معاون حقوقی، امور مجلس و بین الملل ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: تجارت رسمی در کشور باید به فراخور مبارزه با قاچاق کالا و ارز تسهیل شود تا شاهد کاهش این پدیده شوم باشیم.

به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، و به نقل از روابط عمومی استانداری؛ مصطفی پورکاظم شایسته در نشست توجیهی - آموزشی فرمانداران و مدیران نظارتی، اقتصادی و اجرایی دستگاه‌های اجرایی متولی مبارزه با قاچاق کالا و ارز سیستان و بلوچستان اظهار داشت: مبارزه با پدیده شوم قاچاق نیازمند همکاری مردم و تمام بخش‌های اجرایی است.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت موضوع و تاثیرات مخرب قاچاق کالا بر اقتصاد کشور مبارزه جدی، اصولی و ریشه‌ای در دستور کار ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز قرار گرفت به طوری که در سال ۹۲ قانونی در مجلس در این زمینه مصوب شد.

معاون حقوقی، امور مجلس و بین الملل ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: با ابلاغ این قانون حجم قاچاق با روند کاهشی از ۲۵ میلیارد دلار سال ۹۲ در سال گذشته به ۱۳ میلیارد دلار رسید.

شایسته گفت: در همه‌ی کشور‌های جهان قاچاق مشاهده می‌شود، اما تفاوت آن در ایران با سایر کشور‌ها در تنوع آن است به طوری که دام، سوخت و کالا از جمله قاچاق محسوب می‌شوند.

وی بیان کرد: هرچه توان اقتصاد داخلی تقویت شود شاهد کاهش پدیده قاچاق به عنوان آسیب زننده اقتصاد و درآمد کشور خواهیم بود.

معاون حقوقی، امور مجلس و بین الملل ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه خلاء‌های قانونی در مبارزه با قاچاق وجود ندارد گفت: ضروریست برخی قوانین نظیر ظن به قاچاق اصلاح شوند.

وی تمرکز بر پیگیری و کاهش تقاضا، مقابله موثر و بازدارنده و مدیریت تقاضا را از مهمترین اقدامات این ستاد در مقابله با قاچاق عنوان کرد.

شایسته یکی از چالش‌های مهم در حوزه قاچاق کالا و ارز را ترویج نکردن مصرف کالای ایرانی و فرهنگ سازی در این حوزه برشمرد و گفت: متاسفانه میزان بالای اعتماد به کالا‌های خارجی و عدم فرهنگ سازی در حوزه مصرف کالای داخلی سبب شده شاهد افزایش ورود کالا‌ها از مبادی غیر رسمی به کشور باشیم.

وی درآمد بالا و تمایل مردم به مصرف کالا‌های خارجی را از علل انجام قاچاق عنوان کرد و افزود: راه اندازی سامانه‌های مناسب در بخش‌های مختلف برای نظارت و کنترل از مهمترین راهکار‌ها برای مبارزه با قاچاق محسوب می‌شود.

معاون حقوقی، امور مجلس و بین الملل ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز بر برخورد قاطع قضایی در مرحله اجرای احکام در پرونده‌های قاچاق تاکید کرد.

انتهای پیام/پ

مبارزه با قاچاق کالا و ارز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار