سنگ غدد بزاقی به سنگ درون سیستم مجرای غدد بزاقی گفته می‌شود و برآورد شده که شایع‌ترین اختلال عملکردی غدد بزاقی محسوب می‌شود که در زنان نسبت به مردان شایع‌تر است.

دانستنی‌های سلامت؛ سنگ غدد بزاقیبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، رضا کبودخانی متخصص گوش و حلق و بینی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: شایع‌ترین علامتی که بیماران با آن مراجعه می‌کنند، تورم و درد غده مبتلا پس از صرف غذاست؛ اما اگر سنگ‌ها در عمق غده قرار گرفته باشند، امکان دارد بدون علامت باشند و در نهایت بیماران اغلب با عفونت حاد مراجعه می‌کنند.

وی، در خصوص تشخیص این بیماری توضیح داد: تشخیص به وسیله شرح حال بیمار، لمس سنگ به ویژه در مجرای غده تحت فکی و گاهی عکس رادیولوژی امکان پذیر است، همچنین تشخیص در غده بناگوشی اغلب بر اساس شرح حال صورت می‌گیرد، زیرا سنگ‌ها بیشتر کوچک بوده و لمس آن‌ها مشکل است و در رادیولوژی مشخص نمی‌شود، اما سیالو گرافی ممکن است کمک کننده باشد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، هدف از درمان را خارج کردن سنگ اعلام کرد و یادآور شد: گاهی سنگ ممکن است با کمپرس گرم، ماساژ غده و مصرف مایعات از بین برود، اما اغلب برای خارج کردن سنگ، جراحی لازم است.

کبودخانی اضافه کرد: اگر سنگ قابل لمس باشد، این کار از راه دهان و برش روی مجرا انجام می‌شود، اما هنگامی که سنگ درون خود غده باشد یا اینکه درون مجرا مشخص نباشد، خارج کردن غده ضرورت دارد.
انتهای پیام/م

برچسب ها: درمان ، علوم پزشکی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.