معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: در ۸ ماهه نخست امسال تعداد بازرسی‌های ثبت شده از داروخانه‌های استان فارس ۵ هزار و ۳۸۱ مورد بوده است.

بیش از ۵ هزار بازدید از داروخانه‌های استان فارس در سال جاری/ فعالیت  ۷۰۰ داروخانه فعال در فارسبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، محمد جواد خشنود معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در نشست خبری با موضوع نحوه نظارت و توزیع دارو و کشفیات دارو‌های قاچاق، با بیان اینکه فارس جزو کلان منطقه پنج علوم پزشکی محسوب شده و معاونت غذا و دارو شیراز دبیر قطب منطقه پنج است، گفت: تعداد داروسازان در استان فارس حدود هزار و ۲۰۰ نفر است.

وی از فعالیت ۷۰۰ داروخانه فعال در استان خبر داد و افزود: ۴۰۴ شرکت مسئول توزیع این دارو‌ها را بعهده دارند.

خشنود با اشاره به اینکه ۶۰۲ داروخانه در بخش خصوصی به سیستم مکانیزه متصل هستند، ادامه داد: مابقی داروخانه‌ها در بخش دولتی از جمله درمانگاه ها، بیمارستان‌ها و مراکز خیریه دولتی مشغول به فعالیت هستند.

معاونت غذا و دارو علوم پزشکی شیراز با اشاره به بازرسی‌های محسوس، نامحسوس و آیین نامه‌ای و ادواری از داروخانه‌ها و انبار‌های آنها، بیان کرد: بازرسی‌های نامحسوس عمدتا بر اساس شکایت‌های مردمی انجام می‌شود و بازرسی‌های ادواری در داروخانه‌ها ماهانه و در شرکت‌ها به صورت فصلی است.

وی افزود: برخی از بازرسی‌ها نیز بر اساس آشنایی، آموزش و یا الگوبرداری با توجه به عملکرد داروخانه‌ها و شرکت‌ها انجام می‌شود.

خشنود با اشاره به بازرسی‌های داروخانه‌ها گفت: پنج هزار و ۳۸۱ مورد از ابتدای سال تا کنون بازرسی از داروخانه‌ها انجام شده و در بخش غذا نظارت دائمی بوده و ۱۳۷ بازدید از شرکت‌ها انجام شده است.

معاون غذا و دارو علوم پزشکی شیراز با اشاره به آمار بازرسی‌ها و تخلفات تاثیر گذار یا اداری متذکر کرد: ۳۲۴ مورد عدم حضور مسئول فنی، ۱۶۴ نسخه پیچی با عدم حضور فنی، ۱۶۷ عدم نظارت کافی مسئول فنی، ۹ مورد عرضه داروی خارج از فهرست، ۸۸ مورد گران فروشی از تخلفات بوده که ۳۲۲ اخطار کتبی و ۶ مورد معرفی به کمیته صورت گرفته است.

وی با اشاره به عرضه داروی خارج از داروخانه گفت: ۳۸ درصد از دارو‌ها مکمل‌های چاقی، لاغری، ۱۷ و نیم درصد دارو‌های قوای جنسی، ۸ درصد سقط جنین، ۲۱ درصد مخدر، مسکن‌ها ۲ و نیم درصد در سال ۹۴ و ۹۵ با رقم ریالی ۵۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال بوده است.

خشنود تخلفات در شش ماه اول ۹۶ را مبلغ ۳۰ میلیارد ریال و نیمه دوم سال ۹۶ تاکنون یکصد میلیارد ریال خواند و بیان کرد: از این تعداد ۵۰ درصد مکمل ها، ۲۵ درصد مخدرها، سقط جنین ۲ درصد، هورمون‌ها هفت درصد، ۱۳ درصد قوای جنسی، یک درصد مسکن بوده که محصول ۷۰۳ مورد بازرسی بوده که ۱۴ مورد ارجاع به دادگاه و پلمپ، ۵۰۰ مورد اقدام انتظامی صورت گرفته و مابقی در دست اجرا است.

معاون غذا و دارو علوم پزشکی شیراز با تاکید بر اینکه مردم برای تهیه دارو به داروخانه‌ها مراجعه کنند، گفت: ارائه کننده‌های غیرمجاز دارو راه‌های دور زدن قانون را فرا گرفتند، اما قانون شدیدا با این موارد برخورد می‌کنند.

وی یادآور شد: دارو‌های قاچاق، دارو‌های کمیاب نیست، بلکه بیشتر این دارو‌ها به صورت غیرقانونی و دست ساز تولید می‌شوند.

خشنود با اشاره به پرونده داروخانه متخلف بررسی شده در دادگاه ویژه مفسدان اقتصادی، گفت: داروخانه ملزم به داشتن انبار نیست، اما در صورت داشتن انبار داروخانه باید به علوم پزشکی اطلاع دهد.

وی اظهار کرد: در ارتباط با دارو‌های بیماران خاص کمبود دارویی نیست و مشکلی در تامین آن وجود ندارد و در مورد بیماران پیوندی و بیماران ام اس نیز کمبودی در انواع ایرانی و خارجی وجود ندارد و تنها مشکل هزینه پرداختی در نوع خارجی آن است که اگر کمیته علوم پزشکی تشخیص به مصرف داروی خارجی داده شود هزینه پرداخت می‌شود.

معاون غذا و دارو با اشاره به انواع داروی تالاسمی گفت: بیمه‌ها مابه تفاوت داروی خارجی را تقبل نمی‌کنند و در مورد دارو‌های سرطانی به صورت مقطعی دچار کمبود هستیم، ولی نمونه‌های ایرانی تاحدودی وجود دارد و بیمه‌ها سهم نمونه خارجی نیز پذیرفتند.

خشنود افزود: ۳۰۰ نفر در میز خدمت برای ارائه دارو‌ها و تخفیفات برای بیماران صعب علاج و دارو‌های ایرانی مستقر هستند که ماهیانه معادل ۳۰۰ میلیون تومان به بیماران تخفیف داده می‌شود.

وی افزود: ۳۲۱۲۲۲۴۰ تلفن رسیدگی به شکایات از داروخانه ها، ۱۹۰، ۱۴۹۰ و ۱۸۱۹ شماره‌های مرکز اطلاع رسانی دارو‌ها و سموم هستند که مردم می‌توانند به طور شبانه روزی با آن‌ها ارتباط برقرار کنند.
انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.