رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در پیامی ویدئویی به مناسبت روز جهانی افراد دارای معلولیت از دولت خواست تا به این قشر از جامعه توجه بیشتری نماید.

کمیسیون حقوق بشر افغانستان خواستار توجه بیشتر دولت به معلولان شدبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، سیما سمر، رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در پیامی ویدئویی به مناسبت روز جهانی افراد دارای معلولیت از دولت خواست تا به این قشر از جامعه توجه بیشتری نماید.

وی بیان داشت: افراد دارای معلولیت با مشکلات زیادی در جامعه مواجهند و حکومت مکلف است که به حقوق افراد دارای معلولیت احترام گذاشته و برای حل مشکلات آنان کار کند.

سیما سمرافزود: «۳ دسامبر روز جهانی افراد دارای معلولیت است. از این روز در حالی گرامیداشت می‌شود که افراد دارای معلولیت با مشکلات فراوان در عرصه تعلیم و تربیت، تحصیلات عالی، ترانسپورت، اشتغال‌زایی، بازتوانی و مصونیت اجتماعی مواجه هستند. حکومت مکلف است که حقوق افراد دارای معلولیت را رعایت کند.»

هر چند آمار دقیقی از شمار معلولان در افغانستان در جریان سال جاری اعلام نشده است، اما بر اساس معلومات وزارت کار، امور اجتماعی، شهدا و معلولین در اخیر سال گذشته نزدیک به ۱۲۰ هزار معلول به صورت رسمی در این وزارتخانه ثبت شده بود.

مسئولان این اداره در آن زمان گفته بودند که معلولان کلی سالانه ۶۰ هزار افغانی و معلولان جرئی سالانه ۳۰ هزار افغانی از دولت دریافت می‌کنند.

کمیته صلیب سرخ گفته است که با گذشت هر سال، شمار معلولان نیز در افغانستان افزایش می‌یابد و سالانه دستکم ده هزار تن به شمار معلولان اضافه می شود.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار