دوران تحصیل یکی از حساس ترین دوره ها است که تغذیه دانش آموزان باید طوری باشد از تمام جهات نیازهای او را برطرف سازد.

 به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ، اگر در جمع خانواده‌تان دانش‌آموزی دارید که این روزها بیشتر وقتش را باید به درس‌خواندن اختصاص دهد و نیاز به توجه بیشتری از نظر تغذیه دارد با ما همراه شوید.

به اعتقاد کارشناسان تغذیه، خانواده‌ها با شروع فصل امتحانات باید توجه بیشتری به تغذیه دانش‌آموزان داشته باشند و چه بهتر که انتخاب خوراکی‌ها و موادغذایی را با توجه به مزاج و عادت‌های غذایی آنها در خانواده درنظر بگیرند که این امر مادرانی را می طلبد که هر روز باید به فکر تغذیه فرزندشان باشند؛ میان وعده ای که هم باید سالم باشد و خوشمزه و هم کودک با میل و اشتها آن را بخورد و سیر شود.

 

بهترین میان وعده ها در بوفه مامان

صبحانه مهم ترین وعده غذایی دانش آموزان

امیری پور کارشناس تغذیه  در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ، گفت: دوران تحصیل دانش آموزان یکی از حساس ترین دوره ها چه از لحاظ رشد شخصیتی و چه از لحاظ رشد جسمانی است به همین دلیل تغذیه  دانش آموزان باید طوری باشد که از تمام جهات نیازهای وی را برطرف سازد.

وی با اشاره به اینکه برنامه غذایی در زمان مدرسه و خارج از مدرسه تفاوت چندانی ندارد، افزود: موضوع اصلی این است که در این دوره کودکان و دانش آموزان بیشتر به مصرف غذاهای فرآوری شده یا غذاهای فست فودی روی آورده اند و با این حال اگر فردی به عنوان یک محصل می خواهد از حداکثر پتانسیل ذهنی و جسمی خود استفاده کند باید تمام مواد مغذی شامل املاح و ویتامین ها و مواد مغذی ماکرو و میکرو برای هر فردی به طور متعادل و با توجه به مقدار نیاز فرد به بدن او برسد که در غذاهای فست فودی نمی توان یافت.

این کارشناس تغذیه می گوید : برای دانش آموزان علاوه بر 3 وعده غذایی 2 میان و عده از خوراکی ها و مواد طبیعی مغذی باید در نظر گرفته شود تا بتوانند مواد لازم و مفید برای تمرکز و درس خواندن را فراهم کنند.

 

بهترین میان وعده ها در بوفه مامان

خوراکی زنگ تفریح چه باشد؟

امیری پور ادامه داد: مدرسه برای خیلی از بچه ها فرصت خوبی است تا هر چقدر دوست دارند چیپس و پفک بخورند و میوه ها و سبزیجات کمتری مصرف کنند چراکه خانواده این بچه ها هم معمولا حوصله تهیه میان وعده های خوشمزه و مقوی را ندارند و ترجیح می دهند فقط مقداری پول برای تهیه خوراکی در اختیار کودک بگذارند یا این که خودشان این مواد را برایش تهیه می کنند.

وی بیان کرد: در حالی که والدین باید با برنامه ریزی دقیق، میان وعده هایی مناسب برای کودک فراهم کنند تا هم به حفظ سلامت او کمک کند و هم از نظر اقتصادی به ضرر خانواده نباشد، مثلا اگر برای شام غذاهایی مانند کوکو یا کتلت آماده کرده اند مقداری از آن را برای میان و عده کودکشان کنار بگذارند.

بهترین میان وعده ها در بوفه مامان

امیری پور با اشاره به اینکه  مصرف سه وعده در روز لبنیات برای تامین کلسیم مورد نیاز بدن ضروری است عنوان کرد: فسفر می تواند نقش اساسی در حفظ سلامت و درمان ضعف فكری داشته باشد؛ از اين رو برای عملكرد مغز كودك به خصوص در هنگام درس خواندن می توان از خشكبار، مغز بادام، پنير، شير و زرده تخم مرغ استفاده كرد.

 کارشناس تغذیه ادامه داد: مصرف سبزیجات، صیفی جات و میوه ها به عنوان میان وعده یا همراه وعده های اصلی بسیار توصیه می شود چون از نظر موادمغذی بسیار متراکم هستند، بنابراین می توانند به عملکرد فیزیکی و فیزیولوژیکی بدن کمک کنند. این گروه از مواد غذایی با بهره مندی از ترکیبات آنتی اکسیدانی مانع بروز آسیب در سطح سلولی خواهند شد.

وی افزود: گلوكز، عنصری مهم در تأمين انرژی مورد نياز برای انجام فعاليت های ذهنی و فيزيكی است که اين عنصر در عسل، نان و غلات به وفور يافت می شود و از سوی دیگر پتاسيم باعث بهبود عملكرد مغز و تقويت ماهيچه ها می شود و این عنصر را می توان در همه مواد غذايی به خصوص موز، مركبات و حبوبات يافت.

بهترین میان وعده ها در بوفه مامان

بطور کلی می توان گفت، بروز برخی از بیماری ها نتیجه کمبود دریافت برخی مواد مغذی است که می تواند زمینه ساز اشکال در یادگیری و تمرکز پ دانش آموزان شود که البته می توان با یک رژیم غذایی مناسب از بروز این مشکلات درکودکان جلوگیری کرد.

گزارش از اکبرآبادی

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار