عنوان مدارس حمایتی طرح خرید خدمات آموزشی بیش از 13 هزار و 283 دانش آموز را تحت پوشش قرار داده اند و در راستای امر تعلیم و تربیت در حال فعالیت هستند.
محمد محسن بیگی نیز در آیین هفته نکوداشت مدارس و مراکز غیردولتی استان کرمان با اشاره به اهداف تاسیس مدارس غیردولتی افزود: سال 1367 اولین قانون مدارس غیردولتی تصویب و ابلاغ شد و از سال 1368 اولین مدارس غیردولتی در کشور آغاز به کار کرد.
وی با بیان اینکه بر اساس سند توسعه ششم کشور در حوزه گسترش مدارس غیردولتی و مشارکت های مردمی باید تا پایان برنامه ششم 15 درصد دانش آموزان کشور تحت پوشش مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکت های مردمی قرار بگیرند، افزود: تنها راه توفیقات دولت و نظام جمهوری اسلامی در حوزه تعلیم و تربیت، حمایت از بخش خصوصی و غیردولتی است.
محسن بیگی اظهار داشت: دولت با تمام توان و با قاطعیت از بخش غیردولتی حمایت می کند.
مدیرکل مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش گفت: از ابتدای دولت تدبیر و امید 2 هزار کلاس درس در بخش غیر دولتی در اختیار دانش آموزان کشور قرار گرفته است.
وی توسعه هنرستان های غیردولتی را لازم و ضروری دانست و گفت: باید مدارس غیردولتی در راستای توسعه آموزش های مهارتی قدم بردارند و دانش آموزانی ماهر و کار آشنا تربیت کنند تا بتوانند در آینده نظام مقدس جمهوری اسلامی نقش آفرینی کنند.
محسن بیگی با اشاره به اینکه بیش از 330 هزار دانش آموز در مدارس حمایتی طرح خرید خدمات آموزشی در حال تحصیل هستند، گفت: در مجموع بیش از یک میلیون و 800 هزار دانش آموز کشور در مدارس حمایتی و غیردولتی تعلیم و تربیت را فرا می گیرند.
وی با بیان اینکه بیش از 15 هزار مدرسه غیردولتی در کشور در حال فعالیت است گفت: فلسفه اساسی تاسیس مدارس غیردولتی تنوع بخشی به روش های تعلیم و تربیت است.
مدیرکل مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه مصداق بارز مشارکت مردم در امر تعلیم و تربیت مدارس و مراکز غیردولتی هستند، تصریح کرد: در مدارس غیردولتی ارتباط بین خانه و مدرسه بسیار بالا است و والدین در برنامه ریزی های کیفی نیز مشارکت می کنند و مطالبات بیشتری را در امر تعلیم و تربیت فرزندان خود دارند.
محسن بیگی افزود: باید ظرفیت ایجاد کرد تا انسان هایی تحویل جامعه داده شود که مهارت زندگی، آموزش مدیریت و مدیریت بر منابع و خلاقیت را نیز بیاموزند تا در جامعه موثر باشند.
وی با بیان اینکه باید فضایی آماده کرد که مردم در افزایش بهره وری مشارکت بالایی داشته باشند، افزود: وظیفه ما در قبال مدارس و مراکز غیردولتی هدایت، حمایت و نظارت کامل و دقیق است.
مدیرکل مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به این که مدارس غیردولتی موجب شده اند و بیش از 150 هزار نفر نیروی انسانی در آموزش و پرورش صرفه جویی شود، اظهار داشت: مدارس غیر دولتی در راستای ایجاد اشتغال در کشور حرکت می کنند.
محسن بیگی نقش نظارتی را در مدارس و مراکز غیر دولتی بسیار مهم دانست و گفت: زمانی وظیفه هدایتی و حمایتی ما محقق می شود که نظارت ها بر آن کامل و جامع باشد.
وی تقویت شورای هماهنگی موسسان مدارس غیردولتی و دخالت آنان در بحث نظارت را بسیار مهم و ضروری دانست و گفت: بر اساس تکلیف قانونی برای حفظ اعتبار و اعتماد عمومی بر این مجموعه ها باید نقش نظارتی خود را فعال تر کنیم.
محسن بیگی در بخش دیگری از سخنان خود به رعایت اصل ها در کار گروهی اشاره کرد و گفت: در هر مجموعه تیمی باید امنیت روانی وجود داشته باشد و افراد احساس کنند در تیم کاری خود موثر هستند.
مدیرکل مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش برنامه ریزی دقیق در کارها را بسیار مهم و ضروری دانست و افزود: باید در تصمیمات ثبات وجود داشته باشد و اگر در کار گروهی اعتماد متقابل وجود نداشته باشد آن تیم موفق نخواهد شد.
وی بزرگترین ضعف ساختاری در نظام تعلیم و تربیت را نبود ارتباط متقابل این مجموعه با بدنه جامعه دانست و خاطر نشان کرد: معلمان در جامعه گاهی احساس می کنند رها شده هستند و یکی از راه های موثر در موفقیت انگیزه دادن به افراد است.
محسن بیگی گفت: صداقت و روراستی باید در سیستم های مدیریتی و جامعه وجود داشته باشد تا راه را برای رسیدن به اهدافمان نزدیکتر کند.
مدیرکل مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: رهبری تاثیرگذار و شایسته در یک سیستم مدیریتی، مهمترین رکن موفقیت آن مجموعه تیمی است.
مراسم هفته نکوداشت مدارس و مراکز غیردولتی آموزش و پرورش استان کرمان با حضور محمد محسن بیگی مدیرکل مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش، احمد اسکندری نسب مدیر کل آموزش و پرورش استان کرمان و جمعی از مسئولان استانی، اعضای شورای معاونان و مدیران و روسای ادارات نواحی یک و دو، عشایری، استثنایی و حوزه ستادی در محل سالن اجتماعات شهید ایرانمنش اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان برگزار شد.
انتهای پیام/س