سرپرست معاونت زیارت استانداری خراسان رضوی گفت: مشهد به عنوان قطب گردشگری دینی در جهان اسلام شناخته شده است.

مشهد/ قطب گردشگری دینی در جهان اسلام
به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ، سید جواد حسینی سرپرست معاونت زیارت استانداری خراسان رضوی در جلسه شورای اداری قوچان در جمع مدیران دستگاه‌های اجرای در این شهرستان گفت: خراسان رضوی اولین استانی است که سال گذشته موفق به راه اندازی پژوهشکده زیارت با حضور ۲۳ هیئت علمی در ۴ گروه اقتصادی، اجتماعی فرهنگی، زیر ساختی و گردشگری شد که طرح جامع زیارت اربعین به عنوان اولین اقدام این پژوهشکده در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: اصول رونق بخشیدن به گردشگری دینی، برنامه ریزی و نگاه برنامه محورانه است که در سند راهبردی به آن توجه شده و آسیب شناسی، محور‌ها و جهت گیری در آن مشخص می‌شود.

سرپرست معاونت زیارت استانداری خراسان رضوی ادامه داد: یکی از اتفاقات خوب در دولت ایجاد معاونت زیارت در سه استان خراسان رضوی، قم و فارس است.

حسینی گفت: معاونت زیارت در خراسان رضوی با دو مدیر کل، ساختار قدرمند تری نسبت به دو استان دیگر دارد.

وی افزود: خراسان رضوی با تشکیل کارگروه ملی زیارت به مسئولیت معاون رئیس جمهور و دبیری استاندار تنها استانی بوده که هیئت دولت در بحث زیارت در آن حضور دارد و مصوبه‌های این کارگروه به منزله مصوبه هیئت دولت است.

سرپرست معاونت زیارت استانداری خراسان رضوی با اشاره به تدوین سند راهبردی جامع زیارت در خراسان رضوی، ادامه داد: در این سند ۱۰ راهبرد، ۳۷ سیاست، ۱۴۱ برنامه و ۸۲۵ پروژه تعریف شده که بخشی از آن اجرا، برخی در دست اقدام و برخی در آینده اجرایی خواهد شد.

حسینی گفت: در حال حاضر برنامه عملیاتی خراسان رضوی در سال جاری بر مبنای این سند جامع است که دو هدف کلان استانداری، ۵ هدف کلی، ۱۷ هدف عملیاتی، ۲۳ برنامه و ۵۳ فعالیت در آن دیده شده است.

وی افزود: سومین اقدام در گردشگری دینی فرهنگ محور شدن زیارت است.

سرپرست معاونت زیارت استانداری خراسان رضوی ادامه داد: اعمال دینی دارای سه وجه مناسکی، معرفتی و عملی است که اگر بعد مناسکی همراه معرفت شناسی شود بعد عملی و مهارتی شکل می‌گیرد.

حسینی گفت: در فرهنگ محور کردن زیارت باید دو بعد مناسکی و معرفتی را با رویکرد فرهنگی همراه کنیم تا به رفتار عملی در ابعاد زندگی کمک نماید که انتشار این فرهنگ در جامعه نیازمند فرهنگ سازی است.

وی افزود: افتتاح رادیو ملی زیارت، تشکیل خبرگزاری فرهنگ رضوی با هشت شعبه در هشت استان، ایجاد پایگاه زیارت نیوز به سه زبان و تشکیل کارگروه رسانه و زیارت به فرهنگ محور شدن زیارت و ترویج فضائل کمک می‌کند.

سرپرست معاونت زیارت استانداری خراسان رضوی ادامه داد: نگاه به مشهد دو نگاه متناقض سیاحتی یا زیارتی است این نگاهی اشتباه است بلکه مشهد شهری سیاحتی و زیارتی بوده که نگاه گردشگری ترکیبی با جوهره اصلی زیارت است.

حسینی گفت: برای افزایش ضریب ماندگاری بیشتر باید علاوه بر زیارت به حوزه‌های تاریخی، فرهنگی، ورزشی، سلامت و علمی توجه شود.

وی افزود: از ۳۴۰ میلیون گردشگر دینی در دنیا ۳۱.۵ میلیون نفر در سال گذشته به مشهد سفر کرده اند.

سرپرست معاونت زیارت استانداری خراسان رضوی ادامه داد: قریب به ۲۸ هزار مکان مقدس، ۳۳ بقعه متبرکه و یک هزار مقبره و امام زاده در خراسان رضوی وجود دارد.

حسینی گفت: ۱۰ هزار اثر تاریخی و فرهنگی با قابلیت ثبت ملی و بین المللی در خراسان رضوی وجود دارد که یک هزار و ۵۰۰ اثر ثبت ملی شده است.

وی افزود: ۱۰۸ جاذبه فرهنگی، ۳۰ موزه، ۹۸ جاذبه قابل توجه طبیعی و ۴۱ منطقه حفاظت شده محیط زیست در خراسان رضوی وجود دارد.

سرپرست معاونت زیارت استانداری خراسان رضوی ادامه داد: ۵۶ درصد مراکز اقامتی و ۵۱ درصد ظرفیت حمل و نقل کشور در مشهد قرار دارد.

حسینی گفت: در سال ۹۵ از اقتصاد زیارت سهم ۹ هزار میلیارد تومانی داشتیم که ۲ هزار تا ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان آن مربوط به سوغات بوده و از این میزان ۷۰ درصد آن کالای خارجی و ۲۰ درصد کالای قاچاق به خود اختصاص دادند.

وی افزود: در دنیا ۱۰ درصد عایدات گردشگری را گردشگری سلامت به خود اختصاص داده و هر گردشگر سلامت ۴ برابر گردشگر معمولی ارزش افزوده ساز است.

سرپرست معاونت زیارت استانداری خراسان رضوی ادامه داد: بهترین بیمارستان‌های خاورمیانه در مشهد قرار دارد که ۱۲ مرکز درمانی به صورت VIPبوده و در سال گذشته به ۲۰ هزار نفر بستری و یک صد هزار نفر سرپایی در حوزه گردشگری سلامت خدمات درمانی ارائه شده است.
 
انتهای پیام // ف.ک
 

نگاه به مشهد گردشگری ترکیبی با جوهره اصلی زیارت است

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.