سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گفت: گیلان با تولید سالانه ۴۰۰ هزار نهال توت پیشگام در کشور است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، لیلا بذرکار سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: با تولید سالانه ۴۰۰ هزار نهال توت و افزایش ۱۷ درصدی تولید این نهال، گیلان پیشگام در کشور است.

وی از توزیع نهال توت به ۱۹ استان کشور خبر داد و افزود: پارسال ۳۳۰ هزار اصله نهال توت در استان تولید شده که ۱۲۰ هزار اصله از این نهال‌ها در گیلان و بقیه در ۱۹ استان که در زمینه تولید پرورش کرم ابریشم فعالیت دارند توزیع شده است.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: افزایش سطح زیرکشت توتستان‌ها بر اساس برنامه ششم توسعه و ترغیب نوغانداران به پرورش کرم ابریشم را از افزایش تولید نهال توت در گیلان اعلام کرد.

لیلا بذر کار از توزیع نهال‌های رایگان برای حمایت هرچه بیشتر از نوغانداران گیلان خبر داد و افزود: امسال ۱۲۳ هزار اصله نهال توت به صورت رایگان میان نوغانداران گیلانی توزیع شد و نهال توت بعد از ۳ سال به قابلیت برداشت اقتصادی می‌رسد و می‌تواند غذای ۵ هزار جعبه تخم نوغان را تامین کند.

وی از نوغانداران خواست تا نسبت به مراقبت در کاشت و داشت نهال‌های خود بیش از پیش اقدام کنند تا بتوانند در سال‌های آتی غذای مورد نیاز کرم ابریشم را به سهولت و فراوانی بیشتر تامین کنند.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: همچنین برای تقویت نهال و کمک به نوغانداران با هماهنگی با جهاد کشاورزی هر خانوارنوغاندار می‌تواند با مراجعه به اداره‌های جهاد کشاورزی شهر خود نسبت به دریافت کود شیمیایی برای مبارزه با آفات توتستان‌های خود اقدام کنند.

لیلا بذر کار با اشاره به اینکه گیلان ۶ هزار و ۴۶۱ هکتار توتستان و ۸ هزار نوغاندار دارد،  تصریح کرد: امسال بیش از ۱۱ هزار جعبه تخم نوغان بین نوغانداران توزیع و ۴۰۵ تن پیله‌تر ابریشم تولید شده است.

 

انتهای پیام/م.ع

گیلان  سالانه ۴۰۰ هزار نهال توت در کشور تولید می کند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.