لاریجانی گفت:تجمیع اتاق تعاون با بخش های خرد به روند صعودی اقتصاد کشور کمک می کند.

پیشرفت اقتصادی در سایه تجمیع اتاق تعاون با بخش های خردبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در افتتاحیه سیزدهمین اجلاس بین المللی تعاون در آسیا و اقیانوسیه اظهار کرد: هنگام تدوین قانون اساسی در کشور به بخش تعاون توجه ویژه ای شد چرا که تجمیع آن با بخش های خرد به پیشرفت اقتصاد کشور کمک می کند و از نظر تدوین و تدبیر این اسناد کاستی وجود نداشت.

وی ادامه داد:در اصل ۴۴ قانون اساسی سهم بخش تعاون ۲۵ درصد در نظر گرفته شده است همچنین امکان اظهار نظر برای مسئولان اتاق تعاون در کنار نمایندگان مجلس در بخش اقتصادی فراهم است و امکانات این بخش از نظر سیاسی مهیاست.

لاریجانی افزود: بخش تعاون باید فعالیت بیشتری کند تا به تصویری که در اسناد به آن اشاره شده برسیم، همچنین در شرایط فعلی می‌توان به رشد جدی و جایگاه مورد نظر رسید.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به ایجاد فراکسیون‌ها در این خصوص افزود: در بخش فرهنگی باید در این زمینه کار شود، همچنین صدا و سیما باید به ترویج فرهنگ تعاون به ویژه فواید آن بپردازد.

وی با اشاره به وجود نمونه‌های موفق در این اجلاس گفت: تعاونی‌های موفق زیادی در این اجلاس حضور دارند و می‌توان در این زمینه از آنان کمک گرفت.

لاریجانی به علت ناموفق بودن تعاونی‌ها اشاره کرد و افزود: تعاونی‌ها به دلیل عدم رعایت‌ استاندارد ها در ذهن مردم اثر منفی گذاشته‌اند. من به صدا و سیما، اتاق تعاون و وزارت کار تعاون و رفاه اجتماعی توصیه می‌کنم که با پیگیری این موضوع در بطن مردم اثر مثبت بگذارند.

وی فعالیت تعاونی مصرف در بخش روستایی را مطلوب ارزیابی کرد و بیان کرد: در برخی زمینه‌ها از جمله حوزه تولید، صنعت و کشاورزی در ابتدای کاریم و برای موفق شدن در این زمینه به نشان دادن مدل‌های موفق نیازمندیم. همچنین آموزش لازم برای موفقیت به کمتر شدن اختلافات در این زمینه کمک می‌کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی خُرد شدن اراضی را یکی از مشکلات کشور برشمرد و بیان کرد: در قانون برنامه به جلوگیری از خُرد شدن زمین‌ها پرداخته‌ایم، چرا که زمین‌های بزرگ به بهره‌وری بیشتر در زمینه کشاورزی کمک می‌کنند.

لاریجانی تکنولوژی‌های نو را مطلوب دانست و بیان کرد: در حال حاضر شرکت‌های دانش بنیان در این زمینه مشغول فعالیت هستند و با توجه به اینکه این فعالیت ها به سرمایه زیاد احتیاج ندارند، اتاق تعاون،باید در  زمینه صادرات این بخش ، فعالیت‌هایی انجام دهد.

وی درباره تبادل نادرست ارز اظهار کرد: مواردی همچون کوله‌بری برای افراد بالادستی سودآور است. با جلوگیری از این امر و ساماندهی آن از شرایط مناسب‌تری برخوردار می‌شویم، همچنین مجلس در بخش‌های مختلف کشور از این موضوع حمایت می‌کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ایجاد تعاونی‌ها در بخش ساختمان گفت: دلیل ناموفق بودن بخش ساختمان نداشتن استانداردهای مناسب است، با نظارت و حسابرسی بیشتر می‌توان از این مشکلات جلوگیری کرد. اتاق تعاون از سازمان نظام مهندسی کمک بگیرد.

لاریجانی درباره از بین بردن بافت فرسوده اظهار کرد:‌ دولت در این زمینه پیگیری‌هایی انجام داده است، اتاق تعاون می‌تواند با کمک به دولت به زودتر حل شدن مشکلات بخش فرسوده کمک کند.

وی به مسائل بانکی اشاره کرد و گفت: اتاق تعاون با حمایت دولت، سرمایه کافی را جذب کند تا تعاونی‌هایی که در حوزه کارآفرینی  فعالیت می‌کنند به سهولت به کار خود ادامه دهند.

رئیس مجلس شورای اسلامی دلیل معوقات بانکی را وام‌های سنگین دانست و تشریح کرد: معوقات بانکی برای افرادی که وام‌های کم دریافت کرده‌اند، وجود ندارد.

لاریجانی درباره توضیحات خُرد گفت: تعاونی‌های بزرگ فعالیت‌های مناسبی داشته‌اند، با رفع خلاءهای موجود شاهد پیشرفت بیشتری از آنان خواهیم بود.

وی در پایان تصریح کرد: استفاده از تجربیات کشورهای حاضر در اجلاس در نشان دادن نمونه‌های موفق ،موجب پیشرفت اقتصاد کشور خواهد شد. مجلس و دولت در این زمینه به اتاق تعاون کمک می‌کند.

انتهای پیام/

لزوم ایجاد تعاونی‌ها در بخش ساختمان

برچسب ها: تعاون ، خصوصی سازی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار