سرپرست سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: تحقق اهداف تالیف کتاب‌های درسی نیازمند وجود معلمانی توانمند است.

واگذاری طرح نقد کتاب توسط دانش آموزان به سازمان دانش آموزی/ تحقق اهداف برنامه درسی، معلمان توانمند می‌طلبدحیدر تورانی سرپرست سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره طرح نقد کتاب‌های درسی توسط دانش‌آموزان، اظهار کرد: برنامه نقد کتاب‌های درسی از طریق دانش‌آموزان به سازمان دانش‌آموزی واگذار شده است و بر اساس این مأموریت سازمان وظیفه جمع‌آوری نقد کتاب‌ها از سوی دانش‌آموزان را دارد که البته در این فرآیند سازمان پژوهش هم همکاری‌های لازم را خواهد داشت و بعد از بررسی نقد‌ها تغییراتی را در صورت لزوم برای کتاب‌های درسی اعمال خواهیم کرد.

وی ادامه داد: البته به طور کلی کتاب‌های درسی هر ساله از طریق پژوهشگاه آموزش و پرورش، ارزشیابی تکوینی می‌شود که امسال نوبت به ارزیابی کتاب‌های درسی یازدهم و دوازدهم رسیده است.

انتخاب 4 استان نمونه در نقد کتاب درسی

تورانی بیان کرد: امسال هم بر اساس برنامه‌ای که داریم چهار استان به عنوان نمونه انتخاب می‌‌شوند و معلمان،‌ مربیان و دانش آموزان نقاط ضعف و قوت کتاب را مشخص می‌کنند و مولفان بر مبنای این نظرات و رصد‌هایی که خود دارند اصلاحات لازم را اعمال خواهند کرد.

سرپرست سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی درباره رویکرد تالیف کتاب‌های درسی تصریح کرد: کتاب‌ها بر مبنای همسویی با سند تحول بنیادین نوشته می‌شوند و مطالب به گونه‌ای است که دانش آموز را طالب علم ببینیم.

خلاقیت محور کردن دانش آموزان از اهداف کتاب‌های درسی

وی ادامه داد: بر مبنای اهداف کتاب‌های درسی دانش آموز باید خلاقیت محور و مهارت محور مطالب درسی را دنبال کند و برای یافتن سوالات موجود در کتاب‌های درسی جستجو کند.

تورانی اظهار کرد: البته برای حرکت کردن به سمت تحقق اهداف برنامه درسی توانمندی معلمان و راهنمای مناسب تدریس هم نقش اساسی دارد که امسال به دلیل آنکه کارها سریع پیش رفت راهنمای معلم دیرتر از کتاب درسی آماده شد اما در نظر داریم از سال‌های آینده راهنمای و علم به روز و همزمان با کتاب‌های درسی جدید توزیع شود.

سرپرست سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی درباره برخی انتقادات به رعایت نشدن دروس هم نیاز در تالیف کتاب‌ها نونگاشت اظهار کرد: این موضوع کاملا تخصصی بوده و باید به طور موردی به دفاتر تالیف کتاب مورد نظر اعلام شود و اگر معلمان درا ین مورد نظر یا انتقادی دارند می‌توانند آن را به طور موردی به ما منتقل کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار