به مناسبت دیدار شی جین پینگ رئیس جمهور چین از پرتغال، دو کشور توافق نامه همکاری در چارچوب «جاده جدید ابریشم» امضاء کردند.

تقویت همکاری چین و پرتغال از طریق جاده جدید ابریشمبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از رویترز، به مناسبت دیدار شی جین پینگ رئیس جمهور چین از پرتغال، دو کشور توافق نامه همکاری در چارچوب «جاده جدید ابریشم» امضاء کردند.

این توافقنامه پروژه‌ای بزرگ از توسعه روابط زمینی و دریایی بین آسیا، آفریقا و اروپا است. در این دیدار دو روزه که روز چهارشنبه به پایان رسید، به چین اجازه حضور دائمی در پرتغال داده شد، این در حالی است که پکن در بخش‌های مختلف این کشور از جمله بانک و انرژی در این کشور سرمایه گذاری کرده است.

در حالی که شرکای اروپایی لیسبون با احتیاط در قبال سرمایه گذاری‌های چین برخورد می‌کنند، پرتغال از این سرمایه گذاری استقبال کرده است. موقعیت جغرافیایی پرتغال سبب شده است تا این کشور نزدیک‌ترین نقطه برای کشتی‌هایی باشد که از کانال پاناما عبور می‌کنند. در بیانیه مشترک هر دو کشور، بر ادامه تشویق سرمایه گذاری‌های متقابل تاکید شده است.

آنتونیو کاستا نخست وزیر پرتغال تاکید کرد پروتکل توافق درباره جاده جدید ابریشم بخش‌های مختلف از جمله دیجیتال را شامل می‌شود. آژانس توسعه صادرات پرتغال (AICEP) و گروه صادرات-واردات چین (COFCO) که در حال حاضر در زمینه حمل و نقل در پرتغال حضور دارد، در خصوص ساخت مرکز جهانی خدمات مشترک دو کشور در بندر «ماتوسینهوس» در حومه «پورتو»، به توافق دست یافته اند.

از دیگر توافقات می‌توان به تمرکز بر میکرو-ماهواره‌های کشاورزی، صیادی و اقیانوسی، یا توسعه شبکه «G۵» در پرتغال اشاره کرد که به شرکت چینی هوآوی و شرکت ارتباطات «آلتیس» سپرده شده است.

شرکت‌های چینی حدود ده میلیارد یورو در پرتغال سرمایه گذاری کرده اند که همین موضوع سبب شده است این کشور یکی از اصلی‌ترین طرف‌های ذینفع اروپایی از سرمایه گذاری‌های چین در اروپا محسوب شود. گروه دولتی چینی «چایناتری گورج» در ماه می‌پیشنهاد خرید شرکت الکتریسیته «ای دی پی» را پیشنهاد داد که یکی از بزرگترین شرکت‌های پرتغالی از لحاظ سرمایه گذاری است. گروه چینی در حال حاضر بیست و سه درصد از مالکیت شرکت الکتریسیته «ای دی پی» را در اختیار خود دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار